TNO: verkeersveiligheid moet in arbobeleid
donderdag, 17 maart 2011
Vrachtwagen in stadsverkeer Verkeersveiligheid krijgt te weinig
aandacht in het arbobeleid van bedrijven. Dat stelt Paulien Bongers,
Innovatiedirecteur Arbeid bij TNO aan de vooravond van het
Veiligheidscongres 2011 van de Nederlandse Vereniging voor
Veiligheidskunde (NVVK). Jaarlijks vallen er naar schatting 55
verkeersdoden tijdens het werk. Nog eens 750 werknemers belanden met
verwondingen in het ziekenhuis.
"In het buitenland wordt dit al serieus opgepikt door werkgevers. Als
wij er in Nederland werk van maken, scheelt dat mensenlevens", aldus
Bongers. Hoewel er in Nederland geen eenduidig onderzoek is gedaan naar
de relatie tussen ongevallen en verkeer, heeft TNO onderzoeken
geïnventariseerd en daaruit conclusies getrokken.
Riskante beroepen
Bongers: "Maar liefst een derde van de verkeersongelukken gebeurt
tijdens het rijden van en naar vergaderingen en klanten of tijdens
goederenvervoer. De meeste slachtoffers van een ziekenhuisopname reden
in een personenauto." Vrachtwagenchauffeurs staan bovenaan de lijst van
meest riskante beroepen, gevolgd door politie en brandweer, en
postbezorgers. Loodgieters en fitters staan op een vierde plaats. De
bestelauto's en -busjes waar zij mee rondrijden zijn betrokken bij
bijna één op de vijf verkeersongevallen tijdens het werk.
Nationale gevolgen
"Werkgevers hebben vaak geen idee van de kosten die verkeersongelukken
met zich meebrengen. Laat staan de imagoschade als een vrachtwagen met
jouw logo erop net een fataal ongeluk heeft veroorzaakt." TNO wil
bedrijven een handreiking doen om verkeersveiligheid te verbeteren.
"Als werkgevers zich hard maken voor de veiligheid onderweg, zal dit
niet alleen positieve gevolgen hebben voor werkgever en werknemers,
maar door het voorbeeldgedrag in het verkeer ook voor de nationale
verkeersveiligheid."
Maatregelen
Werkgevers kunnen volgens TNO met enkele simpele maatregelen de
veiligheid al flink verbeteren. Hieronder vallen een regelmatige
oogtest, een cursus `Het nieuwe rijden', een kritische selectie van
lease- en bedrijfsauto's en korting op controlebeurten van de auto van
medewerkers. Volgens Bongers doen transportbedrijven doen er ook goed
aan vermoeidheidsmanagement in te zetten: "Zorg ervoor dat chauffeurs
alert en fris blijven. Een bedrijf moet een fitte chauffeur kunnen
inzetten als een collega onderweg meldt moe te zijn."
Veilig Verkeer Nederland