CDA
Haverkamp: Meer veiligheid op en rond het spoor
donderdag 17 maart 2011
Het debat over het spoor dat deze week in de Tweede Kamer werd gehouden
ging niet alleen over wcâs in sprintertreinen. Op de agenda stonden
meer relevante onderwerpen. Deze werden namens het CDA aangesneden door
Maarten Haverkamp, woordvoerder vervoer van de fractie. Haverkamp
benadrukte het belang van het tegengaan van koperdiefstal op het spoor.
Haverkamp: âEr is veel te doen geweest rondom de koperdiefstallen. Het
is duidelijk dat het hier gaat om georganiseerde criminaliteit die ook
een groep organiseerde aanpak van de overheid en ProRail vraagt. Daarom
wil ik graag weten of de minister met haar collega van Justitie om de
tafel wil gaan zitten en hier meer prioriteit van te maken. De
veiligheid van de reizigers is hier namelijk in het gedingâ. Ook
pleitte Haverkamp voor meer veiligheid bij spoorovergangen.
âVanuit CDA gemeenteraadsleden van gemeente De Bilt heb ik begrepen
dat de spoorovergangen daar nog steeds niet optimaal veilig zijn. Te
vaak gebeuren daar bijna-ongelukken. Ik roep de minister op dit
probleem op te lossen. Overgangen moeten veilig zijnâ.Â
Haverkamp boog zich in het debat ook over de concessie die wellicht
onderhands verleend gaat worden aan de NS. Dit zou betekenen dat de NS
na 2015 het alleenrecht behoudt om de enige vervoersaanbieder te zijn
op het hoofdrailnet. Haverkamp was daarbij kritisch omdat het
ministerie nu beoordeelt of de NS zijn werk goed heeft gedaan en het
Rijk tevens de grootste aandeelhouder is van de NS. âZo keurt de slager
zijn eigen vlees. En dat is helemaal raar als het Rijk vervolgens de
boete die zij de NS oplegt, weer grotendeels kwijtscheldtâ. Haverkamp
riep daarom op tot een gefundeerde discussie over de nieuwe concessie
van het hoofdrailnet waarbij de belangen van de reiziger centraal
staan.