Gemeente Rotterdam

prijsuitreiking ontwerpwedstrijd groene schoolpleinen

17 maart 2011 | Bestuursdienst | persbericht

De Heemskerk school uit Feijenoord en de Rudolf Steiner school uit Prins-Alexander wonnen beide EUR 14.000, -
Wethouder Alexandra van Huffelen bij de prijsuitreiking van de ontwerpwedstrijd voor Groene Schoolpleinen.

Wethouder van Alexandra van Huffelen (duurzaamheid, binnenstad en buitenruimte) reikte de prijzen uit op basisschool De Klimop. De Goede Herder school uit Hillegersberg-Schiebroek en Mytylschool De Brug uit Overschie ontvingen ieder EUR 12.000,- om hun Groene Schoolplein ontwerp te realiseren.

Dertien scholen hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan een inzending met daarin een plan van aanpak, een ontwerp, een financieringsvoorstel en een planning. Een vakkundige jury heeft de inzendingen beoordeeld.

Op de vraag aan de wethouder waar zij zelf als kind speelde, antwoordde zij dat ze vroeger erg fanatiek knikkerde en dat zij graag koppeltje duikelde op de rekstok. Ze vindt het belangrijk dat kinderen uit Rotterdam voldoende bespeelbaar groen hebben. Groene schoolpleinen, waar kinderen kunnen ontdekken en spelen, dragen hieraan bij.

Enkele opmerkingen uit de juryrapporten van de winnaars:
* Heemskerk school uit deelgemeente Feijenoord De inzending van de Heemskerk school viel op door de grote betrokkenheid van alle leerlingen. Alle groepen hebben meegeholpen aan het plan, waardoor het resultaat erg divers en creatief is. In het ontwerp is veel te beleven en te onderzoeken. Ook viel het veelvuldig gebruik van gerecycled materiaal op in dit creatieve ontwerp.

* Rudolf Steiner school uit deelgemeente Prins-Alexander De inzending van de Rudolf Steiner school was het meest uitvoerig van alle inzendingen. Het ontwerp bestaat uit drie gedeeltes die speciaal voor en door de kleuters, de middenbouw en de bovenbouw zijn ontworpen. Voor de aller kleinste komt er bijvoorbeeld een kabouter- en speelbos en voor de bovenbouw een buitenklas. Zo kan elke leerling op zijn of haar manier het groene schoolplein beleven. Ook sprak het gebruik van vernieuwende elementen zoals Permacultuur de jury erg aan.

* Mytylschool de Brug uit deelgemeente Overschie Deze school wil haar leerlingen met een lichamelijke of meervoudige handicap de kans geven volwaardig te participeren in de maatschappij. Dit kwam ook scherp naar voren in de inzending. In het ontwerp wordt het schoolplein ingericht als praktijktuin met veel zintuigelijke ervaringen. Er zijn bijvoorbeeld sterk geurende kruiden en felgekleurde bloemen opgenomen in het plan. De leerlingen leren over de natuur door middel van praktijklessen. Ook vond de jury het prijzenswaardig dat de school heeft gezocht naar externe partijen om hen te helpen bij de aanleg en het onderhoud van het plein.

* Goede Herder school uit deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek Ook in het ontwerp van de Goede Herder school staan de zintuigen centraal. Het ontwerp bestaat uit verschillende tuintjes waar telkens verschillende zintuigen worden geprikkeld. In de groentetuin staat gezonde voeding centraal en in de insectentuin worden de kinderen uitgedaagd te observeren en te luisteren. Elk tuintje wordt theoretisch ondersteund met een speciale ontdekdoos. Het ontwerp geeft de mogelijkheid om van onder andere de biologielessen weer echte praktijklessen te maken.

De Ontwerpwedstrijd Groene Schoolpleinen is een onderdeel van het project Groene Schoolpleinen. In dit project heeft Rotterdam van het ministerie van LNV de uitdaging gekregen om in drie jaar tijd in de krachtwijken twaalf schoolpleinen groen in te richten. De eerste pleinen zijn inmiddels enthousiast in gebruik genomen en een aantal anderen zijn vol in ontwikkeling. Het animo onder de Rotterdamse scholen is groot. Ook onder scholen die buiten de krachtwijken liggen, of op een andere manier niet aan de projectcriteria voldoen. Speciaal voor deze scholen is de ontwerpwedstrijd uitgeschreven. Zo kunnen straks nóg meer kinderen spelen in een groene omgeving.

Aanvullende informatie

Meer informatie over Groene Schoolpleinen