prijsuitreiking ontwerpwedstrijd groene schoolpleinen
17 maart 2011 | Bestuursdienst | persbericht
De Heemskerk school uit Feijenoord en de Rudolf Steiner school uit
Prins-Alexander wonnen beide EUR 14.000, -
Wethouder Alexandra van Huffelen bij de prijsuitreiking van de
ontwerpwedstrijd voor Groene Schoolpleinen.
Wethouder van Alexandra van Huffelen (duurzaamheid, binnenstad en
buitenruimte) reikte de prijzen uit op basisschool De Klimop. De Goede
Herder school uit Hillegersberg-Schiebroek en Mytylschool De Brug uit
Overschie ontvingen ieder EUR 12.000,- om hun Groene
Schoolplein ontwerp te realiseren.
Dertien scholen hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan een
inzending met daarin een plan van aanpak, een ontwerp, een
financieringsvoorstel en een planning. Een vakkundige jury heeft de
inzendingen beoordeeld.
Op de vraag aan de wethouder waar zij zelf als kind speelde, antwoordde
zij dat ze vroeger erg fanatiek knikkerde en dat zij graag koppeltje
duikelde op de rekstok. Ze vindt het belangrijk dat kinderen uit
Rotterdam voldoende bespeelbaar groen hebben. Groene schoolpleinen,
waar kinderen kunnen ontdekken en spelen, dragen hieraan bij.
Enkele opmerkingen uit de juryrapporten van de winnaars:
* Heemskerk school uit deelgemeente Feijenoord
De inzending van de Heemskerk school viel op door de grote
betrokkenheid van alle leerlingen. Alle groepen hebben meegeholpen
aan het plan, waardoor het resultaat erg divers en creatief is. In
het ontwerp is veel te beleven en te onderzoeken. Ook viel het
veelvuldig gebruik van gerecycled materiaal op in dit creatieve
ontwerp.
* Rudolf Steiner school uit deelgemeente Prins-Alexander
De inzending van de Rudolf Steiner school was het meest uitvoerig
van alle inzendingen. Het ontwerp bestaat uit drie gedeeltes die
speciaal voor en door de kleuters, de middenbouw en de bovenbouw
zijn ontworpen. Voor de aller kleinste komt er bijvoorbeeld een
kabouter- en speelbos en voor de bovenbouw een buitenklas. Zo kan
elke leerling op zijn of haar manier het groene schoolplein
beleven. Ook sprak het gebruik van vernieuwende elementen zoals
Permacultuur de jury erg aan.
* Mytylschool de Brug uit deelgemeente Overschie
Deze school wil haar leerlingen met een lichamelijke of meervoudige
handicap de kans geven volwaardig te participeren in de
maatschappij. Dit kwam ook scherp naar voren in de inzending. In
het ontwerp wordt het schoolplein ingericht als praktijktuin met
veel zintuigelijke ervaringen. Er zijn bijvoorbeeld sterk geurende
kruiden en felgekleurde bloemen opgenomen in het plan. De
leerlingen leren over de natuur door middel van praktijklessen. Ook
vond de jury het prijzenswaardig dat de school heeft gezocht naar
externe partijen om hen te helpen bij de aanleg en het onderhoud
van het plein.
* Goede Herder school uit deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek
Ook in het ontwerp van de Goede Herder school staan de zintuigen
centraal. Het ontwerp bestaat uit verschillende tuintjes waar
telkens verschillende zintuigen worden geprikkeld. In de
groentetuin staat gezonde voeding centraal en in de insectentuin
worden de kinderen uitgedaagd te observeren en te luisteren. Elk
tuintje wordt theoretisch ondersteund met een speciale ontdekdoos.
Het ontwerp geeft de mogelijkheid om van onder andere de
biologielessen weer echte praktijklessen te maken.
De Ontwerpwedstrijd Groene Schoolpleinen is een onderdeel van het
project Groene Schoolpleinen. In dit project heeft Rotterdam van
het ministerie van LNV de uitdaging gekregen om in drie jaar tijd in de
krachtwijken twaalf schoolpleinen groen in te richten. De eerste
pleinen zijn inmiddels enthousiast in gebruik genomen en een aantal
anderen zijn vol in ontwikkeling. Het animo onder de Rotterdamse
scholen is groot. Ook onder scholen die buiten de krachtwijken liggen,
of op een andere manier niet aan de projectcriteria voldoen. Speciaal
voor deze scholen is de ontwerpwedstrijd uitgeschreven. Zo kunnen
straks nóg meer kinderen spelen in een groene omgeving.
Aanvullende informatie
Meer informatie over Groene Schoolpleinen
Gemeente Rotterdam