OPTA wijst handhavingsverzoeken inzake KPN Zakelijk Belbasis af
* Publicatiedatum 17-03-2011
* Soort Besluiten
* Beslisdatum 08-03-2011
* Briefkenmerk OPTA/ACNB/2011/200580 en OPTA/ACNB/2011/200576
Op 26 november 2010 hebben Tele2, Esprit XB, Verizon, Ziggo, UPC en
Colt Technology Services OPTA verzocht om handhavend op te treden tegen
KPN in verband met wijzigingen die KPN had doorgevoerd in haar
abonnement Zakelijk Belbasis. Op 30 november 2010 ontving OPTA ook van
Vodafone een handhavingsverzoek.
Op grond van artikel 7.2 van de Telecommunicatiewet (Tw) is een
aanbieder verplicht om abonnees het recht te bieden gedurende vier
weken kosteloos de overeenkomst op te zeggen, indien deze aanbieder de
voorwaarden in het nadeel van de abonnee wijzigt. De aanbieder moet
daarbij de abonnee genoegzaam informeren over zowel de nieuwe als de
huidige situatie. De abonnee kan dan de oude en de nieuwe situatie
vergelijken voordat hij een beslissing neemt of hij van zijn
beëindigingsrecht gebruik wil maken.
KPN heeft bij de wijziging van de contractsduur van het Zakelijk
Belbasis abonnement naar een jaarcontract haar abonnees niet
geïnformeerd over het feit dat het contract tot dan toe voor onbepaalde
tijd was. OPTA heeft vastgesteld dat KPN hiermee de wet heeft
overtreden.
KPN heeft haar abonnees onder druk van OPTA in maart 2011 opnieuw
geïnformeerd en daarbij wel alle benodigde informatie gegeven en
abonnees opnieuw het beëindigingsrecht geboden. OPTA stelt dan ook vast
dat KPN de overtreding ongedaan heeft gemaakt en de eventuele gevolgen
hersteld heeft. OPTA acht het om die reden niet opportuun om handhavend
op te treden. De verzoeken om handhaving van de genoemde
telecombedrijven wijst OPTA dan ook af.
Bijlagen
* Besluit op het handhavingsverzoek van partijen
* Besluit op het handhavingsverzoek van Vodafone
Relevante publicaties
...
* KPN transparant over contractwijzigingen Zakelijk BelBasis onder
druk van OPTA
Zie het origineel