ANP Pers Support - KPN transparant over Zakelijk BelBasis onder druk van OPTA
Persbericht van Opta
OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft
vandaag haar beslissing op twee handhavingsverzoeken gepubliceerd die
Tele2, Esprit XB, Verizon, Ziggo, UPC, Colt Technology Services en
Vodafone bij OPTA hebben ingediend. Deze telecombedrijven hebben OPTA
verzocht om op te treden in verband met wijzigingen die KPN heeft
doorgevoerd in haar abonnement Zakelijk BelBasis. Omdat KPN onder druk
van OPTA inmiddels haar zakelijke klanten aanvullend heeft geïnformeerd
over de contractwijzigingen en daarmee de gevolgen van de overtreding
hersteld heeft, wijst OPTA de handhavingsverzoeken af.
Beëindigingsrecht
Een aanbieder is verplicht om abonnees het recht te bieden gedurende
vier weken kosteloos de overeenkomst op te zeggen, als deze aanbieder
de voorwaarden in het nadeel van de abonnee wijzigt. De aanbieder moet
daarbij de abonnee informeren over zowel de nieuwe als de huidige
situatie. De abonnee kan dan de oude en de nieuwe situatie vergelijken
voordat hij een beslissing neemt of hij van zijn beëindigingsrecht
gebruik wil maken. OPTA oordeelt dat KPN bij de wijziging van de
contractsduur van het Zakelijk Belbasis abonnement naar een
jaarcontract haar abonnees niet geïnformeerd heeft over het feit dat
het contract tot dan toe voor onbepaalde tijd was. Wat betreft de
overige punten uit de handhavingsverzoeken heeft OPTA geen overtreding
geconstateerd.
Klacht bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit
De genoemde telecombedrijven hebben tevens een klacht over KPN bij de
Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ingediend.
Links:
http://www.opta.nl
Razende Robot Reporter