Spijbelen? Maar wat als je niet meer naar school durft?
Persbericht van CED Groep
Vandaag is de dag van de leerplicht en staan we stil bij het recht op
onderwijs. Maar niet alle leerlingen kunnen gebruik maken van dit
recht. Honderden leerlingen in Nederland durven niet naar school door
angst en dit kan ook spijbelen tot gevolg hebben. Dit 'schoolweigeren
door angst' gebeurt zelden van de ene op de andere dag. Het is een
geleidelijk proces, dat begint met ziekmeldingen. Eerst voor korte
perioden, later helaas vaak voor langere tijd. Deze leerlingen moeten
weer terug naar school!
De eerste signalen worden vaak op school opgemerkt. Maar dan? Om
vroegtijdig in te kunnen grijpen ontwikkelde de CED-Groep samen met
verschillende (ervarings)deskundigen, zoals ouders, docenten,
leerplichtambtenaren, school maatschappelijk werkers en schoolartsen,
het Protocol Aanpak Schoolweigering door Angst. Dit protocol bevat een
helder stappenplan, waarin het proces van signaleren tot en met het
plan van aanpak in heldere stappen beschreven wordt. Ook geeft het
protocol aanwijzingen over de rol die verschillende disciplines, zoals
onderwijs, (jeugd)gezondheidszorg, jeugdzorg en handhaving kunnen
spelen.
Het protocol Schoolweigering door angst is verkrijgbaar bij de
CED-Groep. Het is opgenomen in de uitgave Wijzer Onderwijs: Angst en
Depressie. Want naast angsten, kunnen depressieve gevoelens ook een
oorzaak van schoolweigering zijn. Literatuur hierover is lastig te
vertalen naar de alledaagse praktijk in de klas en op school. De
uitgave Wijzer Onderwijs: Angst en Depressie maakt deze vertaalslag wel
en biedt praktische handreikingen waarmee scholen direct aan de slag
kunnen. De uitgave bevat de volgende katernen:
- Wijzer over Angst beschrijft de theoretische achtergrond van angst en
angststoornissen. Ook biedt deze Wijzer praktische aanwijzingen om
angstgevoelens van leerlingen een plek te geven binnen de
leerlingenzorg op school.
- Protocol Aanpak Schoolweigering door Angst gaat nader in op
schoolweigering die voortkomt uit angst. In een concreet stappenplan
met uitgebreide toelichting biedt het protocol handvatten voor het
signaleren en aanpakken van schoolweigering.
- Wijzer over Depressie bespreekt de theoretische achtergrond en
signalen op school die op een depressie kunnen wijzen. Daarnaast geeft
het katern praktische adviezen over hoe leerkrachten en docenten om
kunnen gaan met depressief gestemde leerlingen.
De uitgave Wijzer Onderwijs: Angst en Depressie is zowel in het
basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs te gebruiken, regulier
en speciaal.
*
Links:
http://www.wijzeronderwijs.nl
Razende Robot Reporter