Spijbelen? Maar wat als je niet meer naar school durft?

Persbericht van CED Groep

Vandaag is de dag van de leerplicht en staan we stil bij het recht op onderwijs. Maar niet alle leerlingen kunnen gebruik maken van dit recht. Honderden leerlingen in Nederland durven niet naar school door angst en dit kan ook spijbelen tot gevolg hebben. Dit 'schoolweigeren door angst' gebeurt zelden van de ene op de andere dag. Het is een geleidelijk proces, dat begint met ziekmeldingen. Eerst voor korte perioden, later helaas vaak voor langere tijd. Deze leerlingen moeten weer terug naar school!

De eerste signalen worden vaak op school opgemerkt. Maar dan? Om vroegtijdig in te kunnen grijpen ontwikkelde de CED-Groep samen met verschillende (ervarings)deskundigen, zoals ouders, docenten, leerplichtambtenaren, school maatschappelijk werkers en schoolartsen, het Protocol Aanpak Schoolweigering door Angst. Dit protocol bevat een helder stappenplan, waarin het proces van signaleren tot en met het plan van aanpak in heldere stappen beschreven wordt. Ook geeft het protocol aanwijzingen over de rol die verschillende disciplines, zoals onderwijs, (jeugd)gezondheidszorg, jeugdzorg en handhaving kunnen spelen.

Het protocol Schoolweigering door angst is verkrijgbaar bij de CED-Groep. Het is opgenomen in de uitgave Wijzer Onderwijs: Angst en Depressie. Want naast angsten, kunnen depressieve gevoelens ook een oorzaak van schoolweigering zijn. Literatuur hierover is lastig te vertalen naar de alledaagse praktijk in de klas en op school. De uitgave Wijzer Onderwijs: Angst en Depressie maakt deze vertaalslag wel en biedt praktische handreikingen waarmee scholen direct aan de slag kunnen. De uitgave bevat de volgende katernen:
- Wijzer over Angst beschrijft de theoretische achtergrond van angst en angststoornissen. Ook biedt deze Wijzer praktische aanwijzingen om angstgevoelens van leerlingen een plek te geven binnen de leerlingenzorg op school.
- Protocol Aanpak Schoolweigering door Angst gaat nader in op schoolweigering die voortkomt uit angst. In een concreet stappenplan met uitgebreide toelichting biedt het protocol handvatten voor het signaleren en aanpakken van schoolweigering.
- Wijzer over Depressie bespreekt de theoretische achtergrond en signalen op school die op een depressie kunnen wijzen. Daarnaast geeft het katern praktische adviezen over hoe leerkrachten en docenten om kunnen gaan met depressief gestemde leerlingen.

De uitgave Wijzer Onderwijs: Angst en Depressie is zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs te gebruiken, regulier en speciaal.

*

Links:
http://www.wijzeronderwijs.nl



Razende Robot Reporter