Vialis
BR>
Busreizigers in Almere geïnformeerd op weg
Goede reisinformatie aan de openbaar vervoerreiziger is essentieel.
Door te informeren over het tijdstip waarop de bus arriveert, ervaart
de reiziger de wachttijd bijvoorbeeld als korter. Door goede informatie
over aankomst- en vertrektijden krijgt de reiziger meer vertrouwen in
het openbaar vervoer. Vooral voor incidentele ov-reizigers is het
belangrijk dat hij kan zien hoe en langs welke route hij van A naar B
kan komen. Vooraf plannen is mogelijk via OV-reisinformatie of
internet. Onderweg wordt de reiziger helaas nog vaak aan zijn lot
overgelaten. In navolging van onder andere de gemeentes Alkmaar en
Amstelveen en de provincie Noord-Brabant, breidt de gemeente Almere nu
het , al eerder geleverde, Dynamische Reizigers Informatie Systeem
(DRIS) van Vialis uit. De installatiewerkzaamheden hiervoor vinden de
komende maanden plaats.
Eind februari 2011 zijn de eerste displays van dit Dynamisch Reizigers
Informatie Systeem (DRIS) in Almere in bedrijf gesteld. De
haltedisplays geven de actuele vertrektijden aan van de buslijnen op de
desbetreffende halte.
Dankzij een in de bus ingebouwde boordcomputer wordt het DRIS o.a. via
de servers van de vervoerders regelmatig geïnformeerd over afwijkingen
ten opzichte van de dienstregeling.
Vervolgens wordt de aankomsttijd op de haltes via een haltedisplay of
in de bus of tram getoond aan de reiziger. Deze weet dan of de bus of
tram op tijd of met vertraging zal aankomen.
GOVI
De basis van de informatie komt uit de gegevens die de vervoerder van
de betreffende lijnen beschikbaar stelt aan GOVI. GOVI staat voor
Grenzelose Openbaar Vervoer Informatie en is een gezamenlijk project
van verschillende overheidspartijen. Het kerndoel van GOVI is
dynamische reisinformatie van alle modaliteiten en vervoerders te
integreren en op een standaard wijze ter beschikking te stellen aan
partijen en om de informatie vervolgens te presenteren aan de reiziger.
Via GOVI worden de geleverde gegevens beschikbaar gesteld aan de
servers van Vialis die de data bewerken en geschikt maken voor het
tonen op de respectievelijke haltedisplays.
Displays
De displays in Almere volgen de nieuwe stijl die kenmerkend is voor
een groot regionaal netwerk van hoogwaardiger openbaar vervoer dat in
ontwikkeling is. Naar voorbeeld van de Zuidtangent bij Schiphol krijgt
het netwerk hiermee één gezicht.
In totaal zullen 170 displays, variërend van displays met vier regels,
zes regels, tien regels en een aantal overzichtdisplays met veertien
regels worden geplaatst. De keuze hiervoor wordt gemaakt aan de hand
van het aantal lijnen dat de desbetreffende halte aandoet.
Communicatie met de haltedisplays vindt plaats via GPRS-verbindingen
via het corporate net van VolkerWessels.