Inspectie Verkeer en Waterstaat
Intensivering samenwerking toezicht vervoer over water
Nieuwsbericht | 17-03-2011
Toezichthouders op het vervoer over water intensiveren in 2011 de
samenwerking. Veel inspecties worden al in goed overleg uitgevoerd,
waar dit nog niet gebeurt ligt de nadruk in 2011 op het voorkomen van
overlap en het zoeken naar mogelijkheden voor samenwerking. Dat staat
in het Toezichtplan Vervoer over Water 2011 van de toezichthouders voor
de zeehavens van Amsterdam en Rotterdam en de binnenvaart. Om de
toezichtlast voor ondernemingen te verminderen, werken toezichthouders
sinds 2008 meer met elkaar samen en stemmen zij activiteiten beter op
elkaar af.
Met de komst van het Regenboogteam in het maritieme Customs Control
Centre in Rotterdam in 2010 is de coördinatie van de inspecties
verbeterd. In dit team zijn zeven toezichthouders vertegenwoordigd. Zij
beslissen op basis van gedeelde informatie welke lading gezamenlijk
wordt geïnspecteerd. In 2011 wordt dit verder geprofessionaliseerd. Ook
de vereenvoudiging van informatie-uitwisseling tussen bedrijven en
overheden wordt verder uitgewerkt. Een pilot uit 2010 waar bedrijven
bij één loket terechtkunnen voor alle aan de overheid aan te leveren
informatie over schip, reder, lading en bemanning krijgt in 2011 verder
vorm.
Voor de binnenvaart is voor 2011 een aantal gezamenlijke speerpunten
gedefineerd. Belangrijk zijn de handhaving van het
Scheepsafvalstoffenbesluit deel A (betaling van de
verwijderingsbijdrage) en de implementatie van de Binnenvaartwet. Vanaf
2011 nemen de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), Rijkswaterstaat en
de havens van Rotterdam en Amsterdam de handhaving volledig op zich.
Het KLPD en de Zeehavenpolitie richten zich op de opsporing van
strafbare feiten. De toezichthouders doen gezamenlijk inspecties of
hebben afgestemd wie naar welk schip gaat en wat de resultaten van de
controles zijn.
Er is verder gericht toezicht in de passagiersvaart op hotelschepen op
de voorbereiding op calamiteiten en op partyschepen op het maximaal
aantal toegestane opvarenden. Bij inspecties van
binnenvaartcontainerschepen is er aandacht voor stabiliteit, het
gebruik van handleidingen en programma's om de stabiliteit te berekenen
en de bewustwording van de bemanning. Risicovol vaargedrag,
snelheidsovertredingen en alcoholgebruik blijven speerpunten.
De samenwerking in de zeehavens is geclusterd rond de thema's lading,
zeeschepen, havenbeveiliging en grenstoezicht. De havenmeesters
intensiveren in 2011 hun samenwerking. De inspectieplanning voor
zeeschepen gaat steeds meer risicogestuurd plaatsvinden. Dit leidt tot
minder inspecties bij goed presterende schepen en intensieve inspecties
bij minder presterende schepen. Bij een scheepsbezoek kunnen meerdere
onderwerpen worden bekeken, wanneer de risico-analyse hiertoe
aanleiding geeft. Bij de IVW verschuift het traditionele objectgerichte
toezicht naar systeemtoezicht. In 2010 is het eerste convenant met een
goed presterende reder afgesloten, in 2011 zullen er meer volgen.
In totaal zijn er in Vervoer over Water 21 toezichthouders actief.
Samen voeren zij 72 verschillende soorten inspecties uit. Elf
toezichthouders voeren op structurele basis inspecties uit op vervoer
over water: Arbeidsinspectie, Douane, de havenmeesters Amsterdam en
Rotterdam, Inspectie Verkeer en Waterstaat, KLPD Waterpolitie,
Koninklijke Marechaussee, nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit,
Rijkswaterstaat, VROM-Inspectie en Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond.