Inspectie Verkeer en Waterstaat


Intensivering samenwerking toezicht vervoer over water

Nieuwsbericht | 17-03-2011

Toezichthouders op het vervoer over water intensiveren in 2011 de samenwerking. Veel inspecties worden al in goed overleg uitgevoerd, waar dit nog niet gebeurt ligt de nadruk in 2011 op het voorkomen van overlap en het zoeken naar mogelijkheden voor samenwerking. Dat staat in het Toezichtplan Vervoer over Water 2011 van de toezichthouders voor de zeehavens van Amsterdam en Rotterdam en de binnenvaart. Om de toezichtlast voor ondernemingen te verminderen, werken toezichthouders sinds 2008 meer met elkaar samen en stemmen zij activiteiten beter op elkaar af.

Met de komst van het Regenboogteam in het maritieme Customs Control Centre in Rotterdam in 2010 is de coördinatie van de inspecties verbeterd. In dit team zijn zeven toezichthouders vertegenwoordigd. Zij beslissen op basis van gedeelde informatie welke lading gezamenlijk wordt geïnspecteerd. In 2011 wordt dit verder geprofessionaliseerd. Ook de vereenvoudiging van informatie-uitwisseling tussen bedrijven en overheden wordt verder uitgewerkt. Een pilot uit 2010 waar bedrijven bij één loket terechtkunnen voor alle aan de overheid aan te leveren informatie over schip, reder, lading en bemanning krijgt in 2011 verder vorm.

Voor de binnenvaart is voor 2011 een aantal gezamenlijke speerpunten gedefineerd. Belangrijk zijn de handhaving van het Scheepsafvalstoffenbesluit deel A (betaling van de verwijderingsbijdrage) en de implementatie van de Binnenvaartwet. Vanaf 2011 nemen de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), Rijkswaterstaat en de havens van Rotterdam en Amsterdam de handhaving volledig op zich. Het KLPD en de Zeehavenpolitie richten zich op de opsporing van strafbare feiten. De toezichthouders doen gezamenlijk inspecties of hebben afgestemd wie naar welk schip gaat en wat de resultaten van de controles zijn.

Er is verder gericht toezicht in de passagiersvaart op hotelschepen op de voorbereiding op calamiteiten en op partyschepen op het maximaal aantal toegestane opvarenden. Bij inspecties van binnenvaartcontainerschepen is er aandacht voor stabiliteit, het gebruik van handleidingen en programma's om de stabiliteit te berekenen en de bewustwording van de bemanning. Risicovol vaargedrag, snelheidsovertredingen en alcoholgebruik blijven speerpunten.

De samenwerking in de zeehavens is geclusterd rond de thema's lading, zeeschepen, havenbeveiliging en grenstoezicht. De havenmeesters intensiveren in 2011 hun samenwerking. De inspectieplanning voor zeeschepen gaat steeds meer risicogestuurd plaatsvinden. Dit leidt tot minder inspecties bij goed presterende schepen en intensieve inspecties bij minder presterende schepen. Bij een scheepsbezoek kunnen meerdere onderwerpen worden bekeken, wanneer de risico-analyse hiertoe aanleiding geeft. Bij de IVW verschuift het traditionele objectgerichte toezicht naar systeemtoezicht. In 2010 is het eerste convenant met een goed presterende reder afgesloten, in 2011 zullen er meer volgen.

In totaal zijn er in Vervoer over Water 21 toezichthouders actief. Samen voeren zij 72 verschillende soorten inspecties uit. Elf toezichthouders voeren op structurele basis inspecties uit op vervoer over water: Arbeidsinspectie, Douane, de havenmeesters Amsterdam en Rotterdam, Inspectie Verkeer en Waterstaat, KLPD Waterpolitie, Koninklijke Marechaussee, nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit, Rijkswaterstaat, VROM-Inspectie en Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond.