A bite too big: Dilemma's bij de implementatie van de cookiewet in Nederland
* Publicatiedatum 17-03-2011
* Soort Onderzoeken
In de loop van 2011 implementeert het ministerie van Economische Zaken,
Landbouw en Innovatie een opt-in bepaling voor cookies naar aanleiding
van wijzigingen van Europese regelgeving. Kort gezegd betekent deze
bepaling enerzijds dat een consument moet worden geïnformeerd over het
plaatsen en gebruik van een cookie en anderzijds dat een consument om
toestemming moet worden gevraagd, voordat er een cookie wordt
geïnstalleerd op zijn computer. Cookies maken het onder andere voor
advertentieaanbieders mogelijk om data over het surfgedrag en de
persoonlijke voorkeuren van internetgebruikers te registreren en
vervolgens persoonlijke online advertenties te laten zien, die
gebaseerd zijn op deze voorkeuren (behavioural targeting). Een
wetsvoorstel voor de invoering van deze opt-in bepaling ligt momenteel
in de Tweede Kamer. OPTA krijgt als taak om deze bepaling te handhaven.
Om zich voor te bereiden op deze nieuwe taak heeft OPTA laten
onderzoeken wat de huidige praktijk is omtrent het gebruik van cookies.
OPTA heeft dit onderzoek door TNO in samenwerking met IViR laten
uitvoeren. De onderzoekers concluderen dat op dit moment voor het
gebruik van cookies veel advertentieaanbieders de gebruiker niet
informeren over de plaatsing van cookies. Tevens wordt gebruikers geen
toestemming gevraagd voor de plaatsing van cookies. Uit onderzoek onder
gebruikers blijkt dat zij beperkte kennis hebben over cookies en
behavioural targeting, wat een afgewogen keuze voor de toestemming van
cookies belemmert. Daarnaast hebben de onderzoekers de oude en
(voorgestelde) nieuwe wetgeving met elkaar vergeleken.
Download publicatie (PDF Document - 853.68 KB)
Relevante publicaties
...
* Uitvoeringstoets OPTA op implementatie herziene Europese
richtlijnen in Telecommunicatiewet
Zie het origineel