Stadsdeel Amsterdam Centrum
---
Bezoekers in de spotlight
16 maart 2011
De Reiniging van stadsdeel Centrum start donderdag 17 maart een nieuwe
campagne tegen zwerfafval. Om deze campagne breed onder de aandacht te
brengen, wordt er ook gebruikgemaakt van social media, zoals Facebook
en Hyves.
Hoewel er bijna tweeduizend afvalbakken in de binnenstad staan, ligt er
vooral in de drukbezochte winkelgebieden vaak toch veel rommel op
straat. Het stadsdeel wil het winkelend publiek met deze actie
bewustmaken van het afval dat zij veroorzaken tijdens een bezoek aan
Amsterdam.
Anoniem
Uit onderzoek blijkt namelijk dat bezoekers zich vaak anoniem wanen in
een stad als Amsterdam en daardoor gemakkelijker hun rommel op straat
achterlaten. De campagne speelt hierop in door mensen op dit gedrag aan
te spreken. Mensen, die op straat eten of drinken, worden letterlijk in
de spotlights gezet.
Spotlight
In de binnenstad rijden twee kleine wagens van de Reiniging. Mensen,
die op straat eten of drinken, worden door deze wagentjes en hun
bestuurders letterlijk in de spotlights gezet. Ze krijgen de vraag waar
zij na consumptie het afval achterlaten. Van diegenen die van plan zijn
hun rommel op te ruimen, wordt een foto gemaakt. Niet alleen krijgen de
bezoekers daar een afdruk van, die als ansicht verstuurd kan worden.
Ook zijn de foto's en filmpjes - met toestemming uiteraard - via
www.amsterdam.nl/schonestraat en op een speciale pagina op Facebook en
Hyves te bezichtigen.
Meer informatie
De campagne loopt op donderdag-, vrijdag- en zaterdagavonden en het
gehele paasweekend tussen 18.00 en 21.00 uur. Op de avond van Goede
Vrijdag is er geen actie. Meer informatie over de campagne `Bezoeker in
de spotlight' is te vinden op: www.amsterdam.nl/schonestraat.
afbeelding schonestraat
---