INBEV NEDERLAND REDUCEERT WATERVERBRUIK BROUWERIJ MET 11% IN 2010


Breda, 20110316 -- 15 maart 2011. Anheuser-Busch InBev heeft deze week bekend gemaakt in welke mate het bedrijf wereldwijd vooruitgang heeft geboekt om binnen drie jaar een aantal ambitieuze milieudoelstellingen te halen. Een belangrijk element van deze doelstellingen, die het bedrijf vorig jaar in maart aankondigde, is de gerichte doelstelling om het watergebruik in de productiefaciliteiten van AB InBev tegen eind 2012 terug te dringen tot 3,5 hectoliter water per geproduceerde hectoliter bier. Ook InBev Nederland levert haar bijdrage aan het halen van deze doelstelling, zo is het waterverbruik van onze Dommelsche bierbrouwerij in de 2010 met 11% gedaald.

De milieudoelstellingen van AB InBev worden op alle niveau’s van het bedrijf ondersteund. Ook in Nederland wordt hard gewerkt aan het behalen van de doelstellingen. Zo is er vooruitgang geboekt op het vlak van recycling, water- en energieverbruik en CO2-uitstoot.

 Het watergebruik is behoorlijk gedaald door invoering van besparingsprogramma’s waarbij water zoveel mogelijk wordt hergebruikt. De installatie van een nieuw beslagfilter in de Dommelsche bierbrouwerij in 2010 was ook vanuit milieu een belangrijke investering van zo’n 800.000 Euro. Dankzij dit nieuwe filter wordt zowel water als energie bespaard, doordat deze veel efficiënter werkt ten opzichte van het oude filter.

 Kerncijfers 2010


  • In 2010 is 98,5% van ons afval en bijproduct uit het brouw- en afvulproces gerecycled, een verbetering van 1,8% ten opzichte van 2009

  • Het waterverbruik is in 2010 met 11% gedaald tot 4,62 hectoliter per hectoliter bier.

  • Het energieverbruik is in 2010 met 1,7% gedaald, ondanks een hoger gasverbruik door de strenge wintermaanden.

  • Onze CO2-uitstoot is in 2010 met bijna 5% gedaald van 10,7kg tot 10,2kg per hectoliter bier.




 Trots

“Met deze resultaten draagt ook InBev Nederland bij aan de wereldwijde milieudoelstellingen van onze onderneming en liggen we op schema om deze eind 2012 te halen. Ik ben erg trots op de inspanningen van al onze medewerkers die meedenken en meewerken om hier hun steentje aan bij te dragen”, zegt Remco Boerefijn, commercieel directeur van InBev Nederland. “Omdat bier een natuurproduct is, is het voor ons essentieel om zuinig te zijn op de natuur. Deze levert ons de grondstoffen voor onze bieren en daarmee het bestaansrecht voor onze industrie. Maar ook in bredere zin is een goed milieu essentieel voor de maatschappij, zowel voor de huidige als toekomstige generaties. Daaraan committeren wij ons door onszelf strenge milieudoelstellingen op te leggen.”

Over AB InBev


AB InBev is ‘s werelds grootste bierbrouwer met merken als Budweiser, Stella Artois en Beck’s. Het Nederlandse hoofdkantoor van AB InBev is gevestigd in Breda. AB InBev brengt in Nederland onder andere de biermerken Jupiler, Hertog Jan, Dommelsch, Hoegaarden en Leffe op de markt. Zie voor meer informatie: www.ab-inbev.nl






Ingezonden persbericht