Ingezonden persbericht



---



PERSBERICHT

Amsterdam, 16 maart 2011

Elke geïnvesteerde euro in promotie levert Amsterdam E44 extra omzet Investering in toeristische promotie heeft hoog rendement

Elke euro die Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) investeert in marketing en promotie levert Metropool Amsterdam een extra omzet op van E44. Dit is de uitkomst van een berekening die ATCB heeft uitgevoerd in nauwe samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Het rendement van investeringen in toeristische marketing en promotie voor Metropool Amsterdam blijkt buitengewoon hoog.

De extra omzet komt terecht bij onder meer hotels, winkels, musea, attracties, restaurants, vervoersmaatschappijen en taxi's. Het hoge rendement van de toeristische marketing en promotie laat zien dat juist ook in economisch minder voorspoedige tijden het belangrijk is in deze activiteiten te investeren.

Achtergrond van de opdracht van ATCB voor dit onderzoek was de wens om de gemeente Amsterdam als opdrachtgever te kunnen informeren over de effectiviteit van promotieactiviteiten. Jaarlijks investeert Amsterdam fors in promotiecampagnes die het NBTC en ATCB in opdracht van Amsterdam uitvoeren. Dat gebeurt in de voor de hoofdstad belangrijke landen, met name Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, België, Italië en Spanje.

Voor meer persinformatie en beeldmateriaal: Amsterdam Toerisme & Congres Bureau, Afdeling Communicatie, tel. (020) 551 2531, e-mail: communicatie@atcb.nl Persberichten van ATCB zijn te vinden op www.atcb.nl

Publieksinformatie: tel. (020) 201 8800.
www.vvvamsterdam.nl en www.iamsterdam.com

Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) heeft als taak het toeristisch- en zakelijk bezoek aan Metropool Amsterdam te bevorderen. ATCB is op dit gebied de centrale organisatie voor Amsterdam en regio, die zich inzet voor de belangen van deze sector. Als kennis- en informatiecentrum voor toeristisch en zakelijk bezoek heeft ATCB een spilfunctie in de ontwikkeling hiervan. Daarnaast behoren tot de kerntaken het opstellen en uitvoeren van marketing- en promotieplannen, het stimuleren van innovatie en productontwikkeling en het bewaken van de kwaliteit van het toeristische product. Samen met het bedrijfsleven, culturele instellingen en overheid werkt ATCB aan het verhogen van de bestedingen door bezoekers in Metropool Amsterdam en het stimuleren van de werkgelegenheid.


---- --