GAIA verwelkomt eerste Albert Heijn supermarkt in België
Goed nieuws voor consument die zich bekommert om dierenwelzijn
Dierenrechtenorganisatie GAIA verwelkomt de eerste supermarkt van
Albert Heijn in ons land, die morgen zijn deuren opent in
Brasschaat. Daar is een goede reden voor: Albert Heijn verzekert
GAIA zijn progressieve dierenwelzijnsbeleid dat in Nederland reeds
wordt toegepast, door te trekken naar zijn Belgische winkels. En dat
is goed nieuws voor de Vlaamse consument die zich bekommert om het
dierenwelzijn.
Dierenwelzijn bij Albert Heijn
1. Bij Albert Heijn komt er geen foie gras in de rekken, nu niet en
ook niet in de toekomst. Albert Heijn is daarmee het eerste
warenhuis in ons land dat omwille van het dierenwelzijn geen
vervette ganzen- en eendenlever verkoopt.
2. Albert Heijn verkoopt enkel vlees van ongecastreerde varkens.
3. Het vlees dat bij Albert Heijn verkocht wordt, is enkel afkomstig
van dieren, die voor de slacht verdoofd werden, ook het vlees dat
als halal gecertificeerd is.
4. In de eerste vestiging van de warenhuisketen in Brasschaat is ook
hetzelfde, uitgebreide gamma vegetarische voedingswaren beschikbaar
als in Nederland.
5. De warenhuisketen verkoopt enkel verse scharreleieren, vrije
uitloop eieren en biologische eieren.
Ann De Greef, directeur van GAIA: `GAIA verheugt zich op de intrede
van Albert Heijn op de Belgische markt omwille van zijn
dierenwelzijnsbeleid, waarmee de keten bijdraagt aan de
bewustwording inzake diervriendelijke consumptie. Een warenhuisketen
zoals Albert Heijn kan echt het verschil maken voor een beter
dierenleven.'
Toch nog werk aan de winkel
En hoewel Albert Heijn op de goede weg is, wil dat daarom niet
zeggen dat alles perfect is, merkt GAIA op. De meeste eigen
merkproducten bevatten dan wel geen kooieieren, maar die producten
waarin minder dan 5 % eieren verwerkt zijn, nog wel. Dat moet 0 %
worden, vindt GAIA. GAIA vraagt Albert Heijn dan ook een volledige
omschakeling naar scharrel- of vrije uitloopeieren voor alle eigen
merkproducten waarin eieren zijn verwerkt zijn.
Enige tijd geleden was er commotie ontstaan over de promotieactie
die Albert Heijn in Nederland voerde voor het dolfinarium in
Harderwijk. Naar aanleiding van de geplande opening van de vestiging
in Brasschaat hadden dierenactivisten daartegen een flyeractie
gevoerd. Albert Heijn verzekerde GAIA dat het dergelijke
promotieacties in België niet zal voeren.
Voorbeeld voor andere grootwarenhuisketens
Wat het dierenwelzijnsbeleid betreft in zijn Belgische vestigingen,
verzekerde Albert Heijn vandaag en in de toekomst steeds met GAIA te
oveleggen. GAIA hoopt dat het progressieve beleid van Albert Heijn
inzake dierenwelzijn een positieve impact zal hebben op het
dierenwelzijnsbeleid van de andere ketens in ons land.
GAIA