Interbrew
Inbev Nederland reduceert waterverbruik brouwerij met 11% in 2010
Breda, 15 maart 2011 - Anheuser-Busch InBev heeft deze week bekend
gemaakt in welke mate het bedrijf wereldwijd vooruitgang heeft geboekt
om binnen drie jaar een aantal ambitieuze milieudoelstellingen te
halen. Een belangrijk element van deze doelstellingen, die het bedrijf
vorig jaar in maart aankondigde, is de gerichte doelstelling om het
watergebruik in de productiefaciliteiten van AB InBev tegen eind 2012
terug te dringen tot 3,5 hectoliter water per geproduceerde hectoliter
bier. Ook InBev Nederland levert haar bijdrage aan het halen van deze
doelstelling, zo is het waterverbruik van onze Dommelsche bierbrouwerij
in de 2010 met 11% gedaald.
De milieudoelstellingen van AB InBev worden op alle niveaus van het
bedrijf ondersteund. Ook in Nederland wordt hard gewerkt aan het
behalen van de doelstellingen. Zo is er vooruitgang geboekt op het vlak
van recycling, water- en energieverbruik en CO2-uitstoot.
Het watergebruik is behoorlijk gedaald door invoering van
besparingsprogrammas waarbij water zoveel mogelijk wordt hergebruikt.
De installatie van een nieuw beslagfilter in de Dommelsche
bierbrouwerij in 2010 was ook vanuit milieu een belangrijke investering
van zon 800.000 Euro. Dankzij dit nieuwe filter wordt zowel water als
energie bespaard, doordat deze veel efficiënter werkt ten opzichte van
het oude filter.
Kerncijfers 2010
In 2010 is 98,5% van ons afval en bijproduct uit het brouw- en
afvulproces gerecycled, een verbetering van 1,8% ten opzichte van 2009
Het waterverbruik is in 2010 met 11% gedaald tot 4,62 hectoliter per
hectoliter bier.
Het energieverbruik is in 2010 met 1,7% gedaald, ondanks een hoger
gasverbruik door de strenge wintermaanden.
Onze CO2-uitstoot is in 2010 met bijna 5% gedaald van 10,7kg tot
10,2kg per hectoliter bier.
Trots
Met deze resultaten draagt ook InBev Nederland bij aan de wereldwijde
milieudoelstellingen van onze onderneming en liggen we op schema om
deze eind 2012 te halen. Ik ben erg trots op de inspanningen van al
onze medewerkers die meedenken en meewerken om hier hun steentje aan
bij te dragen, zegt Remco Boerefijn, commercieel directeur van InBev
Nederland. Omdat bier een natuurproduct is, is het voor ons essentieel
om zuinig te zijn op de natuur. Deze levert ons de grondstoffen voor
onze bieren en daarmee het bestaansrecht voor onze industrie. Maar ook
in bredere zin is een goed milieu essentieel voor de maatschappij,
zowel voor de huidige als toekomstige generaties. Daaraan committeren
wij ons door onszelf strenge milieudoelstellingen op te leggen.
Over AB InBev
AB InBev is s werelds grootste bierbrouwer met merken als Budweiser,
Stella Artois en Becks. Het Nederlandse hoofdkantoor van AB InBev is
gevestigd in Breda. AB InBev brengt in Nederland onder andere de
biermerken Jupiler, Hertog Jan, Dommelsch, Hoegaarden en Leffe op de
markt. Zie