NBTC ontvangt marketing award
Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft met zijn
vernieuwde stedencampagne de âEMEA Integrated Marketing Campaign of the
Year 2010â van Expedia Media Solutions gewonnen. De Citybreakcampagne,
die de sfeer in de Nederlandse steden centraal stelt, heeft tot doel om
het bezoek aan onze steden te stimuleren. De award werd woensdag 9
maart uitgereikt op de ITB in Berlijn.
De award
De award is in het leven geroepen door Expedia Media Solutions om
aandacht te besteden aan baanbrekende campagnes in de reiswereld.
Design, creativiteit en innovatie zijn hierbij doorslaggevend. Het NBTC
ontvangt de award omdat de stedencampagne een voorbeeld is van de
juiste coördinatie én integratie van marketinginstrumenten. De jury
is van mening dat de stedencampagne van het NBTC meer bereikt dan
traditionele marketingcampagnes omdat de uitingen de consument
daadwerkelijk bereiken en in de hoofden komen te zitten.
De campagne
De Citybreakcampagne richt zich op de typisch Hollandse sfeer in de
Nederlandse steden. De internationale toerist wil die sfeer beleven en
deel uitmaken van het leven in onze steden. âDaarmee onderscheidt deze
campagne zich van de concurrerende Europese stedenâ, aldus Andrew van
der Feltz, vestigingsmanager NBTC Verenigd Koninkrijk, die deze
campagne leidt. âWe zijn dan ook uitermate blij met deze erkenning en
de award.â Noah Tratt, Global Vice President van Expedia Media
Solutions: âDeze campagne heeft optimaal gebruik gemaakt van
multi-media (verkoop)kanalen en dat resulteerde in een toename van het
aantal reizigers naar Nederland.â
Belang stedenbezoek
Van der Feltz: âHet stedenproduct is van wezenlijk belang in de
promotie van Holland. Vorig jaar zijn er door deze campagne 780.000
extra mensen naar Nederland gekomen voor een stedentrip en zij hebben
daarbij 325 miljoen euro besteed. Het levert dus een aanzienlijke
bijdrage aan de BV Nederland en de sector.â De campagne wordt gevoerd
in de voornaamste Europese herkomstmarkten voor het NBTC: het Verenigd
Koninkrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden,
Noorwegen en Denemarken. De deelnemende steden zijn naast Amsterdam,
Den Haag, Maastricht, Rotterdam en Utrecht, ook Arnhem, Nijmegen,
Breda, Eindhoven, Groningen en Den Bosch.
Belang toerisme
Toerisme en recreatie is een belangrijke sector voor de Nederlandse
economie: in 2010 zorgde de sector voor zoân 35 miljard euro aan
bestedingen door binnen- en buitenlandse bezoekers. Daarnaast zorgt de
toeristische sector met bijna 400.000 banen voor zoân 4% van de
werkgelegenheid. Onderzoek heeft aangetoond dat een gezamenlijke
geïnvesteerde euro in promotie leidt tot zoân 40 euro aan directe
toeristisch-recreatieve bestedingen.
16 maart 2011