Vereniging van Recreatieondernemers Nederland

NBTC ontvangt marketing award

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft met zijn vernieuwde stedencampagne de âEMEA Integrated Marketing Campaign of the Year 2010â van Expedia Media Solutions gewonnen. De Citybreakcampagne, die de sfeer in de Nederlandse steden centraal stelt, heeft tot doel om het bezoek aan onze steden te stimuleren. De award werd woensdag 9 maart uitgereikt op de ITB in Berlijn.

De award
De award is in het leven geroepen door Expedia Media Solutions om aandacht te besteden aan baanbrekende campagnes in de reiswereld. Design, creativiteit en innovatie zijn hierbij doorslaggevend. Het NBTC ontvangt de award omdat de stedencampagne een voorbeeld is van de juiste coördinatie én integratie van marketinginstrumenten. De jury is van mening dat de stedencampagne van het NBTC meer bereikt dan traditionele marketingcampagnes omdat de uitingen de consument daadwerkelijk bereiken en in de hoofden komen te zitten.

De campagne
De Citybreakcampagne richt zich op de typisch Hollandse sfeer in de Nederlandse steden. De internationale toerist wil die sfeer beleven en deel uitmaken van het leven in onze steden. âDaarmee onderscheidt deze campagne zich van de concurrerende Europese stedenâ, aldus Andrew van der Feltz, vestigingsmanager NBTC Verenigd Koninkrijk, die deze campagne leidt. âWe zijn dan ook uitermate blij met deze erkenning en de award.â Noah Tratt, Global Vice President van Expedia Media Solutions: âDeze campagne heeft optimaal gebruik gemaakt van multi-media (verkoop)kanalen en dat resulteerde in een toename van het aantal reizigers naar Nederland.â

Belang stedenbezoek
Van der Feltz: âHet stedenproduct is van wezenlijk belang in de promotie van Holland. Vorig jaar zijn er door deze campagne 780.000 extra mensen naar Nederland gekomen voor een stedentrip en zij hebben daarbij 325 miljoen euro besteed. Het levert dus een aanzienlijke bijdrage aan de BV Nederland en de sector.â De campagne wordt gevoerd in de voornaamste Europese herkomstmarkten voor het NBTC: het Verenigd Koninkrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden, Noorwegen en Denemarken. De deelnemende steden zijn naast Amsterdam, Den Haag, Maastricht, Rotterdam en Utrecht, ook Arnhem, Nijmegen, Breda, Eindhoven, Groningen en Den Bosch.

Belang toerisme
Toerisme en recreatie is een belangrijke sector voor de Nederlandse economie: in 2010 zorgde de sector voor zoân 35 miljard euro aan bestedingen door binnen- en buitenlandse bezoekers. Daarnaast zorgt de toeristische sector met bijna 400.000 banen voor zoân 4% van de werkgelegenheid. Onderzoek heeft aangetoond dat een gezamenlijke geïnvesteerde euro in promotie leidt tot zoân 40 euro aan directe toeristisch-recreatieve bestedingen.

16 maart 2011