GroenLinks presenteert 5 punten Spoorplan
GroenLinks wil dat de spoorboetes die de minister de NS oplegt, ten
goede komen aan de reiziger. Van Gent:"Niet de staatskas, maar de
reiziger moet beter worden van boetes die spoorbedrijven opgelegd
krijgen bij wanprestaties. Dat kan door de prestaties van NS te
koppelen aan de tarieven: gaat de kwaliteit omlaag, dan gaat de prijs
omlaag. Dat werkt beter dan het huidige boetbeleid, dat een hoog
vestzak-broekzak-gehalte heeft."
De ambitie van minister Schultz om de reiziger weer met een hoofdletter
'R' te schrijven spreekt GroenLinks erg aan. Om die ambitie waar te
maken, moet de minister niet bang zijn de positie van reizigers
steviger te verankeren in haar spoorbeleid. Tweede Kamerlid Ineke van
Gent presenteert daarvoor vanmiddag haar vijf punten Spoorplan bij het
Algemeen Overleg Spoor.
Verder vraagt GroenLinks zich af waar de spoorwaakhond blijft. In
oktober 2009 is de Motie Van Gent aangenomen waarin de regering
verzocht is om een waakhond op het spoor in te stellen, waar
consumenten(organisaties) terecht kunnen bij geschillen met
spoorvervoerders.
Van Gent: "Gek genoeg bestaat een dergelijk instantie nu nog steeds
niet, waardoor reizigers vaak aan het kortste eind trekken als er gedoe
is met bijvoorbeeld NS. Ik vraag minister Schultz om dit snel te
regelen."
Ook wil GroenLinks dat de NS haar relatie met de reiziger verbetert
door meer inspraak en reizigersvoordelen aan te bieden. En GroenLinks
wil meer en scherpere afrekencriteria waarop de NS kan worden
afgerekend. Als er calamiteiten zijn, moet de NS volgens de eisen, van
55% van de klanten een voldoende krijgen voor de reisinformatie die zij
bieden.
Dat is erg laag. Juist bij calamiteiten hebben reizigers behoefte aan
goede reisinformatie. Deze eis zou je dus minstens op 70% moeten
stellen," aldus Van Gent.
5 punten Spoorplan
1. Spoorboetes naar reiziger in plaats van staatskas
Niet de staatskas, maar de reiziger moet beter worden van boetes die
spoorbedrijven opgelegd krijgen bij wanprestaties. Dat kan door de
prestaties van NS te koppelen aan de tarieven: gaat de kwaliteit
omlaag, dan gaat de prijs omlaag. Dat werkt beter dan het huidige
boetbeleid, dat een hoog vestzak-broekzak-gehalte heeft.
2. Waar blijft de spoorwaakhond?
Tijdens het Notaoverleg over de evaluatie van de spoorwetgeving op 12
oktober 2009 heeft de Kamer de Motie Van Gent aangenomen, waarin de
regering verzocht wordt om een waakhond op het spoor in te stellen,
waar consumenten(organisaties) terecht kunnen bij geschillen met
spoorvervoerders. Gek genoeg bestaat een dergelijk instantie nu niet,
waardoor reizigers vaak aan het kortste eind trekken als er gedoe is
met bijvoorbeeld NS. GroenLinks vraagt minister Schultz snel te regelen
dat de vervoerskamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteiten
hiervoor extra bevoegdheden krijgen.
3. Meer en scherpere afrekencriteria
Op het spoor worden bedrijven (ondermeer) afgerekend op grond van de
oordelen van klanten over hun prestaties. Met dat principe is niets
mis. Maar de eisen moeten veel strenger en de set criteria veel
uitgebreider. Als er calamiteiten zijn, moet NS volgens de eisen van
55% van de klanten een voldoende krijgen voor de reisinformatie die zij
bieden. Dat is erg laag. Juist bij calamiteiten hebben reizigers
behoefte aan goede reisinformatie, meer dan wanneer alles op rolletjes
loopt. Deze eis zou je dus minstens op 70% moeten stellen.
4. Verwen vaste klanten
NS heeft een soort haatliefde relatie met haar vaste klanten. Mensen
kiezen dikwijls bewust voor de trein, omdat ze als puntje bij paaltje
komt de voordelen vinden opwegen tegen de nadelen. Maar NS kijkt vaak
naar de eigen portemonnee. Juist die vaste klanten reizen dikwijls in
de toch al drukke spits. Zij zien liever de lege plekken buiten de
spits opgevuld. Die houding wringt wel eens. NS zou er goed aan de
relatie met vaste klanten wat inniger te maken. Laat ze bijvoorbeeld
sparen voor gratis OV-miles voor henzelf, of familieleden, die ook over
de grens verzilverd kunnen worden. De minister kan als
grootaandeelhouder een dergelijk suggestie voorleggen aan de
NS-directie.
5. Laat reizigers meebeslissen bij het materieel
De afgelopen jaren zijn er verschillende keren keuzes gemaakt bij het
aanschaffen van nieuwe treinen, die achteraf veel onbegrip opleverden.
Treinen zonder toiletten, treinen zonder lage instap: het leverde bij
nadere beschouwing veel onvrede op onder reizigers. Veel ellende had
voorkomen kunnen worden door van te voren met belangenorganisaties te
kijken naar het te bestellen materieel. Schroom ook niet hen mede
verantwoordelijk te maken voor de keuzes binnen een beschikbaar budget.
Lapmiddelen als een toilet-app, een `plasspoorboekje', kunnen dan
vermeden worden.
GroenLinks