Stichting Promotie Televisiereclame

Amstelveen, 15 Maart 2011

SPOT-zenders leveren real time campagne-informatie

Amstelveen, 14 maart 2011 - De bij SPOT aangesloten zenders Ster, RTL en SBS starten vandaag met het real time aanleveren van campagne-informatie. Inkopers van zendtijd bij deze zenders kunnen voortaan direct na het laten wijzigen van hun TV-campagne de gewijzigde campagnegegevens laden in hun mediaplanningsoftware. Voorheen werden de gewijzigde campagnes pas 's nachts klaargezet.

Het aanleveren van real time campagne data volgens een zogenaamde web-based methode is een initiatief van Ster, dat nu ook wordt gebruikt door RTL en SBS. MTV Networks is net gestart met de ontwikkeling en zal naar verwachting in april over stappen. De methode is met Media Buying Systems ontwikkeld. Hierbij is rekening gehouden dat ook andere softwareleveranciers op termijn gebruik willen maken van web-based aanlevering van informatie.

Michel van der Voort, directeur SPOT: 'De inkoop en optimalisatie van TV-zendtijd is al in hoge mate geautomatiseerd. Met het aanleveren van real time data zetten we een volgende stap. En we zijn nog niet klaar. Naast het aanleveren van campagnedata kijken we momenteel ook naar het web-based aanleveren van factuurinformatie. Verder onderzoeken we of we deze techniek kunnen gebruiken voor het geven van inzicht in en het online boeken van beschikbare reclamezendtijd.'