Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Opengebroken straten bezorgen winkeliers veel overlast
16/03/2011
Opengebroken en afgesloten straten veroorzaken veel overlast bij
winkeliers. Het afgelopen jaar heeft 35 procent van de ondernemers te
maken gehad met overlast door opengebroken straten, zo blijkt uit het
Ondernemerspanel van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). 45
procent van de ondervraagde ondernemers vindt bovendien dat de gemeente
ze niet op tijd heeft geïnformeerd over de werkzaamheden. Goed en
vooral tijdig overleg tussen de ondernemers, de gemeente en de
uitvoerder van de werkzaamheden helpt de overlast en de schade te
beperken.
Hoe nodig de (weg)werkzaamheden ook zijn, een opengebroken winkelstraat
betekent onherroepelijk overlast. Voor ondernemers in wijk- en
buurtcentra was de overlast het grootst; 47 procent zegt overlast te
hebben ondervonden. Van de ondervraagde ondernemers vindt 45 procent
dat de gemeente ze niet tijdig op de hoogte heeft gebracht en 43
procent vindt dat de gemeente niet genoeg heeft gedaan om de winkels
goed bereikbaar te houden. Verder zegt 44 procent van de ondernemers
omzet te hebben gemist door de overlast. Overleg is het sleutelwoord om
overlast en schade te beperken.
Weet wat er gebeurt
"Wat winkeliers in elk geval niet moeten doen is lijdzaam afwachten",
zegt Patrick Manning, hoofd van de afdeling ruimtelijk economisch
advies van het HBD. "Wie pas in actie komt als de werkzaamheden al zijn
begonnen, loopt hopeloos achter de feiten aan. Om zoveel mogelijk
ellende te voorkomen is het zaak ruim voordat de werkzaamheden beginnen
te overleggen met de gemeente. Dus weet als ondernemers wie het
aanspreekpunt is bij de gemeente en probeer inzicht te krijgen in de
plannen. Leg je oor te luister, kijk op de internetsite van de
gemeente, volg de mededelingenpagina's in de lokale media. Praat
vroegtijdig mee over de planning van de werkzaamheden, zodat je
voorkomt dat deze in het hoogseizoen of in aanloop naar de feestdagen
plaatsvinden. Zorg ervoor dat er concrete afspraken worden gemaakt en
weet precies wat er gaat gebeuren: wat houden de werkzaamheden in?,
wanneer beginnen ze?, wat is de einddatum? etc."
Samen optrekken
Manning raadt ondernemers nadrukkelijk aan in dit hele proces samen op
te trekken: "Samen sta je sterker en een ondernemersvereniging is een
logische gesprekspartner voor de gemeente. Als HBD kunnen we
ondernemersverenigingen begeleiden in het overleg met de gemeente. Dus
neem vooral contact op met het HBD om te zien of we hulp kunnen bieden.
En nogmaals: de praktijk leert dat vroegtijdig overleg het des te
makkelijker maakt afspraken te maken om de overlast te minimaliseren.
Overigens is het ook van belang gedurende de werkzaamheden regelmatig
met de gemeente te overleggen over de voortgang en eventuele extra
maatregelen."
Nadeelcompensatie
Ook als het gaat om onderzoek naar mogelijkheden om de geleden
omzetverliezen te compenseren kunnen ondernemersverenigingen het HBD
inschakelen. Manning: "Nadeelcompensatie is een juridisch zeer
gecompliceerd verhaal en het is lastig schade op de gemeente te
verhalen. Over het algemeen komt een ondernemer alleen voor vergoeding
in aanmerking als `de gemeente in strijd handelt met een wettelijke
plicht of wat volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer
zou horen'. Of wanneer een ondernemer meer schade lijdt dan anderen in
zijn omgeving. Voor ondernemers die in aanmerking willen komen is
gespecialiseerde ondersteuning onontbeerlijk. Het HBD heeft op dit vlak
veel kennis en ervaring in huis en biedt die ondersteuning, dus maak
daar gebruik van."
Ondernemerspanel
Het HBD-ondernemerspanel wordt gevormd door zevenhonderd ondernemers
die ieder kwartaal telefonisch worden geïnterviewd. Doordat ieder
kwartaal vaste items aan de orde komen maakt de monitor het mogelijk
een ontwikkeling in de tijd aan te geven. Daarnaast komen ieder
kwartaal wisselende thema's aan bod zoals veiligheid, sociale zekerheid
en ruimtelijke ordening. Op deze wijze kan het HBD inspelen op actuele
ontwikkelingen in de sector detailhandel.