Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)


Opengebroken straten bezorgen winkeliers veel overlast

16/03/2011

Opengebroken en afgesloten straten veroorzaken veel overlast bij winkeliers. Het afgelopen jaar heeft 35 procent van de ondernemers te maken gehad met overlast door opengebroken straten, zo blijkt uit het Ondernemerspanel van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). 45 procent van de ondervraagde ondernemers vindt bovendien dat de gemeente ze niet op tijd heeft geïnformeerd over de werkzaamheden. Goed en vooral tijdig overleg tussen de ondernemers, de gemeente en de uitvoerder van de werkzaamheden helpt de overlast en de schade te beperken.

Hoe nodig de (weg)werkzaamheden ook zijn, een opengebroken winkelstraat betekent onherroepelijk overlast. Voor ondernemers in wijk- en buurtcentra was de overlast het grootst; 47 procent zegt overlast te hebben ondervonden. Van de ondervraagde ondernemers vindt 45 procent dat de gemeente ze niet tijdig op de hoogte heeft gebracht en 43 procent vindt dat de gemeente niet genoeg heeft gedaan om de winkels goed bereikbaar te houden. Verder zegt 44 procent van de ondernemers omzet te hebben gemist door de overlast. Overleg is het sleutelwoord om overlast en schade te beperken.

Weet wat er gebeurt
"Wat winkeliers in elk geval niet moeten doen is lijdzaam afwachten", zegt Patrick Manning, hoofd van de afdeling ruimtelijk economisch advies van het HBD. "Wie pas in actie komt als de werkzaamheden al zijn begonnen, loopt hopeloos achter de feiten aan. Om zoveel mogelijk ellende te voorkomen is het zaak ruim voordat de werkzaamheden beginnen te overleggen met de gemeente. Dus weet als ondernemers wie het aanspreekpunt is bij de gemeente en probeer inzicht te krijgen in de plannen. Leg je oor te luister, kijk op de internetsite van de gemeente, volg de mededelingenpagina's in de lokale media. Praat vroegtijdig mee over de planning van de werkzaamheden, zodat je voorkomt dat deze in het hoogseizoen of in aanloop naar de feestdagen plaatsvinden. Zorg ervoor dat er concrete afspraken worden gemaakt en weet precies wat er gaat gebeuren: wat houden de werkzaamheden in?, wanneer beginnen ze?, wat is de einddatum? etc."

Samen optrekken
Manning raadt ondernemers nadrukkelijk aan in dit hele proces samen op te trekken: "Samen sta je sterker en een ondernemersvereniging is een logische gesprekspartner voor de gemeente. Als HBD kunnen we ondernemersverenigingen begeleiden in het overleg met de gemeente. Dus neem vooral contact op met het HBD om te zien of we hulp kunnen bieden. En nogmaals: de praktijk leert dat vroegtijdig overleg het des te makkelijker maakt afspraken te maken om de overlast te minimaliseren. Overigens is het ook van belang gedurende de werkzaamheden regelmatig met de gemeente te overleggen over de voortgang en eventuele extra maatregelen."

Nadeelcompensatie
Ook als het gaat om onderzoek naar mogelijkheden om de geleden omzetverliezen te compenseren kunnen ondernemersverenigingen het HBD inschakelen. Manning: "Nadeelcompensatie is een juridisch zeer gecompliceerd verhaal en het is lastig schade op de gemeente te verhalen. Over het algemeen komt een ondernemer alleen voor vergoeding in aanmerking als `de gemeente in strijd handelt met een wettelijke plicht of wat volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer zou horen'. Of wanneer een ondernemer meer schade lijdt dan anderen in zijn omgeving. Voor ondernemers die in aanmerking willen komen is gespecialiseerde ondersteuning onontbeerlijk. Het HBD heeft op dit vlak veel kennis en ervaring in huis en biedt die ondersteuning, dus maak daar gebruik van."

Ondernemerspanel
Het HBD-ondernemerspanel wordt gevormd door zevenhonderd ondernemers die ieder kwartaal telefonisch worden geïnterviewd. Doordat ieder kwartaal vaste items aan de orde komen maakt de monitor het mogelijk een ontwikkeling in de tijd aan te geven. Daarnaast komen ieder kwartaal wisselende thema's aan bod zoals veiligheid, sociale zekerheid en ruimtelijke ordening. Op deze wijze kan het HBD inspelen op actuele ontwikkelingen in de sector detailhandel.