Rijksoverheid
Voortgangsoverzicht EU transport en waterdossiers (9 maart 2011)
Intermodale en horizontale vraagstukken
Dossier
Herziening van de TEN-Trichtsnoeren
Inhoud
Het wetgevingsvoorstel ter herziening van de huidige TEN-T-richtsnoeren is gericht op een kernnetwerk waarmee de belangrijkste doelstellingen van het TEN-T-beleid optimaal zouden moeten kunnen worden verwezenlijkt. Het Witboek zal de contouren schetsen voor het EU vervoersbeleid voor de aankomende jaren.
Fase besluitvorming
Onderwerp is besproken tijdens de informele Transportraad van 07/0802-11.
NL standpunt
NL standpunt zal gebaseerd zijn op de Kabinetsreactie Groenboek TEN-T zoals verzonden aan Tweede Kamer (22112 nr. 843).
Opmerkingen
Publicatie wordt verwacht in juni 2011 en zal naar verwachting onderdeel uitmaken van de financiële perspectieven. Publicatie staat in Werkprogramma EC 2011 aangekondigd en wordt verwacht op 2303-11.
Witboek over de toekomst van het vervoer
Nog niet bekend.
In het debat over het toekomstig EU vervoersbeleid zal Nederland zich in het bijzonder sterk maken voor een evenwichtig vervoersbeleid waarin plaats en aandacht is voor alle modaliteiten. Europese regels moeten doeltreffend zijn en bijdragen aan een efficiënt en duurzaam mobiliteitssysteem dat zich kenmerkt door een groot innoverend vermogen en hoge kwaliteit. Nog niet bepaald.
Mededeling over internationaal transportbeleid met betrekking tot naburige landen
Gezamenlijke mededeling met DG's ELARG, AIDCO en RELEX/EEAS. Mededeling zal transportbeleid naar naburige en toetredende landen bespreken. Het voorstel heeft tot doel de voorwaarden vast te stellen om van de PRS gebruik te maken via een efficiënt beheersmechanisme dat de veiligheid waarborgt.
Nog niet bekend.
Publicatie staat aangekondigd in Werkprogramma EC 2011.
COM(2010)550 Verordening over de toegang tot de publiek gereguleerde diensten (PRS) van Galileo
Raad: voortgangsrapportage / algemene oriëntatie TR 31-03-11.
Nederland is voorstander van het aannemen van regels voor het gebruik van PRS, omdat hiermee duidelijk wordt binnen welke kaders deze dienst van Galileo kan worden gebruikt. Voor Nederland is het essentieel dat bij het gebruik van PRS het civiele karakter van Galileo wordt gerespecteerd. Verder hecht Nederland aan interoperabiliteit met GPS.
1
Voortgangsoverzicht EU transport en waterdossiers (9 maart 2011)
Dossier
COM(2011)5 Mededeling met tussentijdse evaluatie van de Europese programma's voor radionavigatie per satelliet
Inhoud
Fase besluitvorming
Verzonden aan het EP en Raad op 20-01-11. Raad: conclusies voorzien TR 31-03-11.
NL standpunt
Nederland is teleurgesteld over budgetoverschrijding voor het volledig afbouwen van EGNOS en Galileo, ondanks eerdere oproep tot kostenbeheersing. Nederland wil van de EC weten welke mogelijkheden zij ziet om in het programma te komen tot kostenbesparingen en verlangt van de EC maatregelen om herhalingen van kostenoverschrijdingen te voorkomen. Nog niet bepaald.
Opmerkingen
De mededeling geeft een terugblik en · vooruitblik op de bouw en exploitatie van Europese GNSS programma's. · EGNOS is operationeel en voor Galileo worden in 2011 satellieten gelanceerd voor de test van het systeem. Het huidig budget voor EGNOS en Galileo is onvoldoende voor volledig afbouwen van systemen wegens kostenoverschrijding van m.n. Galileo.
Strategisch plan inzake vervoerstechnologie
Het voorstel heeft tot doel te voorzien Nog niet bekend. in een strategisch kader voor onderzoek, ontwikkeling en toepassing van technologie, op basis van beleidsbehoeften en van een visie voor een geïntegreerd, efficiënt en milieuvriendelijk vervoerssysteem tegen 2050. Voor alle vervoerswijzen nagaan hoe het is gesteld met de passagiersrechten (onder meer op basis van de uitkomsten van openbare raadplegingen), beoordelen of de toepassing van de huidige EU-regels de passagiersrechten afdoende beschermt, en vaststellen op welke gebieden eventueel nadere actie is geboden. Nog niet bekend.
Publicatie staat in Werkprogramma EC 2011 aangekondigd.
Mededeling over passagiersrechten
Nog niet bepaald.
Publicatie staat in Werkprogramma EC 2010 aangekondigd.
2
Voortgangsoverzicht EU transport en waterdossiers (9 maart 2011)
Dossier
COM(2011)32 Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende het gebruik van persoonsgegevens van passagiers
Inhoud
Het voorstel beoogt harmonisatie van de verplichtingen die de lidstaten opleggen aan luchtvaartmaatschappijen betreffende de doorgifte van PNR-gegevens van vluchten die van of naar de Europese Unie gaan, inclusief transit- en transfervluchten. De doorgifte van PNR-gegevens is ten behoeve van het voorkomen, opsporen, onderzoeken en vervolgen van terroristische misdrijven en zware criminaliteit.
Fase besluitvorming
Verzonden aan het EP en Raad op 03-02-11.
NL standpunt
BNC fiche volgt.
Opmerkingen
Behandeling in JBZraad.
Pakket e-mobiliteit
De toepassing van nieuwe technologie Nog niet bekend. introduceren in verschillende vervoerssectoren, om bij te dragen tot een efficiënt en duurzaam vervoerssysteem. De mogelijke maatregelen betreffen o.m. geïntegreerde treinkaartverkoop, digitale tachografie, elektronische tolheffing en geïntegreerde maritieme data.
Nog niet bepaald.
Publicatie staat in Werkprogramma EC 2011 aangekondigd.
Verordening aansprakelijkheid De aansprakelijkheid rondom de GNSS Nog niet bekend. derde landen bij Europese GNSS programma's voor derde landen zal programma's worden uitgewerkt als onderdeel van de exploitatiefase van de Europese GNSS programma's.
Nog niet bepaald.
Publicatie staat in Werkprogramma EC 2011 aangekondigd.
3
Voortgangsoverzicht EU transport en waterdossiers (9 maart 2011)
Landtransport
Dossier
COM(2008) 151 Richtlijn ter facilitering van de grensoverschrijdende handhaving van de verkeersveiligheid
Inhoud
Fase besluitvorming
Raad: conclusies over politiek akkoord TR 212-10. e EP: 1 lezing.
NL standpunt
De voorkeur gaat uit naar een EU-aanpak, mede om daarmee te voorkomen dat landen meer bilaterale verdragen gaan sluiten op dit gebied, wat inefficiënt is en leidt tot rechtsongelijkheid. Besluitvorming werd bemoeilijkt door een debat over de rechtsgrondslag. De Transportraad van 15 oktober 2010 heeft een politiek akkoord bereikt. Nederland heeft zich onthouden van stemmen. Plenaire e stemming EP 2 lezing voorzien in juni 2011.
Opmerkingen
De EC stelt voor via een elektronisch · systeem gegevens van kentekenhouders uit te wisselen om de bekeuring van verkeersovertredingen · door Europese burgers in andere lidstaten te vergemakkelijken · De EC stelt voor de Eurovignetrichtlijn te herzien, om de lidstaten in staat te stellen de externe kosten van · luchtvervuiling, geluidsoverlast en congestie te internaliseren voor het goederenvervoer over de weg. De opbrengsten moeten door lidstaten gebruikt worden om het transport duurzamer te maken, bijvoorbeeld door het investeren in technologische innovaties en alternatieve infrastructuur Het voorstel heeft tot doel de rechten van autobus- en touringcarpassagiers vast te stellen teneinde de aantrekkelijkheid van en het vertrouwen in autobus- en touringcarvervoer te verbeteren en gelijke concurrentievoorwaarden tot stand te brengen tussen vervoerders uit verschillende lidstaten en tussen de verschillende vervoerswijzen.
COM(2008) 436 Voorstel voor een richtlijn tot wijziging van richtlijn 1999/62/EG betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorziengen aan zware vrachtvoertuigen
Raad: politiek akkoord TR 15-10-10. e EP: 1 lezing (plenaire stemming geweest op 11-03-09).
COM(2008) 817 Verordening inzake passagierrechten in het busvervoer
Akkoord tussen Raad en EP Nederland is in algemene zin groot bereikt op 19-02-11. voorstander van het versterken van de rechten van passagiers in het vervoer, maar is kritisch geweest m.b.t. de subsidiariteit van het voorstel.
Het voorstel moet worden gezien in het licht van de wens van EC om voor alle vervoersmodaliteiten Europese maatregelen te nemen ter bescherming van passagiers.
4
Voortgangsoverzicht EU transport en waterdossiers (9 maart 2011)
Dossier
COM(2010)474 en 475 Richtlijn en bijbehorende mededeling herziening herziening van het eerste spoorpakket
Inhoud
Fase besluitvorming
NL standpunt
Nederland is in beginsel positief over het voorstel. Nederland heeft belang bij een beter functionerende interne spoormarkt en veel onderwerpen zijn te herkennen uit het kabinetsstandpunt over de evaluatie spoorwegwet van 2009. De NL inzet richt zich op o.a. regels ten aanzien van de gebruiksvergoeding, versterking toezicht op het spoor en regels die ruimte laten om aanschaf van en ombouw naar geluidsarm materieel op verschillende manieren te stimuleren. De mededeling van EC sluit aan bij de Nederlandse strategie m.b.t. verkeersveiligheid waarbij de kwetsbare verkeersdeelnemer wordt beschermd en overtreders harder worden aangepakt.
Opmerkingen
De herziening van het eerste Raad: spoorpakket beoogt de Europese voortgangsrapportage en spoormarkt beter te laten debat 2-12-10. functioneren door versterking van de mededinging in de opengestelde delen van de spoormarkt, het markttoezicht daarop en de kaders voor investeringen.
COM(2010)389 Mededeling naar een Europese ruimte voor veilig wegvervoer tegen 2020: strategische richtsnoeren voor veiligheid op de weg
Acties beschrijven een geïntegreerde Raad: conclusies TR 2-12bevordering van veiligheid op de 10. weg (rijgedrag, voertuigen, infrastructuur) via diverse beleidssectoren (vervoer, gezondheidszorg, onderzoek, nieuwe technologie). Nog niet bekend.
Mededeling over toegang tot de De organisatie van de spoorwegmarkten spoorwegmarkten evalueren, met inbegrip van het binnenlands personenvervoer. Herziening van de Verordening oprichting van de European Railway Agency. De herziening zal een voorstel bevatten tot uitbreiding van de competenties van de ERA op het gebied van veiligheid.
Nog niet bepaald.
Publicatie staat in Werkprogramma EC 2011 aangekondigd voor 2012. Publicatie staat in Werkprogramma EC 2011 aangekondigd voor 2012.
Nog niet bekend.
Nog niet bepaald.
5
Voortgangsoverzicht EU transport en waterdossiers (9 maart 2011)
Dossier
COM(2010)542 Verordening goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers
Inhoud
Fase besluitvorming
NL standpunt
Nederland verwelkomt het voorstel van EC. Wel wil Nederland eerst laten onderzoeken wat het effect van onder meer ABS-specifiek op motoren is, waarbij de voordelen tegen de nadelen worden afgewogen. De aanscherping van de emissienormen, die op termijn erg ambitieus zijn, stemt tot tevredenheid. Het tijdpad van de inwerkingtreding van de normen betekent wel dat ze op korte termijn niet bijdragen aan het halen van de luchtkwaliteitseisen of de emissieplafonds. Verder vindt Nederland het onwenselijk dat een aantal vierwielers (quads) buiten deze en andere regelgeving valt. Door dit voorstel kan een groot aantal richtlijnen worden ingetrokken en wordt de structuur van de regelgeving meer in lijn gebracht met die voor wegvoertuigen. Dit maakt de regelgeving begrijpelijker en overzichtelijker. Tevens worden er met het voorstel geharmoniseerde eisen gesteld aan alle categorieën tractoren, aan aanhangwagens en verwisselbare getrokken machines. De introductie van Europese typegoedkeuringseisen komt de verkeersveiligheid ten goede, bijvoorbeeld door de verplichting tot hebben van antiblokkeersysteem voor T5 tractoren. De geharmoniseerde toelatingseisen voor trekkers komen ook de bescherming van het milieu ten goede.
Opmerkingen
Behandeling in de Raad voor Concurrentievermogen .
De EC wil met dit voorstel: een einde Verzonden aan Raad en EP maken aan de complexiteit van de op 06-10-10. huidige regelgeving voor deze voertuigen; het toenemende aandeel luchtverontreinigende emissies van deze categorie voertuigen terugdringen; de voertuigveiligheid vergroten; regels stellen voor nieuwe technologieën en voertuigen; en ervoor zorgen dat de verkoop en registratie van bepaalde voertuigen, systemen, onderdelen of technische eenheden, voldoen aan de typegoedkeuringseisen. Het voorstel betreft uitbreiding en Verzonden aan Raad en EP stroomlijning van de Europese op 23-07-10. toelatingseisen voor landbouw- en bosbouwvoertuigen. Het doel van dit voorstel is het vaststellen van geharmoniseerde regels voor de vervaardiging van alle landbouw- en bosbouwvoertuigen (trekkers, aanhangwagens,getrokken uitrustingsstukken en mobiele machines), teneinde de goede werking van de interne markt en een hoog niveau van verkeers- en arbeidsveiligheid en milieubescherming te waarborgen. Tevens worden de voorschriften voor remmen aangescherpt.
COM(2010)395 Verordening betreffende de goedkeuring van landbouw- en bosbouwvoertuigen
Behandeling in de Raad voor Concurrentievermogen .
6
Voortgangsoverzicht EU transport en waterdossiers (9 maart 2011)
Dossier
Voorstel voor een verordening betreffende het toegestane geluidsniveau motorvoertuigen
Inhoud
Fase besluitvorming
NL standpunt
Nog niet bepaald.
Opmerkingen
Doel van het voorstel is het beperken Nog niet bekend. van de negatieve gevolgen van geluid veroorzaakt door motorvoertuigen.
Luchtvaart
Dossier Inhoud Fase besluitvorming
· Raad: voortgangsrapportage TR 11-03-10. e EP: 1 lezing.
NL standpunt
Nederland staat positief tegenover het scheppen van een gemeenschappelijk kader voor het vaststellen van beveiligingsheffingen op luchthavens, ter bevordering van een gelijk speelveld tussen zowel luchtvaartmaatschappijen als luchthavens in Europa. Nederland is kritisch en terughoudend over onder meer de toepassing op alle luchthavens (dus ook alle regionale luchthavens), evenals de vergaande eisen ten aanzien van non-discriminatie, transparantie en kostengerelateerdheid van afzonderlijke heffingen (mogelijke belemmering voor tariefsdifferentiatie). Nederland verwelkomt deze mededeling. Een akkoord kan een significant verandering betekenen in de tot nu toe restrictieve benadering van Brazilië tot verkeersrechten en bestemming.
Opmerkingen
COM(2009) 217 Doel van de richtlijn behelst een Richtlijn inzake heffingen voor de gemeenschappelijk kader te creëren, beveiliging van de luchtvaart. waarin de algemene beginselen worden neergelegd over de wijze waarop luchthavenexploitanten beveiligingsheffingen dienen vast te stellen.
·
COM(2010)210 Mededeling ontwikkeling EUburgerluchtvaartbeleid t.a.v. Brazilië
Het voorstel betreft enkel de vraag of Raad: mandaatverlening onderhandelingen met Brazilië TR 15-10-10. opgestart mogen worden. Het onderhandelingsmandaat komt op een later moment aan de orde.
7
Voortgangsoverzicht EU transport en waterdossiers (9 maart 2011)
Dossier
COM(2010)311 Mededeling over veiligheidsscanners op luchthavens
Inhoud
Beoordelen hoe efficiënt veiligheidsscanners zijn, maar ook welke gevolgen zij hebben met betrekking tot gezondheid, grondrechten en privacy.
Fase besluitvorming
Verzonden aan Raad en EP op 16-06-10.
NL standpunt
Nederland steunt de mededeling van de EC en ziet graag op korte termijn een juridisch voorstel tegemoet dat het mogelijk maakt om de securityscanner als standaard beveiligingscontrolemethode in te zetten op luchthavens. Nederland stelt zich hierbij op het standpunt dat bescherming van de volksgezondheid alsmede het garanderen van mensenrechten, waaronder privacy, gegevensbescherming en persoonlijke waardigheid, randvoorwaarden zijn bij het juridische verankeren van deze beveiligingscontrolemethode. Nog niet bepaald.
Opmerkingen
Behandeling in JBZraad. Voorstel als vervolg op dit rapport staat in Werkprogramma EC 2011 aangekondigd.
Mededeling over luchthavenbeleid, vergezeld van wetgevingsvoorstellen
De stand van zaken op het gebied Nog niet bekend. van het luchthavenbeleid beschrijven, de voortgang bij de tenuitvoerlegging van het actieplan voor capaciteit inventariseren en zorgen voor evaluatie van de slotsverordening en de richtlijn betreffende grondafhandeling. De herziening van de verordening Nog niet bekend. over rechten voor vliegtuigpassagiers zal enkele bepalingen in de bestaande regels verhelderen. De mededeling zal naar verwachting ingaan op CRS, verzekeringsverplichtingen en prijstransparantie. Nog niet bekend.
Publicatie staat in Werkprogramma EC 2011 aangekondigd e (2 kwartaal).
Wetgevingsvoorstel voor de herziening van Verordening 261 over rechten voor vliegtuigpassagiers. Mededeling fitness check luchtvaartmarkt.
Nog niet bepaald.
Publicatie staat in Werkprogramma EC 2011 aangekondigd voor 2012. Voorzien voor eind 2011.
Nog niet bepaald.
8
Voortgangsoverzicht EU transport en waterdossiers (9 maart 2011)
Maritiem transport
Dossier
COM(2010)494 Verordening betreffende het opstellen van een programma voor de verdere ontwikkeling van een geïntegreerd maritiem beleid
Inhoud
Waarborgen dat er een bescheiden financiële ondersteuning beschikbaar blijft voor het verder bevorderen van de ontwikkeling en tenuitvoerlegging van het geïntegreerd maritiem beleid zolang de huidige financiële vooruitzichten (2011-2013) nog van toepassing zijn.
Fase besluitvorming
Verzonden aan Raad en EP op 29-09-10.
NL standpunt
Over het algemeen vindt Nederland dat er goede redenen zijn voor de verdere ontwikkeling en uitvoering van het GMB. Echter, Nederland wil, gelet op onder meer de beperkte ex ante evaluatie en de onderbouwing met zaken met budgettaire gevolgen die vooruitlopen op nog te nemen besluiten (zoals de ontwikkeling van een Common Information Sharing Environment (CISE) ter uitwerking van het beleid inzake geïntegreerd maritiem toezicht) (vooralsnog) geen budget vrij maken. Nog niet bepaald
Opmerkingen
Richtlijn voor staatssteun aan maritiem transport Mededeling over zeebekkens (Noordzee en Atlantische Oceaan)
Het initiatief richt zich op herziening van de richtlijn voor staatssteun aan maritiem transport Voorbereiding van initiatieven voor de tenuitvoerlegging van het geïntegreerde maritieme beleid in de Noordzee en het Atlantische zeegebied, na soortgelijke mededelingen over de Middellandse Zee, de Oostzee en de Noordelijke IJszee.
Nog niet bekend
Publicatie staat in Werkprogramma EC 2011 aangekondigd. Voorzien in 2011.
Nog niet bekend.
Nog niet bepaald.
9
Voortgangsoverzicht EU transport en waterdossiers (9 maart 2011)
Dossier
COM(2010)584 Mededeling inzake ontwerp routekaart voor oprichting van de gemeenschappelijke gegegevensuitwisselingsstructuu r voor de bewaking van het maritieme gebied in de EU
Inhoud
EC geeft een zogenaamde routekaart voor de verdere ontwikkeling van de gemeenschappelijke gegevensuitwisselingsstructuur .
Fase besluitvorming
Verzonden aan Raad en EP op 20-10-10.
NL standpunt
Nederland steunt in zijn algemeenheid het streven om de informatie-uitwisseling tussen de verschillende sectoren in het maritieme domein te vergroten en te verbeteren. Bij de verdere ontwikkeling zou civiel-militaire samenwerking een belangrijke prioriteit moeten zijn. Nederland vraagt nadrukkelijk ook aandacht voor de bescherming van persoonsgegevens, vooral gezien de verschillende regimes voor dataprotectie die van toepassing zijn binnen het geïntegreerd maritiem toezicht. Nederland is het eens met de wenselijkheid van aanpassingen die volgen uit EUregelgeving, maar acht de voorstellen met betrekking tot doelstelling en taken van EMSA onvoldoende precies. De consequenties zijn daardoor onduidelijk. Voorkomen moet worden dat EMSA taken krijgt die beter door nationale overheden kunnen worden uitgevoerd. Precisering van de taken is wenselijk met het oog op een heldere en efficiënte taakverdeling tussen EMSA, EC en lidstaten.
Opmerkingen
COM(2010)611 Wijziging verordening tot oprichting van Europees Agentschap voor maritieme veiligheid (EMSA)
De wijziging van de EMSA Raad: verordening beoogt zowel de voortgangsrapportage en bestaande taken en rol van het EMSA debat TR 31-03-11. te behouden en op onderdelen te verduidelijken, als het takenpakket uit te breiden. Dit heeft betrekking op o.a. ondersteuning door EMSA in internationale organisatie als IMO, rol van operationele diensten en de interoperabiliteit daarvan, bestrijding van mariene verontreiniging van off shore winningsactiviteiten en assistentie van EC bij inspecties.
10
Voortgangsoverzicht EU transport en waterdossiers (9 maart 2011)
Dossier Inhoud Fase besluitvorming
Nog niet bekend.
NL standpunt
Nog niet bepaald.
Opmerkingen
Publicatie staat in Werkprogramma EC 2011 aangekondigd.
Pakket sociaal-maritieme agenda Bespreken van de diverse aspecten van het menselijk element van zeevervoer, met name op het gebied van opleiding en diplomering van zeevarenden (mededeling over een sociale agenda voor zeevervoer, voorstel voor een richtlijn inzake de controle van de toepassing van het IAO-Verdrag, voorstel tot herziening van Richtlijn 2008/106/EG inzake het opleidingsniveau van zeevarenden). Maatregelen om de emissies in het zeevervoer op te nemen in de toezegging van de EU inzake vermindering van broeikasgassen indien er geen internationale voorschriften worden overeengekomen.
Nog niet bekend. Indien er uiterlijk op 31 december 2011 via de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) geen internationale overeenkomst waarin de emissies van de internationale zeescheepvaart in de reductiestreefcijfers worden opgenomen, door de lidstaten is goedgekeurd of een dergelijke via het UNFCCC tot stand gekomen overeenkomst niet door de Gemeenschap is goedgekeurd, dient de Commissie een voorstel te doen inzake de opneming van de emissies van de internationale zeescheepvaart in de reductieverplichting van de Gemeenschap.
Nog niet bepaald.
Publicatie staat in Werkprogramma EC 2011 aangekondigd voor 2012.
11
Voortgangsoverzicht EU transport en waterdossiers (9 maart 2011)
Water
Dossier
COM(2010)461 Mariene kennis 2020: Mariene gegevens en observatie voor slimme groei
Inhoud
Fase besluitvorming
NL standpunt
De mededeling en de vervolgstappen zijn in lijn met het Nederlandse kabinetsstandpunt over het Groenboek Europees Maritiem Beleid, zoals dat in april 2007 is vastgesteld (TK 20072008 22112, nr. 259). Nederland onderschrijft in algemene zin nut en noodzaak van de integratie van data en kennis van het mariene milieu en maritieme activiteiten op Europees niveau.
Opmerkingen
Momenteel is de Verzonden aan Raad en EP verantwoordelijkheid voor het op 08-09-10. verzamelen van gegevens over Europa's zeeën en oceanen versnipperd over nationale, publieke en private organisaties die zich zowel richten op open oceaan- en kustwateren, als op de territoriale of de onder hun jurisdictie vallende wateren. In het actieplan voor een Europees marien observatie- en datanetwerk zal worden aangegeven hoe publieke en private partijen hun dienstverlening in een aantal stappen kunnen verbeteren. Prioritaire stoffen zijn die welke op Nog niet bekend. EU-niveau een bedreiging vormen voor of via het watermilieu. Zij vormen een onderdeel van de basis van de EU-strategie om de chemische verontreiniging van de EU-wateren te bestrijden.
Herziening van de lijst van prioritaire stoffen uit hoofde van de kaderrichtlijn water
Nog niet bepaald.
Publicatie staat in Werkprogramma EC 2011 aangekondigd. Volgens de kaderrichtlijn water moet EC de lijst van prioritaire stoffen om de 4 jaar herzien; de termijn voor het volgende voorstel is juni 2011. Publicatie staat in Werkprogramma EC 2011 aangekondigd.
Wetgevend voorstel Maritieme Ruimtelijke Ordening
EC zal een voorstel doen voor een gemeenschappelijke kader voor ruimtelijke ordening op zee.
Nog niet bekend.
Nog niet bepaald.
12
---- --