Rijksoverheid
Intensief oefenen levert goede rekenresultaten op
Nieuwsbericht | 16-03-2011
Het gericht oefenen van rekenkundige basisbewerkingen als optellen,
aftrekken en vermenigvuldigen leidt tot betere resultaten in rekenen en
wiskunde. Scholen die goede resultaten halen op het gebied van rekenen,
werken bovendien vaak opbrengstgericht en houden beter de kwaliteit van
het rekenonderwijs in de gaten. Dit schrijft minister Van Bijsterveldt
(Onderwijs) in een brief aan de Tweede Kamer op basis van onderzoek van
de inspectie.
Volgens het inspectieonderzoek Automatiseren bij rekenen-wiskunde
besteden alle scholen voldoende aandacht aan het van buiten leren van
optellen en aftrekken tot 20 en de tafels. Ongeveer driekwart van de
scholen besteedt elke dag minimaal 10 minuten hieraan. Vooral de
scholen die extra materiaal inzetten om deze basisbewerkingen van
buiten te leren, halen betere rekenresultaten. Deze rekensterke scholen
volgen hun leerlingen beter en hebben ook hun kwaliteitszorg beter op
orde. Zij maken vaker afspraken over het hoofdrekenonderwijs dan
rekenzwakke scholen en passen hun onderwijs aan op basis van de
behaalde resultaten van leerlingen. "Opbrengstgericht werken werpt ook
in het rekenonderwijs zijn vruchten af. De invoering van een centrale
eindtoets en een verplicht leerlingvolgsysteem moet het
opbrengstgericht werken verder stimuleren. Leerkrachten kunnen zo hun
onderwijs beter afstemmen op de individuele leerling waardoor
leerlingen nog beter kunnen presteren", aldus Van Bijsterveldt.
Volgens de inspectie is de aandacht van scholen voor rekenen de
afgelopen jaren toegenomen. Naar verwachting zal de vaststelling van de
referentieniveaus voor rekenen leiden tot een verhoging van de
rekenresultaten. Met de referentieniveaus wordt bepaald wat leerlingen
moeten kennen en kunnen op verschillende momenten in hun
onderwijsloopbaan. Uit het inspectieonderzoek blijkt verder dat
docenten zich sinds 2007 vaker laten nascholen voor rekenen-wiskunde,
maar dat 30% van de scholen de afgelopen drie jaar niets aan nascholing
heeft gedaan. Binnenkort verschijnt de professionaliseringsagenda waar
de deskundigheidsbevordering van leerkrachten nader wordt uitgewerkt.