Gemeente start revitalisering bedrijventerrein Beatrixhaven
16 maart 2011
De gemeente Maastricht start met de revitalisering van het bedrijventerrein Beatrixhaven. Uitgangspunten van de revitalisering zijn het behalen van ruimtewinst, het versterken van de Multi-modale bereikbaarheid en een kwaliteitsverbetering van het bedrijventerrein. De gemeente investeert ca. ¤ 25 miljoen tot 2020 in de opwaardering van het bedrijventerrein.
Bedrijventerrein Beatrixhaven (netto 220 ha) is één van de grootste multi-modale bedrijventerreinen in Zuid-Limburg. Er zijn meer dan 190 bedrijven gevestigd (ongeveer 4% van het totaal aantal Maastrichtse bedrijven) en de werkgelegenheid bedraagt bijna 10% van de totale werkgelegenheid in Maastricht. Het is één van de weinige bedrijventerreinen in de regio waar zware bedrijvigheid (milieucategorie 4 & 5) zich mag en nog kán vestigen, en omvat in de Beatrixhaven onder andere een sterk ontwikkeld internationaal staalproductie- en transportcluster. De zware bedrijvigheid is in (regio) Maastricht nog steeds één van de belangrijkste economische dragers.
Provincie Limburg, en het Ministerie van Economische Zaken hebben in 2006, in samenwerking met de ondernemersvereniging SOB, de Limburgse Werkgevers Vereniging, Kamer van Koophandel Zuid-Limburg en NV Industriebank LIOF een Masterplan en een nota Industrielawaai opgesteld waardoor bedrijventerrein Beatrixhaven een optimale vestigingslocatie voor zware bedrijvigheid kan zijn en blijven in de toekomst. Essentie van de, in het Masterplan vastgelegde, revitalisering is een intensivering van het bedrijventerrein en een opwaardering van de functionaliteit zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor de woon- en leefkwaliteit van de omgeving. De revitalisering is gebaseerd op 3 pijlers:
* ruimtewinst (voor vestiging (nieuwe) zware bedrijvigheid) door herstructurering bedrijfskavels
* versterken multi-modale bereikbaarheid (water, spoor, weg)
* kwaliteitsverbetering
Op basis van dit Masterplan zijn in de jaren 2007-2010 een viertal subsidies (totaal ¤ 9 miljoen) voor de herstructurering van het bedrijventerrein (ruimtewinst) en de opwaardering van de haveninfrastructuur (verdiepen van de haven en aanleg van meer vaste kades) door de Rijksoverheid en de Provincie Limburg aan de gemeente toegekend. De revitalisering maakt het mogelijk dat door geluidsreductie in de loop van een aantal jaren de vestiging van nieuwe zware bedrijvigheid in de kern van het bedrijventerrein weer mogelijk is.
Verreweg de belangrijkste vestigingsplaatsfactor is en blijft in dat kader de bereikbaarheid van het bedrijfsterrein. In het geval van zware bedrijvigheid gaat het daarbij mede om het multi modale karakter (= een combinatie van meerdere vormen van bereikbaarheid over de weg, het spoor en over water) van die bereikbaarheid. De Beatrixhaven beschikt over een nu nog matige ontsluiting vanaf de A2, in de toekomst echter wordt het bedrijfsterrein rechtstreeks ontsloten zowel vanaf de A2 als vanaf de A79. Het terrein beschikt over een eigen goederenspoor railverbinding, die in de afgelopen jaren ten behoeve van het toegenomen vervoer per spoor opgewaardeerd is en in het kader van Maastricht bereikbaar verder opgewaardeerd wordt. En een eigen binnenhaven aan het Julianakanaal. Hiermee scoort het bedrijfsterrein in potentie dan ook hoog op de kwaliteitscriteria voor het vestigingsklimaat. Dit in combinatie met het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit, het vasthouden aan segmentering en vestigingsmilieus en een adequaat parkmanagement maakt het tot een kwalitatief hoogwaardig bedrijfsterrein voor zware industrie.
Naast de specifieke revitaliseringdoelstellingen voor het bedrijfsterrein liggen er ook een aantal opgaven op het stedelijk niveau. Door de rechtstreekse aansluiting van het gebied op de A2/A79 is het bedrijfsterrein een uitstekende locatie voor de vestiging van een stedelijk P&R terrein met een lightrailhalte voor de verbinding naar de binnenstad. Ook in het kader van operatie Coffeecorner wordt (de omgeving van) het bedrijfsterrein gezien als een geschikte vestigingslocatie voor de uitplaatsing van coffeeshops uit de binnenstad.
Gemeente Maastricht