Rijksoverheid
Start Platform Slim Werken Slim Reizen
Toespraak | 16-03-2011
Het voornemen van werkgevers om over vijf jaar 5% minder autokilometers
in de spits te hebben, is kansrijk. Dat zei minister Schultz van Haegen
op 15 maart bij de start van het platform Slim Werken Slim Reizen. In
dat platform bundelen bedrijven en organisaties hun krachten om de
automobiliteit te verminderen en hun bedrijfsvoering te verbeteren met
onder meer telewerken, elektronisch vergaderen en flexibele werktijden.
De minister ondersteunt het platform met 10 miljoen euro. De helft
daarvan is bedoeld voor het midden - en kleinbedrijf. De minister wees
erop dat bouwen aan wegen alleen niet genoeg is om het filemonster te
temmen. "Ik wil samen met u alles uit de kast halen om onze
infrastructuur zo efficiënt mogelijk te gebruiken."
Meneer De Waal, leden van de `B50', bestuurders, dames en heren,
Deze kabinetsperiode komt er ruim 800 kilometer aan rijstroken bij.
Vrijwel elke week sta ik ergens in Nederland met een helm op mijn hoofd
en een schop in mijn hand.
Of met een schaar.
Ik investeer miljarden in de weg en in het OV.
Hier in de regio Utrecht investeert het rijk de komende tien jaar
alleen al in wegen zo'n vier miljard euro.
Daarnaast vernieuwen we onder meer Utrecht Centraal Station.
Allemaal goed besteed geld.
Het helpt om steden en dorpen bereikbaar te houden. Kijk maar bij Gouda
en Eindhoven.
Maar hoe hard ik ook bouw, de files los ik daar niet mee op.
Een paar cijfers als achtergrond.
* We wonen steeds verder van ons werk. Een kwart eeuw geleden
gemiddeld 15 kilometer. Nu gemiddeld 22 kilometer. Mensen met een
fulltime baan wonen gemiddeld het verst.
* In twintig jaar tijd is de woon-werkmobiliteit in Nederland
verdubbeld. Een belangrijke oorzaak is dat gelukkig steeds meer
mensen een betaalde baan hebben gekregen.
Als de economische groei zich in het huidige tempo voortzet, leggen we
aan het eind van deze kabinetsperiode samen zo'n 14 procent méér
autokilometers af dan nu.
Daar valt nauwelijks tegenop te bouwen.
En toch is er een wereld te winnen.
Want het verschil tussen stilstaan en rijden zit hem vaak in een
relatief klein aantal auto's.
Met een paar procent minder auto's in de spits, stroomt het verkeer
opeens wèl redelijk door.
We hebben dus samen de sleutel in handen om de bereikbaarheid in
Nederland te verbeteren. Door een combinatie van bouwen, slimmer
werken, slimmer reizen en beter benutten.
Intelligent en efficiënt.
Gericht op fundamentele oplossingen die aansluiten bij nieuwe manieren
van werken binnen bedrijven en organisaties.
Zo moet onze aanpak van het mobiliteitsprobleem zijn.
En ik ben blij met de actieve inzet van u - CEO's van beeldbepalende
ondernemingen en organisaties - om het intelligenter en efficiënter te
gaan doen.
Ik weet uit eigen ervaring hoeveel impact een andere manier van werken
kan hebben.
In mijn tijd bij Achmea bracht ik het zelf in praktijk.
Ik merkte dat voor veel van mijn medewerkers de klassieke kantooruren
te knellend waren.
Helemaal als er kinderen uit de crèche moesten worden gehaald.
Daarom gaf ik ze in voorkomende gevallen de gelegenheid eerder naar
huis te gaan.
Met als gevolg dat er 's avonds thuis werd gewerkt om de verloren tijd
in te halen.
Ik ontving opeens allemaal e-mail in de avonduren.
Tevreden werknemers.
Tevreden bedrijf, want voor zover ik kon zien ging de
arbeidsproductiviteit omhoog.
Achmea is dan ook een van de bedrijven in dit gezelschap, en dat
verbaast me niets. De arbeidsmarkt wordt steeds krapper.
Goede mensen zijn niet zo gemakkelijk te vinden en vast te houden.
Een bedrijf kan alleen succes hebben als werknemers er graag willen
werken. Flexibele werktijden en werkvormen maken een bedrijf
aantrekkelijker en efficiënter. Sinds er bij KPN wordt vergaderd via
het web duren de vergaderingen een derde korter terwijl informatie
beter wordt gedeeld!
Slimmer werken en slimmer reizen bieden voordelen voor úw bedrijf. En
voor de BV Nederland.
We hebben al de nodige ervaring met mobiliteitsprojecten.
Wat er mogelijk is, laat onder meer de Verkeersonderneming zien.
Daarin werkt mijn ministerie samen met de regio Rotterdam en het
bedrijfsleven in de haven aan een betere bereikbaarheid.
De hoeveelheid verkeer op de A15 richting haven is met 10 procent
afgenomen. Hoe is dat gelukt?
* Werknemers van aangesloten bedrijven kunnen 5 euro per dag
verdienen als ze de spits mijden en bijvoorbeeld gebruik maken van
collectief bedrijfsvervoer. Gemiddeld doen elke werkdag zo'n 700
automobilisten mee. Dat scheelt 7 procent verkeer in de
ochtendspits. Meer dan we hadden verwacht.
* Een andere mogelijkheid voor werknemers is: subsidie aanvragen voor
een elektrische fiets. Dat scheelt nog eens 3 procent in de
ochtendspits. Er zijn bedrijven waar inmiddels een derde van de
werknemers met een tweewieler naar het werk gaat.
Recent onderzoek wijst uit dat er in Nederland zo'n 2 miljoen mensen
zijn die flexibeler zouden kunnen werken. Van hen willen 700.000 dat
dolgraag, maar zij stuiten nog op allerlei belemmeringen. Er is dus nog
een wereld te winnen.
U wilt als grote werkgevers van slim werken `business as usual' maken.
Daarom bundelt u de krachten, en versterkt u het brede Platform Slim
Werken Slim Reizen.
Doel: 5% minder autokilometers in de spits in 2015, met bijbehorende
reductie van emissies.
Plus tevredener werknemers. En minder kosten.
Ik vind de aanpak van het platform kansrijk.
Daarom ondersteun ik het platform met 10 miljoen euro (voor 2011 en
2012).
De helft daarvan is bedoeld voor het MKB.
Voor kleinere bedrijven is het niet altijd gemakkelijk de
bedrijfsvoering flexibeler te maken. Met duizend man heb je allerlei
schaalvoordelen die je met honderd of met tien man niet hebt.
Ik geef daarom het MKB graag een steun in de rug.
Rond Amsterdam start het proefproject DigitaleMobiliteit waarin MKB'ers
worden ondersteund met faciliteiten voor telewerken.
Daarmee wordt voortgebouwd op initiatieven die voor de helft vanuit
mijn ministerie zijn gefinancierd.
Ook in andere regio's (Groningen, Twente) willen we dergelijke
projecten van de grond krijgen.
Want klein of groot, dit gaat alle bedrijven aan.
Meneer De Waal, de taskforce MobiliteitsManagement heeft de afgelopen
periode al het nodige tot stand gebracht. In zestien regio's zijn
convenanten afgesloten over mobiliteitsmanagement. Veel bedrijven zijn
daarmee al een eind op streek.
Ingenieursbureau DHV in Amersfoort betaalt bijvoorbeeld mee aan de
exploitatie van een buslijn naar het bedrijf.
Capgemini richt ontmoetingspunten in dichtbij de grote klanten en bij
knooppunten van OV.
Andere bedrijven hebben de elektrische fiets ontdekt en zien hun
parkeergarages leeglopen. Ik probeer dat proces overigens te versnellen
door de aanleg van 16 fietssnelwegen op drukke routes.
Er gebeurt dus van alles.
Maar sommige bedrijven kijken de kat nog een beetje uit de boom.
U wilt als leden van de B50 die collega-ondernemers in beweging
krijgen.
Het is nodig dat u uw collega's aanspreekt!
Ik ben ervan overtuigd dat het veel effectiever is wanneer ú uw
collega's wijst op de voordelen van slimmer werken en reizen dan
wanneer wij als overheid hen proberen te overtuigen. Ik wil samen met
het bedrijfsleven concreet aan de slag in de diverse regio's op basis
van stevige afspraken.
Het Platform geeft extra pk's aan het programma Beter Benutten waaraan
ik momenteel de laatste hand leg. Ik wil alles uit de kast halen om
onze infrastructuur zo efficiënt mogelijk te gebruiken. We moeten het
maximale halen uit elke kilometer asfalt, spoorlijn en vaarweg en
onnodig gebruik van de weg vermijden.
* Dan gaat het om het stimuleren van thuiswerken. Bijvoorbeeld om
fiscale maatregelen die telewerken aantrekkelijker maken.
* Om betere reisinformatie onderweg, via i-phone en dynamische
navigatiesystemen.
* Om transferia.
* Om het bouwen op locaties dichtbij stations, zoals gebeurt in Den
Haag, Utrecht, aan de Zuidas en op tal van andere plekken.
* Om het slimmer organiseren van het goederenvervoer.
* Om het verbeteren van aansluitingen en verbindingen, bijvoorbeeld
door in- en uitvoegstroken langer te maken en spitsstroken langer
open te stellen.
* Om het ontvlechten van doorgaand en lokaal verkeer, zoals onder
meer bij Eindhoven is gebeurd.
* Om beter incidentmanagement: dat wil zeggen: zorgen dat de weg snel
weer vrij is na een ongeval.
* Etcetera.
Het is heel goed dat bedrijfsleven en overheid elkaar hebben gevonden
en de handen ineen slaan. Met slim werken en slim reizen kunnen we onze
economie een extra zetje geven, onze bedrijfsvoering versterken, onze
werknemers aan ons binden en onze woon- en werkplekken beter bereikbaar
maken. Tel uit je winst!
Ik wens u allemaal heel veel succes bij het doorvoeren van
vernieuwingen en het enthousiast maken van collega-ondernemers.
In 2015 moet de kring bedrijven die meedoen aan de convenanten 2
miljoen werknemers omvatten.
Dat is ambitieus.
Maar het moet lukken.
Ik heb er vertrouwen in dat u dat klaar gaat spelen!
Dank u wel.