Emmen en Coevorden gaan in zee met havens
woensdag 16 maart 2011
De gemeenten Emmen en Coevorden gaan samen proberen bedrijvigheid uit de
Rotterdamse en Amsterdamse zeehavens naar Zuidoost-Drenthe te halen. Hiervoor
hebben ze tijdelijk een `kwartiermaker' in de arm genomen die goed thuis is
in de wereld van de zeehavens en internationale transport en logistiek. Deze
functionaris gaat contacten leggen met de autoriteiten en bedrijven in de
havens. De doelstelling is eind dit jaar samenwerkingscontracten en
vestigingsplannen van bedrijven te hebben.
De kwartiermaker is Rob Spierings. Hij is onafhankelijk adviseur op het
gebied van maritieme logistiek en railtransport. Spierings heeft
verschillende directieen managementfuncties in de Rotterdamse zeehaven
vervuld. In Zuidoost-Drenthe heeft hij recent onder andere voor de
Euroterminal Coevorden advieswerk verricht.
Dryport Emmen-Coevorden
De aanstelling van Spierings komt voort uit het project `Dryport
Emmen-Coevorden'. Dit project is gericht op verbetering van de
goederenstromen vanuit de zeehavens Rotterdam en Amsterdam naar het
Europese achterland. De havens kampen met ruimtegebrek,
verkeersopstoppingen en te weinig capaciteit op het spoor en de
vaarverbindingen. Met het vooruitzicht dat de containerstromen de
komende jaren sterk zullen toenemen, dreigt dit probleem onaanvaardbare
vormen aan te nemen. `Dryports' in het achterland en het verschuiven
van het vervoer over de weg naar de meer duurzamere vervoersvormen,
zoals trein en schip, moeten hierin verbetering brengen. Het
dryport-idee is de containers direct vanaf de zeeschepen per trein of
binnenvaartschip naar logistieke regio's in het achterland (dryports)
te brengen en daar de verdere ver- en bewerking en distributie van de
goederen te doen. Venlo is een geslaagd voorbeeld van zo'n dryport voor
Rotterdam. Emmen en Coevorden willen deze functie gaan vervullen voor
de goederenstromen richting Noord- en Oost-Europa.
Sterke punten
Uit een in 2009 uitgevoerde haalbaarheidstudie is reeds gebleken dat
Emmen en Coevorden goede mogelijkheden voor een dryport hebben. De
sterke punten zijn de ruimte voor bedrijfsvestigingen, de terminal in
Coevorden, waar zowel vrachtwagens, treinen en schepen hun goederen
kunnen laden en lossen, de filevrije wegen en de goede weg- en
spoorverbindingen met Duitsland. Op de terminal in Coevorden komen en
vertrekken momenteel goederentreinen van en naar Rotterdam (5 keer per
week), Ludwigshafen (5 á 6 keer per week) en Stettin (3 keer per week).
Ook zijn besprekingen gaande om de 2009 beëindigde treinverbindingen
met de Amsterdamse haven weer in te stellen. Verder wordt bekeken of
een satelietterminal op het grote bedrijvenpark van Emmen te realiseren
valt, zodat de miljoenen tonnen aan ladingen die nu nog over de weg
gaan, in de toekomst per trein verder kunnen worden vervoerd.
Belangrijk voor het dryport-concept van beide gemeenten is dat de
capaciteit van de spoorlijn Zwolle-Coevorden-Emmen wordt verhoogd.
Samen met de provincie en Prorail wordt naar oplossingen hiervoor
gezocht.
Gemeente Coevorden