Gemeente Amsterdam



Persbericht
Datum Kenmerk

16 maart 2011 034

College: Verzelfstandig Haven Amsterdam

Het college van B&W heeft de gemeenteraad op 15 maart voorgesteld om het Amsterdamse havenbedrijf (Haven Amsterdam) te verzelfstandigen. Als overheidsNV kan Haven Amsterdam meer samenwerkingen in de logistiek commerciële sector aangaan en zo de internationale concurrentie beter het hoofd bieden. In mei neemt de gemeenteraad een besluit over een verzelfstandiging. Het Amsterdamse havenbedrijf is een gemeentelijk bedrijf en gaat na verzelfstandiging door als NV Haven Amsterdam. In die NV-vorm kan Haven Amsterdam op grotere schaal een internationale, nationale of regionale samenwerking aangaan en tegelijkertijd een meer ondernemende rol innemen als strategische partner. Intensivering van samenwerking vereist dat Haven Amsterdam de bijbehorende verantwoordelijkheden en belangen met samenwerkingspartners kan delen. Dat blijkt uit het rapport Onderzoeksfase Herpositionering Haven Amsterdam dat de gemeente heeft uitgevoerd. Publieke belangen borgen Uitgangspunt van de verzelfstandiging is dat alle activiteiten, onderdelen en risico's overgaan naar NV Haven Amsterdam. Alle aandelen zijn in eerste instantie in handen van de gemeente Amsterdam. Regiogemeenten, provincie, het Rijk en andere havenbedrijven kunnen bij deze organisatievorm mogelijk op termijn deelnemen door grond of kapitaal in het havenbedrijf in te brengen. Na de verzelfstandiging blijft Haven Amsterdam belast met de uitvoering van de diverse publieke taken, zoals nautische taken en het beheer en onderhoud van de openbare ruimte van Westpoort. Economische regio versterken Haven Amsterdam is sinds 2009 de vierde haven van Europa. De Havenmonitor 2008 van het ministerie van Infrastructuur en Milieu toont het belang van de haven voor de stad Amsterdam en de omliggende regio aan. De bedrijvigheid in het Noordzeekanaalgebied draagt voor 7,5 miljard euro bij aan de regionale en nationale economie. In 2008 werkten er bijna 65.000 mensen in het gebied van wie bijna 35.000 direct in de Amsterdamse haven. Duurzame achterlandstrategie Haven Amsterdam wil duurzaam groeien waarbij innovatie en intensivering van ruimtegebruik voorop staan. Met de nieuwe achterlandstrategie wil Haven Amsterdam via gecombineerde vervoersstromen meer vervoer over water en spoor, om congestie te voorkomen. Om deze trend te kunnen voortzetten, is de ontwikkeling van strategische samenwerking als NV vereist. Grond en bestemmingen Het beheersgebied van Haven Amsterdam is onderdeel van Westpoort en heeft een havenbestemming. De gemeente blijft bevoegd om bestemmingsplannen voor dit gebied te maken. Er zijn afspraken gemaakt die ook transformatie van havengebied naar andere bestemmingen, zoals woningbouw, kantoren, infrastructuur en andere functies mogelijk maken. .

16 maart 2011 Kenmerk 034 Pagina 2 van 2

Gemeente Amsterdam Bestuursdienst

Bestuurlijk traject Op 28 oktober 2009 heeft de gemeenteraad van Amsterdam besloten te onderzoeken of het wenselijk en haalbaar is om Haven Amsterdam te verzelfstandigen. Het collegevoorstel wordt op 13 april in de raadscommissie besproken en op 11 mei in de gemeenteraad, dan wordt een definitief besluit verwacht. Pb-034