Woensdag 16 maart: Burgeravond
8 maart 2011
Steeds meer mensen ontdekken `de andere kant van het IJ' en zoeken in
Noord betaalbare woonruimte in een groene omgeving. Door de
ontwikkelingen op de Noordelijke IJ-oever en de komst van de
Noord/Zuidlijn raakt Noord steeds meer betrokken bij de rest van de
stad Amsterdam. Wat vindt u als Noorderling van deze ontwikkelingen?
De stadsdeelraad nodigt u van harte uit voor de burgeravond van 16
maart 2011. Het thema van de avond is: `Noord verbonden'. Deze
burgeravond vindt plaats in het Tolhuis, Buiksloterweg 5a,
Amsterdam-Noord. Bekijk de agenda. Hieronder staat een toelichting
op de subthema's:
Sport en Sociaal Culturele instellingen
Misschien betekent de aanleg van de NZ-lijn juist een kans. De
noordelingen kunnen ook gebruik maken van de voorzieningen in Noord.
Maar deze ontwikkeling kan door noorderlingen ook als een bedreiging
worden gezien omdat inwoners van dit stadsdeel dan wegtrekken naar de
voorzieningen in de andere stadsdelen. Voetballers uit Noord gaan
straks net zo gemakkelijk voetballen bij AFC. En omgekeerd is het te
verwachten dat clubs aanwas krijgen uit bijvoorbeeld het centrum.
Dit zelfde punt geldt ook voor aanbieders als de OBA (bibliotheken), de
Muziekschool, buurtcentra en het jongerenwerk. Hoe gaan zij hiermee om?
En misschien dat leerlingen uit Noord in toenemende mate straks kiezen
voor scholen in Zuid.
Economie en werkgelegenheid
Bovenstaande geldt ook voor winkelend publiek. Met andere woorden gaat
het winkelcentrum Boven `t Y profiteren van de NZ lijn of gaat men
straks juist vaker boodschappen doen in de stad? Wat zijn de
verwachtingen van ondernemers als het gaat om de gevolgen voor
winkelcentra Boven het Y, De Banne, Molenwijk en Waterlandplein?
Misschien moeten er extra maatregelen worden getroffen. Te denken valt
aan bijvoorbeeld een Opstapper van Station Buikslotermeerplein naar
Winkelcentra en voorzieningen en/of OV fiets (o.i.d.) op station
Buikslotermeerplein. Dit kan ook gevolgen hebben voor de
werkgelegenheid in Noord. Is de verwachting gerechtvaardigd dat de
werkgelegenheid de komende jaren zal toenemen en zullen ook de
Noorderlingen hiervan voldoende van kunnen profiteren?
Sámen Wonen in Noord
Er zijn misschien ook gevolgen voor de woningmarkt in Noord. Maar of
dat kansen of louter bedreigingen zijn door verdringing is nog maar de
vraag. En is er dan sprake van segregatie of integratie?
Vergroot het rijden van de NZ lijn de kans op een toename van het
aantal niet Noorderlingen als bewoner van Noord? Er zou een tweedeling
tussen de nieuwe bewoners en de oorspronkelijke Noordse bewoners kunnen
ontstaan. Met andere woorden, ervaren zowel de autochtone als de
allochtone bewoners van de Van der Pekbuurt de kloof met de `nieuwe'
bewoners van Overhoeks? Maken de `nieuwe' bewoners van Noord contact
met de Noorderling?
Veiligheid
Wat zijn de verwachtingen ten aanzien van veiligheid? Noord scoorde
altijd boven het stedelijk gemiddelde als het om veiligheid gaat. Als
Noord meer verbonden raakt met de stad kan dat tot gevolg hebben dat
Noord ook daarin steeds meer naar het stedelijk gemiddelde gaat.
De grotere drukte rond de NZ lijn kan ook 's avonds tijdens de rustige
uren misschien zorgen voor een toename van de sociale controle en
daarmee ook van de (gevoelens van) veiligheid. Maar trekken
metrostations ook andere lieden dan passagiers aan? Wellicht hebben
metrohaltes zoals de Johan van Hasseltweg welke zeer dicht bij
basisscholen ligt om aanvullende maatregelen nodig als het gaat om
veiligheid.
Een rangeerterrein is zeker 's nachts desolaat en nodigt uit tot
ongewenste ontwikkelingen: (afwerkplek, graffiti, hangplek). Hoe moet
hiermee worden omgegaan?
Verkeer en vervoer
Als de NZ-lijn gaat rijden leeft bij veel bewoners de angst dat dit ten
koste gaat van de fijnmazigheid van het openbaar vervoer. Is dat gevaar
alleen voor de noord-zuid routes of worden ook de oost-west routes
bedreigd?
Ook is de aanname dat huidige doorgaande lijnen (o.a. naar het Centraal
Station) het station Buikslotermeerplein als eindhalte krijgen.
Betekent het feit dat mensen moeten overstappen dat bewoners een ander
vervoersmiddel of route gaan kiezen? Meer overstappen heeft ook
gevolgen voor de reistijd.
Is Noord pas werkelijk verbonden met de stad als er een vaste
voet/fietsbrug is aangelegd?
Stadsdeel Amsterdam-Noord