Stadsdeel Amsterdam-Noord

Woensdag 16 maart: Burgeravond

8 maart 2011

Steeds meer mensen ontdekken `de andere kant van het IJ' en zoeken in Noord betaalbare woonruimte in een groene omgeving. Door de ontwikkelingen op de Noordelijke IJ-oever en de komst van de Noord/Zuidlijn raakt Noord steeds meer betrokken bij de rest van de stad Amsterdam. Wat vindt u als Noorderling van deze ontwikkelingen?

De stadsdeelraad nodigt u van harte uit voor de burgeravond van 16 maart 2011. Het thema van de avond is: `Noord verbonden'. Deze burgeravond vindt plaats in het Tolhuis, Buiksloterweg 5a, Amsterdam-Noord. Bekijk de agenda. Hieronder staat een toelichting op de subthema's:

Sport en Sociaal Culturele instellingen

Misschien betekent de aanleg van de NZ-lijn juist een kans. De noordelingen kunnen ook gebruik maken van de voorzieningen in Noord. Maar deze ontwikkeling kan door noorderlingen ook als een bedreiging worden gezien omdat inwoners van dit stadsdeel dan wegtrekken naar de voorzieningen in de andere stadsdelen. Voetballers uit Noord gaan straks net zo gemakkelijk voetballen bij AFC. En omgekeerd is het te verwachten dat clubs aanwas krijgen uit bijvoorbeeld het centrum.

Dit zelfde punt geldt ook voor aanbieders als de OBA (bibliotheken), de Muziekschool, buurtcentra en het jongerenwerk. Hoe gaan zij hiermee om? En misschien dat leerlingen uit Noord in toenemende mate straks kiezen voor scholen in Zuid.

Economie en werkgelegenheid

Bovenstaande geldt ook voor winkelend publiek. Met andere woorden gaat het winkelcentrum Boven `t Y profiteren van de NZ lijn of gaat men straks juist vaker boodschappen doen in de stad? Wat zijn de verwachtingen van ondernemers als het gaat om de gevolgen voor winkelcentra Boven het Y, De Banne, Molenwijk en Waterlandplein? Misschien moeten er extra maatregelen worden getroffen. Te denken valt aan bijvoorbeeld een Opstapper van Station Buikslotermeerplein naar Winkelcentra en voorzieningen en/of OV fiets (o.i.d.) op station Buikslotermeerplein. Dit kan ook gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in Noord. Is de verwachting gerechtvaardigd dat de werkgelegenheid de komende jaren zal toenemen en zullen ook de Noorderlingen hiervan voldoende van kunnen profiteren?

Sámen Wonen in Noord

Er zijn misschien ook gevolgen voor de woningmarkt in Noord. Maar of dat kansen of louter bedreigingen zijn door verdringing is nog maar de vraag. En is er dan sprake van segregatie of integratie?

Vergroot het rijden van de NZ lijn de kans op een toename van het aantal niet Noorderlingen als bewoner van Noord? Er zou een tweedeling tussen de nieuwe bewoners en de oorspronkelijke Noordse bewoners kunnen ontstaan. Met andere woorden, ervaren zowel de autochtone als de allochtone bewoners van de Van der Pekbuurt de kloof met de `nieuwe' bewoners van Overhoeks? Maken de `nieuwe' bewoners van Noord contact met de Noorderling?

Veiligheid

Wat zijn de verwachtingen ten aanzien van veiligheid? Noord scoorde altijd boven het stedelijk gemiddelde als het om veiligheid gaat. Als Noord meer verbonden raakt met de stad kan dat tot gevolg hebben dat Noord ook daarin steeds meer naar het stedelijk gemiddelde gaat.

De grotere drukte rond de NZ lijn kan ook 's avonds tijdens de rustige uren misschien zorgen voor een toename van de sociale controle en daarmee ook van de (gevoelens van) veiligheid. Maar trekken metrostations ook andere lieden dan passagiers aan? Wellicht hebben metrohaltes zoals de Johan van Hasseltweg welke zeer dicht bij basisscholen ligt om aanvullende maatregelen nodig als het gaat om veiligheid.

Een rangeerterrein is zeker 's nachts desolaat en nodigt uit tot ongewenste ontwikkelingen: (afwerkplek, graffiti, hangplek). Hoe moet hiermee worden omgegaan?

Verkeer en vervoer

Als de NZ-lijn gaat rijden leeft bij veel bewoners de angst dat dit ten koste gaat van de fijnmazigheid van het openbaar vervoer. Is dat gevaar alleen voor de noord-zuid routes of worden ook de oost-west routes bedreigd?

Ook is de aanname dat huidige doorgaande lijnen (o.a. naar het Centraal Station) het station Buikslotermeerplein als eindhalte krijgen. Betekent het feit dat mensen moeten overstappen dat bewoners een ander vervoersmiddel of route gaan kiezen? Meer overstappen heeft ook gevolgen voor de reistijd.

Is Noord pas werkelijk verbonden met de stad als er een vaste voet/fietsbrug is aangelegd?