Hogeschool Windesheim
LEREN REKENEN
Windesheim Onderwijslezing: BREIN LEREN REKENEN
Persbericht, 8 maart 2011
Hersenonderzoek en onderzoek naar leercapaciteiten laten baanbrekende
ontwikkelingen zien. Daarnaast is ook het vakgebied didactiek volop in
beweging. Een goede reden om âhet leren van mensenâ centraal te stellen
tijdens de Windesheim Onderwijslezing van 16 maart. De focus ligt op
het leren rekenen, een zeer actueel thema in het onderwijswerkveld. De
School of Education van Windesheim organiseert jaarlijks de
Onderwijslezing voor docenten, managers en bestuurders van
partnerscholen, onderwijskundigen en studenten.
Leren rekenen
Vanuit hun eigen invalshoek gaan twee deskundige hoofdsprekers in op
het thema leren rekenen: prof. Jelle Jolles en Makoto Yoshida PhD.
Jolles spreekt over de meerwaarde van hersenonderzoek bij kinderen en
jonge mensen voor educatie in het algemeen en rekenonderwijs in het
bijzonder. Jolles is hoogleraar Hersenen, Gedrag & Educatie:
Educational Neuropsychology. Daarnaast is hij directeur van LEARN!, het
Interfacultaire Research Instituut op het gebied van Educatie aan de
Vrije Universiteit in Amsterdam en directeur van het Centrum Brein &
Leren.
Lesson Study
Yoshida introduceert Lesson Study, een professioneel leerproces dat
leraren in Japan continu gedurende hun gehele carrière doorlopen.
Lesson Study betekent systematisch onderzoek doen naar manieren van
lesgeven en onderwijsinhoud gekoppeld aan het leren en begrijpen van
leerlingen en studenten. Yoshida is toonaangevend op het gebied van
Lesson Study, dat hij in Japan invoerde om de rekendidactiek te
verbeteren. Hij is directeur van het Center for Lesson Study aan de
William Paterson University, een van de partneruniversiteiten van
Windesheim, in New Jersey, de Verenigde Staten.
Gevarieerd workshopprogramma
Voorafgaand aan beide lezingen kunnen deelnemers een workshop volgen op
het gebied van rekenonderwijs. Op het workshopprogramma staan
onderwerpen als: rekentaal, dyscalculie, protocol reken- en
wiskundeproblemen, rekendidactiek, Lesson Study en rekenbeleid vo/mbo.
's Avonds kunnen deelnemers tijdens een diner verder praten over de
inhoud van de lezingen, de workshops en hun ervaringen met het thema
âleren rekenenâ. De maaltijd wordt omlijst door een bijdrage van De
Lichte Kwelling Theaterproducties.
Aanmelden
De Onderwijslezing vindt plaats op 16 maart in het auditorium van
Windesheim, Campus 2-6 in Zwolle, en duurt van 12.30 tot 20.00 uur.
Aanmelden voor de lezing en de workshops kan tot en met 10 maart via
www.windesheim.nl/agenda. Aan deelname zijn geen kosten verbonden.
De Onderwijslezing is een jaarlijks evenement van de School of
Education van Windesheim, in samenwerking met VUconnected. VUconnected
organiseert publieksactiviteiten op het snijvlak van wetenschap,
samenleving en levensbeschouwing.