Opnieuw campagne 'Hou je aan de snelheidslimiet'
dinsdag, 15 maart 2011
Afgelopen maandag 14 maart is de campagne van het ministerie van
Infrastructuur en Milieu over te hard rijden opnieuw van start gegaan.
De campagne focust zich met name op automobilisten die tot maximaal
10-15 km te hard rijden binnen de bebouwde kom op 30- en 50 km wegen.
Onderzoek heeft aangetoond dat dit vaak onbewust gedaan wordt. De
overtreding lijkt onschuldig, maar de risico's binnen de bebouwde kom
zijn groot. Daar vindt de meeste interactie plaats tussen
automobilisten en kwetsbare verkeersdeelnemers en zijn de gevaren het
grootst.
2010 was het eerste jaar van deze campagne. De eerste
verkeersveiligheidscampagne onder het rijksbrede koepelthema
Veiligheid. Dit campagnejaar heeft goede resultaten geboekt: de houding
en het zelfgerapporteerd gedrag zijn positief beinvloed, de
communicatieve werking was ruim voldoende en waarschijnlijk hebben de
outdoormiddelen ook invloed gehad op het daadwerkelijke gedrag. In 2011
gaat het ministerie op de ingeslagen weg door en zijn er geen redenen
om ingrijpende aanpassingen te doen aan het campagneconcept- en
middelen.
In de outdooruitingen worden beelden van kwetsbare verkeersdeelnemers
met een snelheidsbord gebruikt. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat
verkeersborden onbewust meer geaccepteerd worden als daarbij een
rechtvaardiging voor de maatregel wordt gegeven.
De tv-commercial houdt automobilisten een spiegel voor en laat hen op
een beeldende wijze zien dat zij vaak met heel andere dingen bezig zijn
dan met autorijden. Daardoor rijden ze soms ongemerkt harder dan
toegestaan. Als alle automobilisten echter hun verantwoordelijkheid
nemen en zich aan de snelheid houden, maken ze het verkeer een stuk
veiliger.
Veilig Verkeer Nederland