Verse Vis populair in 2010
Persbericht van Nederlands Visbureau
De consumptie van vis binnenshuis is in 2010 licht gestegen, zo bleek
vandaag tijdens de presentatie van de consumptiecijfers vis, schaal- en
schelpdieren door onderzoeksbureau GfK. De Nederlandse consument heeft
het afgelopen jaar thuis 865 ton meer vis gegeten dan het jaar ervoor
(+1 procent). In totaal kochten we 58.749 ton vis, schaal- en
schelpdieren voor een bedrag van 531 miljoen euro. Vooral verse vis
heeft het goed gedaan, terwijl de afzet van diepvriesvis een daling
laat zien.
Vrijwel iedere Nederlander eet weleens vis, schaal- en schelpdieren.
Maar liefst 92 procent van de bevolking zet wel eens vis op tafel. Per
hoofd van de bevolking eten we thuis inmiddels
3,6 kilo vis per jaar. Vooral de belangstelling voor verse vis neemt
toe en laat een stijging van maar liefst 4 procent zien, dat is 974 ton
meer dan in 2009. Men is vooral vaker verse vis gaan kopen en meer
volume per kopend huishouden. Hardlopers zijn haring, kabeljauw,
gerookte zalm en makreel en mosselen. Ook tonijn in blik was populair
in 2010, de afzet is met bijna 10 procent toegenomen (4.133 ton in 2009
en 4.533 ton in 2010).
De belangrijkste aankoopplaats voor vis is de supermarkt en is goed
voor driekwart van de totale bestedingen aan vis, schaal- en
schelpdieren. Populaire producten in de supermarkt zijn vooral
mosselen, tonijn uit blik, vissticks, pangasius, zalm uit de diepvries
en gerookte zalm. Bij de visspecialist en marktkraam werd minder vis
voor thuisverbruik gekocht. Binnen dit segment wordt juist de
consumptie van vis ter plekke, zoals broodjes vis en maaltijden steeds
belangrijker. De visspecialist gaat meer en meer de rol van traiteur
vervullen.
"De consument vindt het steeds belangrijker dat vis op een verantwoorde
manier wordt gevangen en verwerkt, aldus Mirjam Hendriks, interim
manager van het Nederlands Visbureau. Drie jaar geleden gaf de helft
van de viskopers aan duurzaamheid belangrijk te vinden. Inmiddels is
dit percentage gestegen naar 80 procent." Dit blijkt uit een
marktonderzoek, begin dit jaar uitgevoerd door marktonderzoeksbureau
Trendbox.
"Maar daarnaast merken we ook dat de consument vaak niet goed weet of
hij een vissoort 'met een goed geweten' kan eten," aldus Hendriks.
Daarom start het Nederlands Visbureau dit jaar een campagne met als
titel 'De mannen van de zee', waarin sectorgenoten (van visserman tot
vishandelaar) hun verhaal vertellen. Hendriks: "Authenticiteit is het
sleutelwoord. De verhalen zijn écht en hebben een voorlichtende
functie. Ze gaan over vangst, kwaliteit en vangstgebieden. Maar ook
over bereiding en passie voor het vak. Zo laten vissermannen zien hoe
zij ervoor zorgen dat zij de beste Hollandse garnalen of de mooiste
schol vangen. En een visimporteur vertelt welke tonijn je juist wel
moet eten en welke niet." Er is vooral veel aandacht voor de seizoenen
en vissoorten die in Nederland wel worden gevangen, maar onbekend zijn,
zoals mul, poon en langoustines. Dit komt tot uiting door elke maand
een 'vis van de maand' centraal te stellen. Dit gebeurt op de
winkelvloer, via filmpjes op internet en PR activiteiten. De campagne
'De mannen van de zee' gaat in juni van start.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.visbureau.nl
Razende Robot Reporter