Verse Vis populair in 2010

Persbericht van Nederlands Visbureau

De consumptie van vis binnenshuis is in 2010 licht gestegen, zo bleek vandaag tijdens de presentatie van de consumptiecijfers vis, schaal- en schelpdieren door onderzoeksbureau GfK. De Nederlandse consument heeft het afgelopen jaar thuis 865 ton meer vis gegeten dan het jaar ervoor (+1 procent). In totaal kochten we 58.749 ton vis, schaal- en schelpdieren voor een bedrag van 531 miljoen euro. Vooral verse vis heeft het goed gedaan, terwijl de afzet van diepvriesvis een daling laat zien.

Vrijwel iedere Nederlander eet weleens vis, schaal- en schelpdieren. Maar liefst 92 procent van de bevolking zet wel eens vis op tafel. Per hoofd van de bevolking eten we thuis inmiddels
3,6 kilo vis per jaar. Vooral de belangstelling voor verse vis neemt toe en laat een stijging van maar liefst 4 procent zien, dat is 974 ton meer dan in 2009. Men is vooral vaker verse vis gaan kopen en meer volume per kopend huishouden. Hardlopers zijn haring, kabeljauw, gerookte zalm en makreel en mosselen. Ook tonijn in blik was populair in 2010, de afzet is met bijna 10 procent toegenomen (4.133 ton in 2009 en 4.533 ton in 2010).

De belangrijkste aankoopplaats voor vis is de supermarkt en is goed voor driekwart van de totale bestedingen aan vis, schaal- en schelpdieren. Populaire producten in de supermarkt zijn vooral mosselen, tonijn uit blik, vissticks, pangasius, zalm uit de diepvries en gerookte zalm. Bij de visspecialist en marktkraam werd minder vis voor thuisverbruik gekocht. Binnen dit segment wordt juist de consumptie van vis ter plekke, zoals broodjes vis en maaltijden steeds belangrijker. De visspecialist gaat meer en meer de rol van traiteur vervullen.

"De consument vindt het steeds belangrijker dat vis op een verantwoorde manier wordt gevangen en verwerkt, aldus Mirjam Hendriks, interim manager van het Nederlands Visbureau. Drie jaar geleden gaf de helft van de viskopers aan duurzaamheid belangrijk te vinden. Inmiddels is dit percentage gestegen naar 80 procent." Dit blijkt uit een marktonderzoek, begin dit jaar uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Trendbox.
"Maar daarnaast merken we ook dat de consument vaak niet goed weet of hij een vissoort 'met een goed geweten' kan eten," aldus Hendriks. Daarom start het Nederlands Visbureau dit jaar een campagne met als titel 'De mannen van de zee', waarin sectorgenoten (van visserman tot vishandelaar) hun verhaal vertellen. Hendriks: "Authenticiteit is het sleutelwoord. De verhalen zijn écht en hebben een voorlichtende functie. Ze gaan over vangst, kwaliteit en vangstgebieden. Maar ook over bereiding en passie voor het vak. Zo laten vissermannen zien hoe zij ervoor zorgen dat zij de beste Hollandse garnalen of de mooiste schol vangen. En een visimporteur vertelt welke tonijn je juist wel moet eten en welke niet." Er is vooral veel aandacht voor de seizoenen en vissoorten die in Nederland wel worden gevangen, maar onbekend zijn, zoals mul, poon en langoustines. Dit komt tot uiting door elke maand een 'vis van de maand' centraal te stellen. Dit gebeurt op de winkelvloer, via filmpjes op internet en PR activiteiten. De campagne 'De mannen van de zee' gaat in juni van start.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*

Links:
http://www.visbureau.nl



Razende Robot Reporter