door alternatieve bemanningssamenstelling
15 maart 2011
Betere teamprestatie in shortsea mogelijk door alternatieve
bemanningssamenstelling
In combinatie met gestructureerde onderhoudssystemen en 24-uurs
ondersteuning vanaf de wal, kunnen beginnende maritiem officieren op
een veilige wijze de taken overnemen van een hoofdwerktuigkundige. Dit
is de conclusie van een recent uitgevoerd onderzoek door TNO. Het
onderzoek vond plaats in het kader van het innovatieproject SHORE
SUPPORT.
60.000 meeturen
TNO heeft de nieuwe bemanningsopzet vergeleken met een traditionele
samenstelling, zoals internationaal voorgeschreven. Bij de studie zijn
25 shortsea schepen betrokken met een voortstuwingsvermogen tussen 749
kW en 3000 kW. Metingen zijn gedaan op 311 reizen, tijdens meer dan
16.000 diensten die bijna 60.000 uren in beslag namen. De metingen zijn
gedaan door kapiteins, stuurlieden, hoofdwerktuigkundigen en maritiem
officieren.
Gelijkwaardiger werkdruk
Het onderzoek naar deze alternatieve bemanning toont aan dat de
werkdruk aan boord met een maritiem officier gelijkwaardiger wordt
verdeeld. Een maritiem officier is opgeleid in zowel technische als
nautische vaardigheden. Hij of zij is in staat om toezicht te houden op
het technische bedrijf en kan daarnaast ook navigatietaken op zich te
nemen. Dit draagt bij aan het voorkomen van oververmoeidheid van de
gehele bemanning. Vooral de deelnemende kapiteins voelen zich hier
prettiger bij. Daarmee lijkt de toegevoegde waarde van een
hoofdwerktuigkundige te zijn afgenomen.
Internationale context
Omdat moderne shortsea schepen technisch relatief eenvoudig zijn en
weinig onderhoud nodig hebben kan deze nieuwe bemanningssamenstelling
worden toegepast op een groot aantal Nederlandse shortsea schepen.
Volgens internationale regels moeten zeeschepen met een
voortstuwingsvermogen boven 749 kW, een hoofdwerktuigkundige aan boord
hebben. Dit onderzoek toont de wenselijkheid aan van een alternatief
regime.
Presentatie resultaten op seminar
De resultaten van het onderzoek worden op 17 maart 2011 gepresenteerd
tijdens een speciaal SHORE SUPPORT seminar bij TNO in Soesterberg. Het
rapport wordt aangeboden aan de heer Rob Huyser, directeur Maritieme
Zaken van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
bericht 2011-11