ChristenUnie
Eurovignette: beter een half ei dan een lege dop
dinsdag 15 maart 2011 15:44 Dat was het
spreekwoord dat voor Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie)
vandaag in de Transportcommissie van het EP centraal stond. Van Dalen:
,,We praten in Europa al bijna 10 jaar over het doorberekenen van de
kosten van het gebruik van de weg aan het vrachtverkeer. Er is een
reële kans dat de Raad van Transportministers en het Europees Parlement
tot een besluit kunnen komen. Die kans moeten we pakken, want dan
kunnen we een goed milieu-uitgangspunt - de vervuiler betaalt -
verwezenlijken."
Van Dalen wil wel dat deze heffing geïnd wordt met één uniform
inningsysteem. Los van de hele discussie over de milieuheffing ergert
Van Dalen zich al geruime tijd aan het feit dat vrachtwagenchauffeurs
momenteel een oerwoud aan kastjes in de cabine hebben hangen. Van
Dalen: ,,De huidige grote hoeveelheid verschillende inningsystemen is
onacceptabel. De kosten van al die verschillende systemen zijn hoog en
daarnaast zijn die systemen eenvoudigweg een gevaar voor de
verkeersveiligheid: de hele cabine wordt volgebouwd met die kastjes.
Daardoor heeft de chauffeur minder zicht op de weg."
Lange vrijstelling
Verder wil Van Dalen dat er een lange vrijstelling moet komen voor Euro
VI vrachtwagens. De socialistische rapporteur over dit onderwerp, de
Vlaming Said El Khadraoui, wil dat Euro VI vrachtwagens al op korte
termijn gaan meebetalen aan de Europees tolheffing. Van Dalen is het
daar niet mee eens. ,,Vaak hoor ik in Europa dat het wegvervoer schoner
moet worden. Dat vind ik ook. Maar dan moet je ondernemers wel
stimuleren om altijd de schoonste vrachtwagens te kopen. En omdat de
nieuwprijs van Euro VI vrachtwagens behoorlijk hoger ligt dan de
nieuwprijs van Euro V vrachtwagens moet je ondernemers de gelegenheid
bieden om hun investering terug te verdienen. Met een zeer korte
ontheffing voor Euro VI vrachtwagens stimuleert El Khadraoui
ondernemers om op het laatste moment een Euro V vrachtwagen te kopen,
en niet een Euro VI. En dat kan niet de bedoeling zijn. Daarom moet de
ontheffing voor Euro VI vrachtwagens veel langer duren."