Consumentenbond
Campagne Begrijp je geld?! van start
Op Wereld Consumenten Dag, jaarlijks op 15 maart, start de
Consumentenbond zijn campagne 'Begrijp je geld?! Weet waar je voor
tekent'. Het merendeel van de consumenten wil of kan zich niet
verdiepen in de financiële producten die hij nodig heeft in deze
maatschappij, daarom wil de bond dat er financiële basisproducten
komen. Basisproducten kunnen voor grote groepen consumenten een veilig
alternatief vormen voor de huidige ingewikkelde producten, zoals
beleggingsverzekeringshypotheken. Basisproducten zijn duidelijk met
heldere verwachtingen en doen wat ze beloven. Op
www.consumentenbond.nl/begrijpjegeld kunnen consumenten hun eigen
voorbeelden van onbegrijpelijke financiële producten en voorwaarden
uploaden.
video-campagne-begrijp-je-geld De Consumentenbond heeft criteria
ontwikkeld voor 13 categorieën van financiële basisproducten, zoals
bijvoorbeeld de spaarrekening, de betaalrekening, de
aansprakelijkheidsverzekering of de hypotheek. 'Een basisspaarrekening
heeft geen addertjes over het gras. Eén rentepercentage over het totale
bedrag, geen misleidende instaprentes of wat dan ook. Je kunt altijd je
geld opnemen zonder kosten, zonder boete en als de rente wijzigt, krijg
je als klant 2 weken van te voren via e-mail, sms of internetbankieren
bericht. Een basishypotheek los je af binnen 30 jaar. Gewoon, simpel',
aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.
Meedoen
Financieel aanbieders die de uitdaging oppakken om basisproducten te
gaan ontwikkelen kunnen zich de komende 4 weken registreren op
www.consumentenbond.nl/begrijpjegeld De bond publiceert hier ook welke
aanbieders zich al aangemeld hebben. Eind november 2011 publiceert de
bond in de Consumentengids welke aanbieders echte basisproducten hebben
ontwikkeld.
Begrijp jij je geld?
Financiële producten en diensten zijn de afgelopen jaren zo ingewikkeld
geworden dat zelfs de experts niet meer van de hoed en de rand weten,
denk daarbij aan de woekerpolisaffaire. De bond roept consumenten op om
voorbeelden van onbegrijpelijke producten in te sturen op
www.consumentenbond.nl/begrijpjegeld en daar mee te discussiëren of de
eigen financiële kennis te testen. Via @begrijpjegeld op Twitter kan
iedereen op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de
campagne.