Grootschalige campagne Beter Zien van start
Persbericht van Unie KBO
's-Hertogenbosch, 14 maart 2011. De seniorenorganisaties Unie KBO, PCOB
en NVOG en LOC Zeggenschap in Zorg gaan de strijd aan tegen
onopgemerkte oogaandoeningen op latere leeftijd. Zij worden hierbij
geholpen door de oogartsen, optometristen en de OOGbus. Op dinsdag 15
maart vindt om 10.30 uur de aftrap plaats van de landelijke campagne
'Beter Zien' in de vorm van een symposium in het Erasmusgebouw van de
Radboud Universiteit in Nijmegen, Erasmusplein 3. Diverse deskundigen
laten hun licht schijnen over het belang van preventieve oogscreening,
onderbehandeling en de betekenis van optometrie voor ouderen. Na afloop
kunnen de deelnemers aan het symposium vanaf 12.30 uur een
informatiemarkt bezoeken over oogzorg, hun ogen laten screenen in de
aanwezige OOGbus en vragen stellen aan de oogarts.
Onopgemerkte oogaandoeningen Een grote groep senioren lijdt momenteel
aan een onopgemerkte oogaandoening, die onbehandeld ernstige gevolgen
kan hebben. Ook doen veel senioren zichzelf tekort door het dragen van
een verkeerde bril. Door onopgemerkte oogaandoeningen wordt
verkeersdeelname bemoeilijkt en bestaat er een verhoogde kans op
botbreuken. Zelfs depressie en aanpassingsproblemen kunnen gevolgen
zijn. Het goede nieuws is dat bij ongeveer 60% van de naar schatting
300.000 ouderen met onopgemerkte aandoeningen, behandeling goed
mogelijk is. Slechter zien wordt vaak niet opgemerkt omdat het
geleidelijk gaat of omdat men denkt dat het hoort bij het ouder worden.
Voorlichting over regelmatige oogscreening moet dan ook aangepakt
worden. En een gezonde leefstijl en passende zorg kunnen bovendien een
vertragend effect hebben op het ontstaan van oogaandoeningen.
Campagne Beter Zien
Om senioren bewust te maken van het risico op oogaandoeningen op latere
leeftijd, starten de seniorenorganisaties (samen meer dan 500.000
leden) op dinsdag 15 maart met de landelijke voorlichtingscampagne
'Beter Zien'. Tijdens het openingssymposium op de Radboud Universiteit
in Nijmegen zal ondermeer de noodzaak van een goede oogscreening aan
bod komen. Het symposium is ook tevens de start van de vijf landelijke
Oogdagen. Bezoekers van deze oogdagen kunnen kennismaken met de
werkzaamheden van optometristen, oogartsen en expertisecentra zoals
Kon. Visio en Bartiméus. Bovendien kunnen ze ervaren wat een
slechtziende ziet. Op alle vijf de dagen is de OOGbus aanwezig, zodat
mensen hun ogen kunnen laten screenen.
Verder gaan zo'n 50 vrijwillige voorlichters van de seniororganisaties
het land in om samen met optometristen en oogartsen themabijeenkomsten
over Beter Zien te verzorgen. Een groot deel van de vermijdbare
slechtziendheid kan teruggedrongen met bijvoorbeeld een eenvoudige
brilaanpassing of staaroperatie. Herkenning van oogproblemen en
vroegtijdige signalering is een belangrijke eerste stap.
In de campagne wordt samengewerkt met het NOG (Nederlands Oogheelkundig
Gezelschap), de OVN (Optometristen Vereniging Nederland), Vision 2020,
de OOGbus van Het Oogzorgnetwerk, expertisecentra Bartiméus en
Koninklijke Visio , Viziris en het Oogziekenhuis Rotterdam.
*
Razende Robot Reporter