Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Persbericht
14 maart 2010
Rover: Connexxion moet service OV-chipkaart verbeteren
Connexxion moet dringend de service rond de OV-chipkaart verbeteren. Dit
schrijft Rover in een brief aan de directie van het vervoersbedrijf. De
reizigersvereniging ontvangt opvallend veel klachten over problemen met de
OV-chipkaart bij Connexxion. Uit de meldingen blijkt dat er bij
Connexxion-klanten regelmatig te veel geld van de chipkaart wordt
afgeschreven, waarna reizigers veel moeite moeten doen om dit teveel
betaalde bedrag terug te krijgen.
Uit de rapportage van het OV-Loket van 8 maart bleek al dat geen enkele
vervoerder zoveel reizigersklachten veroorzaakt als Connexxion. Vooral in
de categorie OV-chipkaart scoort de vervoerder slecht: bovengemiddeld vaak
is de apparatuur kapot waardoor klanten niet kunnen uitchecken en hun borg
kwijt zijn. Ook wordt bij abonnementhouders regelmatig ten onrechte geld
afgeschreven wanneer zij in- en uitchecken. Wanneer zij dit echter nalaten,
kunnen zij ondanks hun geldige vervoersbewijs een boete verwachten.
Gedupeerde reizigers die ten onrechte te veel geld kwijt zijn door falende
techniek, moeten vaak veel moeite doen om dit terug te krijgen. Lange
wachttijden, fouten met de afhandeling en het zelf moeten plakken van een
postzegel op het restitutieformulier wekken veel irritatie bij de reiziger.
Volgens Rover is het veel mensen bovendien onduidelijk dat zij het eenmaal
gerestitueerde bedrag moeten "afhalen" bij een oplaadapparaat.
"Het is duidelijk dat de OV-chipkaart veel kinderziektes vertoond", stelt
Rover-woordvoerder Sanne van Galen, "maar wij vinden het de plicht van de
vervoerder om reizigers die gewoon betaald hebben tegemoet te komen.
Connexxion legt de rekening van de falende apparatuur bij de reiziger."
Rover vraagt Connexxion dringend de zaken snel op te stellen en de
OV-chipkaartproblemen voortaan op een klantvriendelijkere wijze af te
handelen.