Ingezonden persbericht


(Persbericht)

IBM investeert miljarden in Social Commerce

'Smarter Commerce helpt bedrijven real-time in te spelen op wensen van de digitale klant'

Amsterdam, 14 maart 2011 - IBM (NYSE: IBM) lanceert vandaag 'Smarter Commerce'. Met de overname van Sterling Commerce, Unica en Coremetrics (2,5 miljard dollar) en het eigen WebSphere Commerce-platform wil IBM met deze adviespraktijk bedrijven helpen om sneller op klanten te reageren in een wereld van mobiele en sociale netwerken.

Klanten laten via sociale media duidelijk weten wat ze wel en niet willen en krijgen steeds meer macht. Consumenten die met elkaar in contact staan en die een collectief vormen, kunnen een merk met één klik van de muis maken of breken. In een wereld vol netwerken moeten bedrijven de snelste manier zien te vinden om te weten te komen wat de consument wil. Ze moeten de consument producten en diensten kunnen aanbieden waarmee ze zich onderscheiden en een krachtig, positief brand image opbouwen en onderhouden.

Wat vroeger werd gezien als een goederenstroom van fabrikanten via distributiekanalen naar klanten, is uitgegroeid tot een interactieve feedbacklus, waarin consumenten, producenten, distributeurs, de media en marketeers allemaal een nieuwe rol spelen. Bedrijven zien "verkopen" niet meer in de eerste plaats als een traditionele functie van hun organisatie, maar veel meer als een voortdurend veranderende groep diensten die zij voor hun klanten uitvoeren, en wel gezamenlijk met hun zakenpartners.

De verkopers, of bedrijven, zijn nog nauwelijks voorbereid op deze veranderingen. Als gevolg daarvan werkt het complexe netwerk van transacties dat samen de wereldhandel en de toeleveringsketens vormt, op veel plaatsen uiterst inefficiënt. Uit een recente enquête van het IBM Institute for Business Value onder meer dan 500 economen uit de hele wereld, blijkt dat een groot deel van de naar schatting US$ 15.000 miljard die de ineffeciëntie van het systeem wereldwijd kost, te wijten is aan afschrijvingen van de voorraad, mislukte productlanceringen, verspilling van materiaal en ondoeltreffende marketingcampagnes.

Voor bedrijven is de sleutel naar succes binnen deze nieuwe omgeving gelegen in het voorspellen van trends en het op voorhand automatiseren van marktreacties, dit om hiaten tussen aankoop en verkoop en tussen vraag en aanbod te voorkomen.

Middels nieuwe software en services stelt IBM bedrijven in staat om in real-time te reageren op verschuivingen in de markt, om hun marketing, verkoop en fulfillment te automatiseren en om tegelijkertijd een wereldwijde merkaanwezigheid te realiseren, waaronder:
* Nieuwe analysesoftware op de cloud, waarmee bedrijven hun brand presence in real-time kunnen monitoren via sociale media. Op die manier kunnen ze de effectiviteit van nieuwe producten en services beter beoordelen, kunnen ze marketingcampagnes beter afstemmen en kunnen ze in real-time verkoopinitiatieven ontplooien.
* Software waarmee op de persoon toegespitste winkelervaringen, campagnes en promoties voor nieuwe services en producten automatisch kunnen worden ontworpen en via internet of mobiele apparatuur worden verspreid.
* Een nieuwe adviespraktijk binnen Global Business Services die diep inzicht biedt in Smarter Commerce.

Er is sprake van een duidelijke machtsverschuiving. Waar vroeger de producent bepaalde wat de consument nodig had, zie je steeds meer dat consumenten hun stem laten horen via met name social media en mobiele communicatie. Op dit moment vindt al 70% van de eerste interactie met een product of dienst plaats via internet, doet 64% van de mensen een eerste aankoop als gevolg van een digitale ervaring en zijn er van de twee miljard mensen op die internet actief zijn, meer dan 600 miljoen ingeschreven bij Facebook. Hier komt de explosie aan mobiele aankopen nog bij, een markt die elk jaar verdrievoudigt en alleen al dit jaar US$ 119 miljard omvat.

IBM schat de markt voor Smarter Commerce op zo'n US$ 70 miljard. Deze markt wordt aangestuurd door de vraag van klanten die hun automatiseringsniveau op een hoger plan willen brengen, niet alleen op het gebied van marketing, customer engagement en sales, maar ook waar het gaat om de core processen voor productie, fulfillment en service. Daardoor zijn deze bedrijven in staat veel sneller te reageren op veranderingen in de markt en in de kooptrends.

IBM kan deze mogelijkheden bieden dankzij het toonaangevende IBM WebSphere Commerce-platform en een investering van US$ 2,5 miljard in software (cloud-based en op locatie) via de overname van Sterling Commerce, Unica en Coremetrics.

(Einde persbericht)