Werktuigbouwindustrie naar Azië
Persbericht van Roland Berger Strategy Consultants
Amsterdam, maandag 14 maart - Ondanks dat de werktuigbouwindustrie hard
is geraakt door de wereldwijde recessie, wordt in 2012 al een volledig
herstel verwacht. Zo blijkt uit een studie van Roland Berger Strategy
Consultants. Bovendien verwachten de experts het komende decennium een
structurele verschuiving in de vraag naar apparatuur en productie van
ontwikkelde landen naar opkomende landen. Voornamelijk China gaat hier
een grote rol in spelen. Het is daarom zaak dat fabrikanten wereldwijd
hun strategie gaan herzien, aldus het strategisch adviesbureau.
"De werktuigbouwindustrie staat wereldwijd voor grote uitdagingen,"
zegt René Seyger, partner van Roland Berger Nederland. "Na de zware
klappen die er tijdens de recessie zijn gevallen, is het vizier nu weer
op volledig herstel. Naar verwachting is de industrie in 2012
wereldwijd weer volledig op het oude niveau." De groei op de
middellange termijn wordt geschat op een jaarlijks gemiddelde van 8
procent tot 2015. Maar voor individuele segmenten in de industrie en
regio's, zal de tijdsduur van het herstel anders zijn. In Duitsland zal
het niveau van 2008 bijvoorbeeld niet bereikt worden voor 2013.
Verschuiving naar Azië
Volgens het onderzoek gaan drie grote wereldwijde trends de toekomstige
ontwikkeling van de industrie domineren. Ten eerst zal er een blijvende
verschuiving naar Azië plaatsvinden. China is het nummer één land
geworden als het om werktuigbouw gaat. In 2010 hebben ze de Verenigde
Staten al ingehaald. Ook Duitsland zal zijn marktleiderschap aan China
verliezen in de meeste segmenten van de werktuigbouwindustrie.
Daarnaast komen de kwaliteitseisen van Chinese fabrikanten steeds
dichter bij het Europese niveau. "Dit vormt een directe bedreiging voor
Europa, omdat de Europese exploitanten niet van plan zijn iets aan hun
technologische niveaus te veranderen. De Chinese exploitanten zijn
juist van plan om deze significant te verbeteren," aldus Seyger.
Meer middensegment
Ten tweede verwachten de experts een verandering in het middensegment.
"Dit segment groeit het snelst en zal uitmonden in een wereldwijd
strijdveld. Het is daarom het meest waarschijnlijk dat er een sterke
concurrentiestrijd ontstaat tussen Europese en Chinese fabrikanten in
de meest toegankelijke groeiregio's," zegt Seyger. "Chinese fabrikanten
zullen zich voornamelijk focussen op de makkelijk toegankelijke markten
in Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten en Afrika."
Duurzaam
Zoals in vele industrieën, is duurzaamheid ook in de
werktuigbouwindustrie de derde grote trend. Seyger: "Efficiënt gebruik
van energie zal steeds belangrijker worden in Europa en Japan. Dit
wordt gedreven door kostenbesparingen, voorschriften en de behoefte aan
een 'groen' imago." Door zorgvuldig bepaalde toepassingen te
selecteren, kunnen aanmerkelijke energiebesparingen bereikt worden.
"Veel exploitanten overwegen ook energie-efficiëntie als een belangrijk
inkoopcriterium te stellen, maar niet iedereen is bereid om de
hoofdprijs te betalen. Toch zullen zij er aan moeten geloven,"
waarschuwt Seyger. "Energie-efficiëntie en andere 'groene' concepten
zijn immers blijvende marketingkwesties in de nabije toekomst."
Speciale strategieën voor speciale markten
"Met al deze uitdagingen moeten Europese fabrikanten een op maat
gemaakte strategie ontwikkelen, die past bij de individuele
product/markt positie," concludeert Seyger. De fabrikanten in het hoge
segment die voorop lopen in technologie moeten zorgvuldig hun business
in het middensegment verbeteren om mee te kunnen doen in dit
snelgroeiende segment. Seyger: "Europese fabrikanten hebben wereldwijd
al krediet opgebouwd, maar een verdere overgang van R&D naar de
opkomende markten is nog steeds nodig. Chinese fabrikanten moeten nu
juist inspelen op de grote potentie in hun eigen markt, voornamelijk
door hun technologische aanbod te verbeteren. Om deze wereldwijde
uitdagingen te managen is het belangrijk dat alle fabrikanten hun
businessmodellen kritisch onder de loep nemen en de nodige aanpassingen
maken," besluit Seyger.
Over het onderzoek
Voor het onderzoek, getiteld Production Systems 2010 - Global
challenges and winning strategies for the mechanical engineering
industry, heeft Roland Berger Strategy Consultants interviews gehouden
met de top van meer dan 50 bedrijven en exploitanten uit de machinebouw
wereldwijd.
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch
adviesbureau, met ruim 2.100 medewerkers in 36 kantoren, verspreid over
25 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van
strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in
1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse
kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar
meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook
www.rolandberger.nl.
- Einde bericht -
Links:
http://www.rolandberger.nl
Organisatie info:
Roland Berger Strategy Consultants
Voor vragen en /
of meer informatie kunt u contact opnemen met René Seyger, partner van Roland B
erger in Nederland, via 020 - 79 60 600 of per e-mail via: rene(underscore)seyge
r@nl.rolandberger.com.
Kijk voor meer informatie over Roland Berger ook op www.thepressroom.nl/rolandbe
rger