Recordwinst voor RTL Nederland
Het totale bedrijfsresultaat van RTL Nederland1 is in 2010 gestegen
naar een recordbedrag van 110 miljoen (2009 72 miljoen). Dankzij het
goede resultaat van de RTL-zenders werden hogere advertentieopbrengsten
gerealiseerd. Daarnaast heeft het bedrijf zijn activiteiten succesvol
verbreed door een snelle groei van de digitale activiteiten en door
uitbreiding op de entertainmentmarkt met onder andere evenementen en
film.
Financieel
De omzet van RTL Nederland steeg naar 429 miljoen (2009: 371 miljoen).
De omzet uit de televisieactiviteiten maakte een groei door van 17,3%
en kwam daarmee uit op 373 miljoen (2009: 318 miljoen). De omzet uit de
radioactiviteiten steeg in 2010 met 5,7% naar 56 miljoen (2009: 53
miljoen). Het kostenniveau in 2010 bleef ten opzichte van 2009
gehandhaafd.
Bert Habets, CEO RTL Nederland: Als je vorig jaar in ogenschouw neemt,
hebben we bij RTL ons ondernemerschap ruimschoots waargemaakt. Naast de
uitstekende prestatie van onze zenders en het optimaal benutten van de
marktgroei hebben we ons aanbod verbreed op nieuwe markten en
geïnvesteerd in strategische partnerships en overnames. Dat heeft onze
overall positie aanzienlijk versterkt. Ik kan wel zeggen dat we onze
eigen verwachtingen hebben overtroffen.
Operationeel
De RTL-zenders bleven de concurrentie ruim voor met een gezamenlijk
zenderaandeel van 33% (2009: 31,7%) in de doelgroep 20-49 jaar. De
Publieke Omroep kwam uit op 28,3%, ondanks een Olympisch jaar en het WK
Voetbal. Concurrent SBS sluit het jaar af met 24%.
Bert Habets, CEO van RTL Nederland: Televisie is springlevend. Het
blijkt zelfs dat televisie de grootste aanjager is voor onze digitale
initiatieven. Onze zenders hebben de beste prestatie neergezet sinds
1999. Daarnaast zien we dat onze andere bedrijfsonderdelen floreren. We
hebben onze radioactiviteiten succesvol uitgebreid en we realiseren
grote autonome groei met ons digitale netwerk. Bovendien heeft RTL zich
met de overname van Wentink Events en het partnership met Dutch
Filmworks definitief gevestigd als allround media- en
entertainmentbedrijf. Ons aanbod om ons publiek te amuseren en te
informeren is aantrekkelijker dan ooit. Dat willen we in 2011 minimaal
evenaren en in de breedte verder uitbouwen.
Net als voorgaande jaren werd het succes voor een groot deel bepaald
door vlaggenschip RTL 4. De familiezender wist het gemiddelde
zenderaandeel te vergroten van 17% tot 18,3% in de kerndoelgroep
boodschappers 20-49 jaar. In de maanden oktober en november liep het
gemiddelde zenderdeel zelfs op tot 22,2%. Succesprogramma The Voice of
Holland droeg daar ruimschoots aan bij. RTL 5 zette met 8,8%
zenderaandeel een goed resultaat neer in de doelgroep 20-34 jaar (2009:
9.6%). Uitschieters in de programmering waren onder andere Oh, Oh,
Cherso en So You Think You Can Dance. Voor mannenzender RTL 7 werd 2010
het beste jaar sinds de lancering in 2005 met een zenderaandeel van
7,1% (2009: 6,7%) in de doelgroep mannen 20-49 jaar. Een van de
uitschieters was VI Oranje dat tijdens het WK werd uitgezonden. De
vrouwenzender RTL 8 bleef stabiel met 3.2% in vrouwen 20-49 jaar (2009:
3,3%).2
Het digitale station RTL Lounge, sinds 2 oktober 2009 actief, blijft
groeien met gemiddeld 1,3 miljoen unieke kijkers per maand.
Radio 538 handhaaft zijn positie in de luisterdoelgroep 20-49 jaar met
16,2%.3 In januari vorig jaar werd Radio 10 Gold overgenomen waardoor
de familie van radiostations verder werd uitgebreid. Een van de vele
hoogtepunten was de viering van het 10-jarige jubileum van Edwin Evers
en de terugkomst van Ruud de Wild.
Ook RTL Digital Media versterkte zijn positie aanzienlijk in 2010. Mede
dankzij RTL XL, het digitale videoplatform en opvolger van RTL Gemist,
steeg het aantal unieke bezoekers met 39% naar 7.1 miljoen gemiddeld
per maand (2009: 5.1 miljoen). Het aantal videoviews steeg naar 262
miljoen, een groei van 41.6%. In 2009 was dit nog 185 miljoen. Naast de
lancering van RTL XL, werd ook een RTL Nieuws app gelanceerd, die
binnen een dag de nummer 1 betaalde app in Nederland werd.4
1. RTL Nederland is het merk waaronder CLT-UFA in Nederland opereert.
CLT-UFA is een dochterbedrijf van RTL Group en is verantwoordelijk voor
de uitzendactiviteiten van RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8.
2. Bron TV-cijfers: SKO, hele week 18:00-24:00 uur.
3. Bron: CLO RAB/Intomart GfK
4. Bron: Sitestat
---
Noot aan de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Kim Koppenol, Manager corporate communicatie RTL Nederland, via
035-6718597 of kim.koppenol@rtl.nl.
RTL Group