Rijksvoorlichtingsdienst
Intensieve samenwerking politie, justitie en banken tegen internetfraude
Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD), het Landelijk Parket en de banken slaan de handen ineen in het voorkomen en aanpakken van digitale criminaliteit, zoals fraude met internetbankieren. Deze organisaties gaan samenwerken in het 'bankenteam' (de Electronic Crimes Taskforce) en is een initiatief van het KLPD. Het team gaat voorlopig voor 1 jaar van start en wordt gehuisvest bij het KLPD. De ECTF brengt unieke en specifieke kennis, informatie en expertise samen. Er wordt publiek-private informatie gedeeld om gezamenlijk een vuist te maken tegen cybercriminelen. In het buitenland (VS, VK) zijn dergelijke 'bankenteams' al succesvol gebleken.
De samenwerking in de ECTF zorgt voor betere analyses en versterking van de informatiepositie om cybercrime aan te vallen. De opsporing en vervolging van verdachten en/of criminele organisaties zijn een belangrijk onderdeel van de aanpak. Na een jaar wordt de samenwerking geëvalueerd.
Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie, voorzitter Boele Staal van de Nederlandse Vereniging van Banken en de bestuurders Chris Vogelzang van ABN AMRO, Nick Jue van ING, René Steenvoorden van Rabobank, Annemarie Zielstra van CPNI.NL, korpschef KLPD Ruud Bik en Hoofdofficier Van de Burg hebben hierover vandaag een convenant ondertekend.
Fraudecijfers internetbankieren
Zo'n tien miljoen klanten bankieren tegenwoordig via internet. Daarmee is het digitale betalingsverkeer een aantrekkelijk doelwit geworden voor criminelen. De (potentiële) opbrengsten en impact van deze vorm van criminaliteit kunnen hoog zijn en het slachtofferschap kan wijdverbreid zijn. Veilig en betrouwbaar betalingsverkeer is van groot belang voor stabiliteit en de integriteit van het financiële stelsel. De afgelopen jaren is de financiële schade, die financiële instellingen en consumenten hebben geleden, toegenomen. De schade wordt met name veroorzaakt door phishing aanvallen. De Nederlandse Vereniging van Banken maakte vandaag bekend dat in 2010 de schade als gevolg van fraude met internetbankieren ¤ 9,8 mln bedroeg. In 2009 was dit nog ¤ 1,9 mln.
Preventieve maatregelen
Naast de strenge beveiligingsmaatregelen die banken nemen en hun voortdurende monitoring is het ook belangrijk dat klanten zelf bepaalde maatregelen nemen om te voorkomen dat anderen toegang krijgen tot de bankrekening. Om klanten alert te maken is in oktober 2010 de succesvolle campagne Veilig Bankieren gestart. Dit was een vervolg op de campagne drie keer kloppen. Via deze campagne worden klanten onder meer geïnformeerd over het fenomeen phishing (geef nooit inlog- en/of betaalcodes af!!) en worden adviezen gegeven hoe de kans te verkleinen dat computers worden besmet met malware.