KPMG
Pensioenfondsen traag met opleveren financiële resultaten
Nederlandse pensioenfondsen scoren onder de maat als het gaat om de
snelheid waarmee zij hun financiële resultaten opleveren. Uit onderzoek
dat KPMG jaarlijks verricht onder ruim 100 Nederlandse pensioenfondsen
blijkt dat bij ruim de helft van de fondsen twee tot vier maanden
voorbij gaan tussen het einde van een boekjaar en het opstellen van de
jaarrekening.
Eén op de vier pensioenfondsen heeft zelfs vier tot zes maanden nodig
om een concept-jaarrekening op te leveren en bij 2% van de fondsen
duurt het opstellen van de ongecontroleerde concept-jaarrekening langer
dan een half jaar. Hoewel de fondsen wettelijk gezien een periode van
zes maanden beschikbaar hebben voor het opstellen van hun jaarverslag
en toezichtrapportage, is het volgens Edward Snieder, segmentleider
Pensioenfondsen bij KPMG, niet meer van deze tijd om zo slecht te
scoren op de snelheid van hun informatievoorziening. Snieder: "De
turbulentie in de markt en het toegenomen belang van risicomanagement
vereisen dat hier snel verandering in komt."
Het heeft volgens Snieder immers weinig zin om een organisatie aan te
sturen op basis van cijfers die de situatie van een half jaar geleden
weergeven. Snieder: "Eerder inzicht in juiste en betrouwbare informatie
biedt bestuurders meer gelegenheid tot acteren. Zo kunnen besturen echt
proactief sturen in plaats van reactief volgen. Van groot belang in een
sneller proces is de rol van de pensioenuitvoeringsorganisaties: deze
moet de informatievoorziening versnellen.
Dit is één van de aspecten waarop uitvoeringsorganisaties elkaar
beconcurreren. Als pensioenfondsen meer tijd beschikbaar hebben voor
analyse, kunnen zij ook een beter begrip opbouwen van de cijfers. Dit
leidt ook tot een verhoging van het kennis- en deskundigheidsniveau van
bestuurders. Doordat een bestuur concreter inzicht verwerft in de aard
van de beleggingen, de waarderingsmethoden en de met de beleggingen
samenhangende risico's kan het zijn risicomanagement versterken. Zij
worden hierdoor minder afhankelijk van derden bij de interpretatie van
cijfers, kunnen kritische vragen in de richting van de
vermogensbeheerder formuleren en zijn ook beter in staat om zelf tijdig
fouten te constateren."
Door het standaardiseren van processen en het efficiënter en
effectiever inrichten van het afsluitingsproces kan volgens Snieder
veel tijd worden bespaard bij zowel de inzet van eigen functionarissen
en derden, zoals de actuaris en de accountant. Snieder: "Hierbij kan
worden gedacht aan het minimaliseren van het aantal versies van de
jaarrekening. Dit kan door een goede procesplanning, maar ook door
duidelijke afspraken te maken tussen uitvoeringsorganisaties,
pensioenfonds, accountant en de actuaris over aanpassingen.
De geschetste kwaliteitsverbetering van het financieel
afsluitingsproces kan een pensioenfonds de uitvoeringsorganisaties
helpen om de kwaliteit van de informatie te verhogen, kosten
beheersbaar te houden en zichtbaar meer `in control' te raken. In de
huidige complexe markt wordt dit steeds belangrijker. Het eerder
beschikbaar zijn van financiële gegevens is van groot belang, omdat
daardoor meer gelegenheid ontstaat voor analyse en proactief handelen.
Bovendien vormt het een stimulans voor de deskundigheid van
bestuurders."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.