Universiteit Leiden

Noam Chomsky in Leiden

âHij was een gedreven leermeester, maar absoluut fantastisch om mee samen te werkenâ, zegt prof.dr. Lisa Cheng over de mogelijk enige taalkundige ter wereld die de cultstatus heeft weten te bereiken. Noam Chomsky geeft op 14 maart een lezing.

Lezing bij Leiden University Centre for Linguistics

Noam Chomsky

Noam Chomsky

De veelzijdige geleerde Chomsky (1928) zette in de jaren '60 de taalkunde op zijn kop, terwijl hij tegelijkertijd naam maakte als politiek activist. De befaamde emeritus hoogleraar van het Massachusetts Institute of Technology brengt deze week een bezoek aan Nederland. Op 14 maart is hij te gast bij het Leiden University Centre for Linguistics, waar hij een lezing geeft over zinsbouw, zijn belangrijkste onderzoeksonderwerp. Er zijn geen plaatsen meer beschikbaar.

Vragen aan Lisa Cheng

Chomsky is de grondlegger van de generatieve taalkunde. De hoofdvraag die hij zijn studenten stelde was: hoe leren kinderen de complexe grammaticaregels van hun eigen taal? Zou het zo kunnen zijn dat alle menselijke talen varianten zijn op één en dezelfde universele grammatica? We stelden enkele vragen aan prof.dr. Lisa Cheng, hoogleraar Algemene Taalkunde en voormalig promovenda van Chomsky.

Wat was er zo revolutionair aan de denkbeelden van Chomsky? Wat was zijn voornaamste bijdrage aan de taalkunde?

Ik denk dat zijn belangrijkste bijdrage aan de linguïstiek is geweest dat hij er een echte tak van wetenschap van gemaakt heeft. Dat was ook zijn doel: hij wilde uitleggen hoe kinderen zich een taal eigen maken, en door dat te doen maakte hij de taalkunde van een louter voorschrijvende tot een verklarende discipline.'

U heeft met Chomsky samengewerkt. Wat heeft u van hem geleerd en hoe was hij als leraar?

âIk heb heel veel geleerd, vooral hoe te denken en te beargumenteren. En ook om het grotere geheel niet uit het oog te verliezen. Hij was een gedreven leermeester, maar absoluut fantastisch om mee samen te werken.â

Hoe komt het volgens u dat Chomsky in bepaalde taalkundige kringen extreem controversieel was â en nog steeds is?

âIk denk dat op elk wetenschapsgebied sprake is van meningsverschillen en discussie en dat moet ook, willen we onze kennis vergroten. Maar in het bijzondere geval van de linguïstiek en Chomskyâs bijdrage daaraan, roept het uitgangspunt van een genetische aanleg voor taal waarschijnlijk de meeste weerstand op. En misschien leidt het idee dat iets aangeboren kan zijn ook op onderzoeksterreinen tot verhitte discussies.â

Hoe hebben de neurowetenschappen naar uw mening het idee van een aangeboren taalvermogen beïnvloed?

âOp dit moment is er nog veel dat moet worden gedaan voordat we kunnen zeggen of de neurowetenschappen de controverse rondom aangeboren taal kunnen oplossen. Maar er is veel interessant onderzoek gaande op dit moment.â

Welke betekenis heeft Chomsky voor de taalkunde in Leiden, vooral met het oog op het feit dat taalkunde in Leiden zo interdisciplinair en divers is?

âIk denk dat Chomskyâs theoretische ideeën tot op de dag van vandaag een ongelooflijke invloed op de theoretische taalkunde hebben gehad. Als we het over neurowetenschappen hebben, of welke vorm van interdisciplinair onderzoek dan ook, is een theoretisch raamwerk absoluut onmisbaar om werkbare hypothesen te formuleren.â

Linguïstiek in Leiden

Language Diversity in the World is een van de profileringsgebieden van de Universiteit Leiden. Dit onderzoeksgebied, gebaseerd in het Leiden University Centre for Linguistics (LUCL), brengt de beschrijvende, historische en theoretische taalkunde bij elkaar, alsmede psycho- en neurolinguïstiek. Nergens anders in Europa wordt zoân breed scala aan talen bestudeerd. Het Centre heeft unieke expertise in huis op het terrein van

* Afrika

* Indiaans-Amerika

* Zuid- en Centraal-Azië

* Zuidoost-Azië en Oceanië

* Oost-Azië en Siberië

* Eurazië en Europa

Â
Wetenschappers van het LUCL nemen ook deel aan het Leiden Institute for Brain and Cognition, waar ze samenwerken met psychologen, biologen en medische onderzoekers.