Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Massaal gluren bij vrienden
Onderzoek Hi over de geschreven en ongeschreven regels onder jongeren op social media

Den Haag, zondag 13 maart 2011 - Jongeren gluren online meer op profielen van anderen dan ze zelf berichten achterlaten. Onderzoek* van Hi toont aan dat jongeren social media als Facebook vooral gebruiken om op de hoogte te blijven van anderen en om zichzelf te profileren. Naast de computer wordt ook steeds vaker de mobiele telefoon gebruikt om berichten te plaatsen en het eigen profiel bij te werken. Jongeren plaatsen voornamelijk berichten online om een leuk moment te delen met vrienden. De berichten die het meest gewaardeerd worden zijn echte, grappige ervaringen en momentregistraties. Hoe actueler, hoe beter.

90% van de jongeren tussen 18 en 25 jaar is actief op social media. Persoonlijke profielen worden daarbij nauwlettend in de gaten gehouden. Meer dan de helft van de jongeren op social media bekijkt minimaal een keer per week het profiel van anderen. Een op de vijf doet dit zelfs elke dag. Jongeren doen dit via de computer of telefoon, waarbij bijna een kwart van de mannen hiervoor een multifunctionele telefoon (Smartphone, zoals Android, BlackBerry® of iPhone) gebruikt. Meer dan een derde van de twitteraars gebruikt zelfs alleen een mobiele telefoon. Saillant detail: meer jongeren zijn dagelijks druk met het bekijken van andermans profielen (21,2%) dan het bijwerken van hun eigen profiel (12,3%). Er wordt dus meer gegluurd dan ge-post. Vooral vrouwen blijken vaker te gluren dan mannen (22,3% versus 19,8%).

Het moment telt
Berichten worden vaak 's avonds achtergelaten, met name tijdens het tv kijken. Bijna 60% van de jongeren houdt bij het plaatsen van berichten rekening met mogelijke reacties. De helft zegt vooraf een redelijke inschatting te kunnen maken hiervan. De 'posts' die het meest gewaardeerd of 'ge-like-'t' worden zijn eigen ervaringen en momentregistraties. De berichten die direct vanaf een mobiel worden geplaatst zijn vaak actueel: een groot pluspunt volgens de jongeren. 15% vindt berichten over een gebeurtenis die al heeft plaatsgevonden zelfs een beetje suf. Voor mannen mogen posts opwindend zijn. Vrouwen zien liever grappige berichten.

Werkelijkheid mooier maken
Bijna één op de drie jongeren die op social media actief zijn besteedt veel tijd aan het updaten van het eigen profiel. En dat luistert nauw. Met name mannen krijgen wel eens negatieve reacties op hun profiel (22% tegenover 9% van de vrouwen), zo blijkt uit het onderzoek van Hi. Wellicht komt dit omdat mannen minder rekening houden met wat zij over zichzelf publiceren dan vrouwen (74% van de mannen tegenover 85,7% van de vrouwen). De jongeren vermoeden overigens dat andere socialmedia-gebruikers de werkelijkheid nog wel eens mooier voorspiegelen dan hij is. Bijna tweederde van de jongeren zegt zelf altijd eerlijk te zijn in hun berichten en profiel-updates, terwijl slechts 11% gelooft dat anderen dit ook zijn.

I like you if you like me
Het onderzoek van Hi toont verder aan dat meer dan de helft van de socialmedia-gebruikers alle berichten leest die zij binnenkrijgen. Twee op de tien lezen niet, maar scannen en een even grote groep leest alleen de berichten van de beste vrienden. 85% laat wel eens blijken de berichten van anderen te waarderen, bijvoorbeeld via de 'like'-button op Facebook. Driekwart doet dit als ze het bericht echt leuk vinden. Een kwart doet dit ook omdat ze diegene aardig vinden, ook al is het bericht zelf misschien niet zo leuk. Een op de tien jongeren spreekt waardering uit voor een bericht als de afzender daarvan hen zelf ook regelmatig een 'like' geeft.

Infobesitas of infobatical?
Een op de tien jongeren die actief zijn op social media heeft wel eens zijn of haar profiel opgezegd. Vooral mensen in de leeftijdsgroep van 18 tot 25 jaar geven vaker aan hun profiel op te willen zeggen of tijdelijk te deactiveren, ook wel 'whitewallen' genoemd. Grootste reden hiervoor: de tijd en energie die het kost. Ook worden de onzinberichten van andere socialmedia-gebruikers genoemd. Maar uiteindelijk lijkt een leven zonder deze netwerk sites toch niets voor te stellen. Vrouwen noemen als grootste nadeel dat ze dan niet meer op de hoogte zouden zijn van anderen. Mannen vinden het vooral nadelig dat zij niet meer aan anderen kunnen laten zien waar zij mee bezig zijn.

*Onafhankelijk, representatief onderzoek uitgevoerd in maart 2011 onder 1005 mannen en vrouwen in de leeftijd van 18 tot en met 30 jaar.


- Einde persbericht -