ProRail
Persbericht
10-03-2011
Start bouw fiets- en voetgangerstunnel onder Amsterdam Centraal Station
Op zaterdag 12 maart start de bouw van de tunnel voor fietsers en
voetgangers onder Amsterdam Centraal Station. Deze nieuwe tunnel zorgt
voor een snelle en veilige verbinding tussen de binnenstad en het IJ.
Najaar 2012 is de tunnel in gebruik.
Verbetering verkeersveiligheid
Via de tunnel kunnen fietsers en voetgangers snel en veilig vanuit de
binnenstad naar het IJ, waar ze precies uitkomen bij de pontveren. De
passage zorgt daarmee voor een betere verbinding tussen Amsterdam Noord
en het centrum van Amsterdam. De verkeersveiligheid op de De
Ruijterkade verbetert, omdat langzaam verkeer en autoverkeer elkaar
straks ongelijkvloers kunnen kruisen. Hiermee wordt een ontbrekende
schakel in het Amsterdamse fietsnetwerk gerealiseerd.
15.000 fietsers
De tunnel is bedoeld voor fietsers en voetgangers. Hij ligt in het
verlengde van de Martelaarsgracht, en komt naast de trap aan de
westkant van het station uit. De 3 meter hoge tunnel is 110 meter lang,
en 10 meter breed. Dagelijks zullen naar schatting 15.000 fietsers de
tunnel gebruiken, een aantal vergelijkbaar met de onderdoorgang onder
het Rijksmuseum. Het stationsgebouw vormt op dit moment nog een
barrière, waar fietsers en voetgangers omheen moeten.
Cameratoezicht
Het voetpad komt iets hoger te liggen dan het fietspad, zodat de
indeling duidelijk is. De wanden van het fietspad zijn bekleed met
stalen roosters, met daarachter geluidsabsorberend materiaal, om het
echoën zoveel mogelijk te beperken. Goede verlichting en
cameratoezicht zorgen voor sociale veiligheid. Het voetpad, de zijkant
en het plafond boven het voetpad worden bekleed met keramische tegels,
met een kunstwerk van Irma Boom.
Werken in weekenden
Prorail voert de bouw uit, in opdracht van de Dienst Infrastructuur,
Verkeer en Vervoer (DIVV) van de gemeente Amsterdam. De bouw van de
tunnel is een complexe operatie. De ruwbouw van de tunnel wordt
grotendeels vanaf het spoorniveau gebouwd. Met behulp van damwanden,
funderingspalen en nieuwe spoordekken wordt het spoor opgevangen. Omdat
daarvoor steeds enkele sporen buiten werking zijn, kan alleen in de
weekenden worden gewerkt. Dit heeft geen gevolgen voor de
dienstregeling van de treinen. De afbouw en inrichting van de tunnel
vindt van onderaf plaats nadat de sporen zijn opgevangen. De
werkzaamheden starten aan de IJ-zijde van Amsterdam Centraal Station,
en eindigen aan de centrumzijde.
[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.startbouwfiets-envoetgangerstun
nelonderamsterdamcentraalstation&category=Regionaal]