11 maart 2011
Meer duidelijkheid over normen en beoordelingen bij AHDC
CNV Dienstenbond krijgt al langere tijd signalen dat de beoordelingen
bij AH teveel worden gebaseerd op de planningsnormen. Tegelijkertijd
bestaat er veel onduidelijkheid over wat deze norm precies inhoudt en
hoe die werkt. CNV Dienstenbond heeft dit onderwerp in het
kwartaaloverleg met AH uitgebreid besproken en AH heeft aangegeven hier
meer duidelijkheid richting medewerkers over te willen geven.
Planningsnorm is geen collinorm
De planningsnorm die AH hanteert is een minutennorm en geen collinorm.
Er is bepaald hoeveel minuten je hebt voor bepaalde werkzaamheden. Dat
deze norm wordt meegenomen in je beoordeling als handvat voor prestatie
en ontwikkeling is redelijk. Maar het mag wat ons betreft niet leidend
zijn in de beoordeling. Jullie geven aan dat dit wel gebeurt met
toenemende werkdruk, opgejaagdheid en onveilige situaties tot gevolg.
Het ontbreekt ook aan duidelijkheid over wat de planningsnorm nu
precies inhoudt en hoe die tot stand is gekomen.
AH heeft aangegeven meer helderheid te willen geven over wat de norm
inhoudt, hoe de norm werkt, hoe je zelf kunt kijken of je op norm zit
en hoe deze doorwerkt in je beoordeling. Dat wachten we af. Maar
tegelijkertijd blijft CNV Dienstenbond zich de vraag stellen of de norm
wel realistisch is en aansluit bij de dagelijkse praktijk op de
werkvloer. Het antwoord lijkt `nee' te zijn, maar we horen graag jullie
ervaringen met de planningsnorm.
Nieuwe vaste medewerkers?
Verder keek CNV Dienstenbond samen met jullie reikhalzend uit naar de
eerste cijfers over het aannemen van 200 nieuwe medewerkers met een
OT-contract. Dit kan bereikt worden door BT-ers of uitzendkrachten een
OT-contract aan te bieden. Daarnaast wilden wij graag weten of er nu
voor elke BT-er en OT-er die vertrekt een nieuwe BT-er en OT-er wordt
aangenomen, waardoor het aantal vaste medewerkers op peil blijft. Dit
zijn namelijk afspraken die in de cao gemaakt zijn.
Helaas kon AH nog geen cijfers leveren. Wij vinden dit echter wel heel
erg belangrijk. Afspraken maken is leuk, maar ze moeten ook nagekomen
worden. AH heeft toegezegd half april met de eerste cijfers te komen.
Zaterdagfrequentie
Op de agenda stond verder de zaterdagfrequentie. Als je bovenop het
aantal verplichte zaterdagen een afspraak maakt om meer zaterdagen te
werken krijg je een hogere zaterdagtoeslag. Nu blijkt dat als je aan
het eind van het jaar de afspraak niet hebt gehaald door onvoorziene
omstandigheden (ziekte, of de zaterdag was een feestdag) je een
eindafrekening krijgt en moet terug betalen (of de zaterdag moet
inhalen). CNV Dienstenbond vindt dat onredelijk.
Medewerkers stellen zich flexibel op door meer zaterdagen te willen
werken. Vervolgens lukt het buiten de eigen schuld niet om dit aantal
te halen en moet je terugbetalen. Flexibel gedrag wordt hiermee niet
beloond en gestimuleerd, terwijl AH dat wel zou moeten willen. Nu voelt
het eerder als een straf. AH kon en wilde hierop nog niet reageren,
maar afgesproken is om hier samen in te duiken om te kijken of we dit
kunnen oplossen. Heb jij hier ook last van, dan kun je dit bij mij
melden.
Samen sterk!
CNV Dienstenbond wil samen met medewerkers en AH tot goede afspraken
komen over jouw werk en arbeidsvoorwaarden. Als je de constructieve
inbreng van CNV Dienstenbond steunt dan wordt het tijd om lid te worden
of je collega's lid te maken. Alleen een sterk CNV Dienstenbond kan
deze rol goed vervullen en ervoor zorgen dat er geluisterd wordt naar
medewerkers. Bespreek het lidmaatschap van CNV Dienstenbond eens met
je collega's. De eerste drie maanden zijn gratis! Kijk voor alle
voordelen van het lidmaatschap op onze website www.cnvdienstenbond.nl
en meld je direct aan als nieuw lid.
ContactHeb je vragen en/of opmerkingen over deze nieuwsbrief dan kun je
bij mij (Wessel Breunesse) terecht. Ook als je de nieuwsbrief in het
vervolg ook graag per mail wilt ontvangen kun je dat bij mij melden.
Dan ben je nog sneller op de hoogte. Ik ben namens jullie en voor CNV
Dienstenbond de onderhandelaar bij Albert Heijn en bereikbaar per
telefoon op 035-6460580 of per email via w.breunesse@cnvdibo.nl.
Kijk ook eens op onze website over de DC's van Albert Heijn, met daarop
het meest volledige nieuws: www.cnvdienstenbond.nl/ahdc
Dienstenbond CNV