Gemeente Bergen op Zoom
Klanten tevreden over Wmo in 2009
Het college heeft kennis genomen van het klanttevredenheidsonderzoek
Wmo 2009. De uitkomsten van het onderzoek zijn over het algemeen goed:
klanten zijn tevreden over de Wmo.
Op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is de gemeente
jaarlijks verplicht om een klanttevredenheidsonderzoek uit te (laten)
voeren onder personen die een aanvraag op grond van de Wmo hebben
gedaan. Dit kan gaan om hulp bij het huishouden, een woonvoorziening
(woningaanpassing zoals een traplift), vervoersvoorziening (tegen
goedkoper tarief met de deeltaxi reizen) of een rolstoel. Dit onderzoek
(telefonische enquête) is in augustus 2010 uitgevoerd door een
onderzoeksbureau. ln totaal is de enquête bij 109 personen afgenomen.
Zowel bij personen die een voorziening toegekend kregen, als bij
personen bij wie de aanvraag is afgewezen. De ondervraagden vonden de
informatie duidelijk waar een voorziening is aan te vragen, men was
tevreden over de afhandeling van de aanvraag, het contact met de
gemeente en de kwaliteit van de hulp bij het huishouden. Ook gaf men
aan tevreden te zijn over de andere voorzieningen, met name over de
woonvoorziening. Tenslotte is men tevreden over het effect van de
voorzieningen: de voorziening ondersteunde in bijna alle gevallen het
meedoen in de samenleving. Natuurlijk zijn er altijd punten voor
verbetering. Onder meer was men minder tevreden over de wijzen van
innen van eigen bijdragen door het Centraal Administratiekantoor (CAK),
een landelijk orgaan. De gemeente pakt de leerpunten op, waar nodig in
samenwerking met andere partijen. Lees hier het onderzoeksrapport.