Gemeente Bergen op Zoom


Klanten tevreden over Wmo in 2009

Het college heeft kennis genomen van het klanttevredenheidsonderzoek Wmo 2009. De uitkomsten van het onderzoek zijn over het algemeen goed: klanten zijn tevreden over de Wmo.
Op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is de gemeente jaarlijks verplicht om een klanttevredenheidsonderzoek uit te (laten) voeren onder personen die een aanvraag op grond van de Wmo hebben gedaan. Dit kan gaan om hulp bij het huishouden, een woonvoorziening (woningaanpassing zoals een traplift), vervoersvoorziening (tegen goedkoper tarief met de deeltaxi reizen) of een rolstoel. Dit onderzoek (telefonische enquête) is in augustus 2010 uitgevoerd door een onderzoeksbureau. ln totaal is de enquête bij 109 personen afgenomen. Zowel bij personen die een voorziening toegekend kregen, als bij personen bij wie de aanvraag is afgewezen. De ondervraagden vonden de informatie duidelijk waar een voorziening is aan te vragen, men was tevreden over de afhandeling van de aanvraag, het contact met de gemeente en de kwaliteit van de hulp bij het huishouden. Ook gaf men aan tevreden te zijn over de andere voorzieningen, met name over de woonvoorziening. Tenslotte is men tevreden over het effect van de voorzieningen: de voorziening ondersteunde in bijna alle gevallen het meedoen in de samenleving. Natuurlijk zijn er altijd punten voor verbetering. Onder meer was men minder tevreden over de wijzen van innen van eigen bijdragen door het Centraal Administratiekantoor (CAK), een landelijk orgaan. De gemeente pakt de leerpunten op, waar nodig in samenwerking met andere partijen. Lees hier het onderzoeksrapport.