TWEEDE KAMER: STOP MISLEIDENDE RECLAMES LOTERIJEN
Toetsing reclames vooraf en einde zelfregulering

De gehele Tweede Kamer, behalve de VVD, wil dat de loterijen aangepakt worden om hun misleidende reclames en vanwege de hoeveelheid reclame die ze maken en versturen. Het moet afgelopen zijn met de stortvloed aan misleidende reclames die mensen vrijwel wekelijks per post, per mail of per sms ontvangen. Met name de Postcode Loterij, de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij maken zich hieraan schuldig. Lea Bouwmeester, woordvoerder justitie PvdA in EenVandaag. "Het gekke is dat er eigenlijk geen regels zijn voor de hoeveelheid reclame en de manier van reclame maken. Dus ze hebben gewoon vrij spel, ze overtreden de wet niet. Wij vinden het misleidend en dat het niet kan."

Toetsing vooraf
Tot nu toe vielen de loterijen onder het College voor Toezicht op de Kansspelen en onder de Reclame Code Commissie. Uitspraken over misleidende reclames worden meestal pas maanden na een reclame-actie gedaan en dan zijn er vaak al duizenden mensen ingetrapt. Binnenkort start de Kansspelautoriteit, de opvolger van het College voor Toezicht op de Kansspelen. Maar zonder harde afspraken wat betreft hoeveelheid reclame, inhoud van de reclame en de vorm van de reclame zal ook dit een loos orgaan worden, zo vindt Bouwmeester: "Het moet duidelijk worden op welke manier je reclame mag maken, het moet vooraf getoetst worden en als je de fout in gaat, krijg je een forse, afschrikwekkende boete. Op die manier kunnen we consumenten beschermen tegen misleidende reclame van loterijen."

Einde zelfregulering
In de voorwaarden van de vergunning die loterijen krijgen, staat dat ze terughoudend moeten zijn in hun reclame-uitingen. Ze mogen mensen niet aanzetten tot gokken. De term "terughoudend" is veel te vaag, aldus Bouwmeester. De in de sector afgesproken zelfregulering werkt niet in de ogen van de Tweede Kamer. Keer op keer worden de regels overtreden. De PvdA dient daarom nu een amendement in waarbij zelfregulering ophoudt en waarin wettelijke regels komen voor het reclamebeleid van de loterijen.

Uitzending donderdag 10 maart 2011 om 18.15 uur op Nederland 1


Noot voor redacties

Voor meer info (