Foodwatch: AH "Extra mager rundvlees" misleidend volgens nVWA


Winnaar jaarprijs goede voeding op de vingers getikt.

Amsterdam, 20110310 -- De nieuwe Voedsel- en Waren Autoriteit heeft Albert Heijn aangesproken op de etikettering van zijn product "Extra mager rundvlees". Volgens de nVWA is de naamgeving van het product misleidend.

Deze conclusie staat in een brief die culinair journalist Gerrit Jan Groothedde, alias 'Eetschrijver', gisteren ontving van de nVWA. De Eetschrijver heeft in november 2010, parallel aan publicatie op zijn weblog, de zaak bij de nVWA aanhangig gemaakt. Vervolgens werd door de autoriteit een onderzoek gestart. Op basis hiervan is vastgesteld dat de etikettering inderdaad niet voldoet aan de wettelijke vereisten. Een controleur van de nVWA heeft, zo staat te lezen in de brief, Albert Heijn op de tekortkomingen aangesproken. “Het ingrijpen van de nVWA geeft een sterk signaal af” aldus foodwatch en Eetschrijver. “Een nieuwe overwinning in de strijd voor eerlijk eten en transparantie”.

"Extra mager rundvlees" is een rundvleesproduct van AH dat in vergelijking met puur rundergehakt 50% minder verzadigde vetten bevat doordat een substantieel deel van het vlees is vervangen door eiwitrijke plantaardige bestanddelen uit soja en granen. De Nederlandse warenwet bepaalt echter dat alleen producten die voor 100% uit vlees bestaan als zodanig mogen worden geëtiketteerd, aangeprezen en verkocht. Rundvlees waaraan andere bestanddelen zijn toegevoegd, is wettelijk gesproken een "rundvleesproduct".

Saillant detail is dat Albert Heijn voor ditzelfde product in 2010 de Jaarprijs Goede Voeding van het Voedingscentrum kreeg uitgereikt. De jury schreef onder meer in haar rapport "Wij vinden het belangrijk dat dit soort producten duidelijke etiketten hebben, zodat consumenten weten wat zij eten".