ASN Bank breidt marktleiderspositie duurzaam bankieren verder uit
Persbericht van PR Newswire
DEN HAAG, Nederland, March 10, 2011 /PRNewswire/ -- De ASN Bank
realiseerde in 2010 opnieuw een aanzienlijke groei:
- Het klantenbestand groeide met bijna 46.000 nieuwe klanten tot
nagenoeg 517.000 (+10%)
- Het totale vermogen onder beheer nam met EUR 1,8 miljard toe tot ruim
EUR 9,3 miljard (+24%)
- De toevertrouwde middelen namen toe met EUR 1,6 miljard tot EUR 8,0
miljard (+26%)
- Het vermogen van de duurzame beleggingsfondsen nam toe met EUR 182
miljoen tot bijna EUR 1,4 miljard (+15%)
- De nettowinst was substantieel hoger dan in 2009 en kwam uit op EUR
43,1 miljoen
Sterke groei ASN Bank zet door
ASN doorbrak in haar jubileumjaar de grens van een half miljoen
klanten. Ook groeide het totale vermogen onder beheer met EUR 1,8
miljard, in absolute getallen de grootste groei ooit. De bank ziet
daarmee de ingezette groeistrategie succesvol bekrachtigd. Ewoud
Goudswaard: 'Wij zijn blij dat wij met deze visie en onze duurzame
bancaire dienstverlening steeds meer mensen aanspreken. Dat is het
definitieve bewijs dat je als bank, die meerwaarde voor mensenrechten
en klimaat nastreeft, uitermate succesvol kunt zijn. Wij willen blijven
groeien en onze positie als markleider in duurzaam bankieren uitbouwen.
Hoe meer geld onze klanten ons toevertrouwen, des te meer wij kunnen
investeren in een duurzame economie. Groei is daarbij geen doel op
zich, maar een middel om de impact op onderwerpen die de basis vormen
voor een duurzame samenleving zoals: (sociale) woningbouw, onderwijs,
en duurzame energie, sterk te vergroten.'
Photo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20110310/441755
De groei van de ASN Bank kwam ook tot uitdrukking in de blijvende focus
op duurzame energie. Goudswaard: 'In 2010 waren wij medefinancier van
C-Power, een windenergiepark voor de Belgische kust. Als C-Power is
voltooid, voorziet het zo'n 295.000 huishoudens van energie en voorkomt
het de uitstoot van 450.000 ton CO2. Daarnaast investeerden wij in
diverse grote zonne-energieprojecten in Frankrijk en België.'
Klantwens als uitgangspunt
De ASN Bank streeft naar transparantie. Dat houdt in dat zij helder is
over de bestemming van de toevertrouwde gelden en over het beleid. Maar
ook dat zij dit beleid mede baseert op wat de klanten willen. Zo
vereenvoudigde de bank het aanbod van spaarrekeningen. Het voegde
verschillende rekeningen samen tot het vernieuwde ASN Ideaalsparen: één
transparante spaarrekening zonder inleg- en opnamebeperkingen.
Daarnaast onderzocht de ASN Bank in 2010 welke thema's haar klanten het
belangrijkst vinden. Klanten bleken een voorkeur te hebben voor vier
thema's: zij willen dat de bank hun geld investeert in eerlijke handel
en duurzame energie en niet in kinderarbeid en wapenindustrie. Deze
vier duurzame thema's krijgen extra aandacht in het beleid.
Daarnaast koppelde de bank de thema's aan de nieuwe ASN Creditcard en
ASN Ideaalsparen. Namens klanten vult ASN Bank dat voor elk thema in
met steun aan concrete projecten. De service en dienstverlening van de
bank worden sterk gewaardeerd. Volgens de financiële vergelijkingssite
Independer.nl leverde de ASN Bank de beste prijs-kwaliteitverhouding en
snelheid van dienstverlening. De Consumentenbond kende ASN Bank de
eerste plaats toe in de Bankenmonitor, die een beeld geeft van de
tevredenheid van consumenten over het internetbankieren, de service en
de kosten van hun bank. Ook de Eerlijke Bankenwijzer oordeelde
positief.
Verwachtingen voor de toekomst
De bank zet de komende jaren in op een flinke verdere groei van het
aantal klanten. Een sterke vergroting van de naamsbekendheid is
hiervoor een voorwaarde. Daarom investeert de bank niet alleen in
dienstverlening, maar zet zij voor het eerst in haar geschiedenis een
tv campagne in. Ewoud Goudswaard: 'De reacties op onze tv spot laten
zien dat mensen zich aangesproken voelen door de boodschap dat geld
zowel een negatieve als positieve rol kan spelen. Wij denken dat wij
hiermee de groeiende groep mensen aan ons kunnen binden, die nadenkt
over de rol van geld en zich aangesproken voelt door de eenvoudige
producten, hoogwaardige dienstverlening en duurzame principes van ASN
Bank.'
Toelichting op de financiële resultaten
In 2010 boekte de ASN Bank de hoogste nettowinst in haar bestaan: ruim
EUR 43 miljoen. Dat was meer dan een verdubbeling van de nettowinst.
Deze groei is voornamelijk toe te schrijven aan de verbetering van de
rentemarge en de sterke groei van de toevertrouwde middelen. Dankzij
deze groei kon de ASN Bank meer investeren in projecten die de duurzame
wereld dichterbij brengen, zoals grote wind- en zonne-energieprojecten.
Deze winst biedt bovendien de mogelijkheid nog ruimer te voldoen aan de
nieuwe eisen van de toezichthouders.
De baten namen met 74% toe tot EUR 84,5 miljoen. Dat was het gevolg van
een sterke stijging van de toevertrouwde middelen, in combinatie met
een positieve ontwikkeling van de rentemarge op vooral uitgezette
gelden. Tevens namen de ontvangen provisies toe doordat de
ASN-beleggingsfondsen zich goed herstelden. Tegenover deze sterke
stijging van de baten stond dat de kosten niet evenredig omhoog gingen.
Zij bedroegen 10% meer dan in 2009 voor aftrek van eenmalige kosten.
Deze kostenstijging is volledig toe te schrijven aan de groei van de
bank.
Ontwikkeling van de toevertrouwde middelen
Ook in 2010 nam het spaar- en betaaltegoed sterker toe dan ooit. De
toevertrouwde middelen stegen met EUR 1,6 miljard (26%). Dat was zowel
het gevolg van reguliere instroom als van de succesvolle spaarcampagne.
Bovendien kon de bank veel geld van vrijvallende spaardeposito's
behouden. De (vernieuwde) rekening ASN Ideaalsparen groeide het meest.
Klanten waarderen dit transparante spaarproduct zonder inleg- en
opnamebeperkingen. Eind 2010 bedroegen de toevertrouwde middelen
(tegoeden op spaar- en betaalrekeningen)
EUR 8,0 miljard.
Ontwikkeling van de beleggingsfondsen
Bijna alle beleggingsfondsen onder beheer van ASN
Beleggingsinstellingen Beheer B.V. presteerden goed, hoewel iets minder
dan in 2009. Het ASN Aandelenfonds, ASN Milieu & Waterfonds en ASN
Small & Midcap Fonds behaalden een rendement van respectievelijk 17,9%,
18,3% en 42,3%. Door de rentestijging presteerden obligaties minder.
Het rendement van het ASN Obligatiefonds was 0,5%. Dankzij het
overwogen belang in aandelen kwam het rendement van het ASN Mixfonds
uit op 8,6%. Er stroomde nieuw geld in alle beursgenoteerde fondsen
behalve het ASN Mixfonds, waar een lichte uitstroom plaatsvond.
Het ASN Milieu & Waterfonds werd bekroond met een Lipper Award en -
voor de vierde keer op rij - met een Groene Stier voor het beste
duurzame aandelenfonds. ASN Beleggingsinstellingen Beheer B.V. werd
tevens door de vakjury uitgeroepen tot beste fondsenhuis en ontving
hiervoor de Gouden Stier.
De resultaten van de fiscaal gefaciliteerde fondsen, het ASN
Groenprojectenfonds en het ASN-Novib Fonds, liepen uiteen. Het
ASN-Novib Fonds groeide met EUR 52 miljoen aan nieuw geld. Daarnaast
realiseerde het ASN-Novib Fonds een prima rendement van 6,3%.
Daarentegen had het ASN Groenprojectenfonds naast de opgelopen rente te
lijden van de herwaardering van de gefinancierde projecten. Deze
herwaardering was noodzakelijk toen de regering besloot om de
heffingskorting af te bouwen. Het fonds eindigde het jaar met een
verlies van 0,3%. Beleggers in deze fondsen profiteren bovenop het
rendement van het fiscale voordeel, dat in 2010 nog maximaal 2,5%
bedroeg.
In totaal nam het beheerde vermogen van de ASN-beleggingsfondsen toe
met 15%, dankzij zowel nieuw geld als koersstijgingen.
Kerncijfers 2010 2009 Toe- of afname
(in miljoenen euro's) in %
Toevertrouwde middelen* 7.992 6.346 26%
Beheerd vermogen 1.375
beleggingsfondsen 1.193 15%
Totaal beheerd vermogen 9.367 7.539 24%
Baten 84,5 48,5 74%
Kosten 26,7 35,2 -24%
Nettowinst** 43,1 18,1 138%
Aantal klanten (in duizenden) 517 471 10%
* De toevertrouwde middelen bestaan uit spaargelden en overige schulden
aan klanten, namelijk spaargelden van niet-natuurlijke personen
(verenigingen en stichtingen).
** Netto winst 2009 exclusief eenmalige kosten als gevolg van
faillissement van de DSB Bank en Icesave
De ASN Bank
De ASN Bank zet zich in om de duurzaamheid van de samenleving te
bevorderen en laat zich daar in haar economisch handelen door leiden.
Economische groei mag volgens de ASN Bank niet ten koste gaan van het
milieu, de natuur, kwetsbare bevolkingsgroepen of anderszins worden
afgewenteld op toekomstige generaties. In Nederland is de ASN Bank
sinds 1960 voorloper op het gebied van duurzaam bankieren. De bank is
actief op het gebied van beleggen, sparen, betalingsverkeer en duurzame
financieringen. De ASN Bank heeft ruim 500.000 klanten en een totaal
beheerd vermogen van ruim 9 miljard euro. De ASN Bank maakt deel uit
van SNS REAAL. Meer informatie: http://www.asnbank.nl .
PRN NLD
ASN Bank
CONTACT: Noot voor de redactie (
Razende Robot Reporter