TNS NIPO publicaties
10 maart 2011
Digital Life: "Toekomst? Wie het weet mag het zeggen!"
Frankwatching - 10 maart 2011
Door: Mark Schipper (tel: 020 522 54 35)
Wat gaat internet ons brengen in de komende jaren? Ik denk dat degene
met de rijkste fantasie dat kan vertellen. Meestal zijn het mensen van
'buiten' die met nieuwe toepassingen komen, omdat de mensen van
'binnen' er met hun neus teveel bovenop zitten. Met Digital Life
proberen we nieuwe ontwikkelingen zo vroeg mogelijk in kaart te
brengen. Onze invalshoek is de ontwikkeling van het online gedrag van
de gebruiker.
Ik heb Digital Life sinds de verschijning in oktober aan veel klanten
gepresenteerd. Wat mij uit de verschillende reacties is opgevallen, is
dat de scope, reikwijdte en betekenis van het onderzoek voor de
toehoorders niet altijd makkelijk te bevatten is. Het onderzoek is vrij
nieuw in zijn soort en dat maakt het voor toehoorders lastig te bepalen
hoe zij deze kennis kunnen gebruiken. Ook voor ons zullen een aantal
resultaten hun echte betekenis nog moeten krijgen. Dat is ook de reden
waarom we dit onderzoek jaarlijks gaan herhalen. Persoonlijk vergelijk
ik dit probleem met mijn inschatting wat internet voor mij kon
betekenen, toen ik het midden jaren '90 voor het eerst zag. Ik dacht
dat de rol niet verder zou gaan dan het weergeven van platte tekst op
een scherm. Mijn god, wat heb ik me hierop verkeken!
Intensiviteit online gedag: Noord-Afrika en Midden-Oosten scoren hoog
Inmiddels helpt de actualiteit ons om een aantal resultaten uit Digital
Life beter te duiden. Een mooi voorbeeld hiervan speelt zich nu af in
Noord-Afrika en het Midden-Oosten. We hebben in ons onderzoek niet alle
landen in die regio onderzocht, maar de landen die er wel in zitten
hebben iets gemeen: ze staan alle in de top-10 meest intensieve
gebruikers van internet. Het gaat om Egypte, Saudi-Arabië, Marokko en
de Verenigde Arabische Emiraten.
Internetgebruik per land
Met Digital Life wilden wij vooral dieper kijken naar online gedrag.
Algemeen was bekend dat landen als Nederland de lijstjes aanvoeren wat
betreft het percentage van internetgebruikers op de totale bevolking.
Minder bekend was wat de internetgebruikers vervolgens daadwerkelijk
doen op de online snelweg en wat dat voor uitwerking had op de rangorde
van landen.
Egypte gebruikt mobiel internet
We hebben de 46 onderzochte landen gerangschikt op het percentage van
intensieve gebruikers. Daaruit kwam naar voren dat Egypte op nummer 1
staat. Geen ander land uit ons onderzoek kent relatief (in verhouding
met de internetpopulatie) zoveel intensieve gebruikers. We kunnen niet
feitelijk vaststellen dat de nummer 1 positie van Egypte heeft geholpen
bij het ten val brengen van Mubarak. Duidelijk was wel dat de dictator
vond dat internet en mobiel zijn goede werk teveel verstoorde en
besloot beide netwerken af te sluiten. Maar toen was het kwaad al
geschied. Joost Steins Bisschop van Jungle Minds schreef hier in
februari ook een stuk over.
De grootste groep internetgebruikers in Egypte is de groep aspirers.
Zij maken maar liefst 65% uit van de totale online groep. Ter
vergelijking: wereldwijd ligt dit percentage op 15% en in Nederland op
4%. Deze groep is relatief nieuw op internet, ze ondernemen veel en
zijn vastbesloten om nog meer te doen, vooral vanuit mobiel internet.
Voor bedrijven is de groep aspirers samen met de influencers de beste
groep om mee te communiceren, omdat zij van de 6 Digital Lifestyle
groepen het meest open staan voor commerciële benadering.
Nederland kent wet van de remmende voorsprong
Terug naar de Nederlandse situatie. Mijn collega Remy Bleijendaal
schreef er reeds over in het eerste artikel van de serie Digital Life.
In Nederland hebben we te maken met de wet van de remmende voorsprong.
We waren n van de eerste landen die gebruik kon maken van internet en
zijn mogelijkheden. We vonden Hotmail heel cool toen het kwam. Nu
kunnen we gerust stellen dat Hotmail toch echt oud internet is en dat
je minstens Facebook of Twitter dient te gebruiken. Maar dat wil niet
zeggen dat Hotmail al massaal aan de kant is geschoven. We zijn verwend
en wellicht ook een beetje verzadigd. De ontwikkelingen gaan voor velen
te snel. Ik merk in mijn eigen omgeving dat mensen steeds vaker het
gevoel hebben dat ze moeten rennen om alles bij te houden.
Online behoeften Nederland
Wat een genot moet dat zijn voor mensen die nu op internet komen: ze
hebben geen geschiedenis en kunnen direct gebruikmaken van het beste en
het nieuwste wat internet te bieden heeft.
Internet vervult verschillende behoeften voor verschillende
groeperingen
In het Digital Life-onderzoek hebben we mensen gevraagd hoe zij hun
internetactiviteiten indelen als het gaat om de behoeften die deze
activiteiten voor hen vervullen. Hier wordt het pas echt interessant.
Uiteindelijk is internet een middel. Het gaat erom wat je ermee doet en
wat je erbij voelt. Zo blijkt in Nederland dat de 11 belangrijkste
online activiteiten bijna geheel in de behoeften sociaal entertainment
en personal management vallen. Kort geformuleerd: internet is onze
babbelbox en agenda. Vergelijken we dit met hoe Egyptenaren omgaan met
internet, dan zien we dat daar personal empowerment en social
connection de belangrijkste behoeften zijn die vervuld worden. Of
anders gezegd: Egyptenaren zien internet als hun coach en theehuis.
Online behoeften Egypte
Hoe gaat de behoeftenvervulling van internet er in de toekomst uitzien?
Welke activiteiten die we nu niet kennen, of die we ons gewoonweg niet
kunnen voorstellen, zullen erbij gaan komen? Wat betekent dat voor de
intensiteit van het gebruik van internet en hoe gaat de verhouding
tussen de 6 Digital Lifetstyles eruit zien?
Dit blog is oorspronkelijk gepubliceerd op Frankwatching.com: Digital
Life: "Toekomst? Wie het weet mag het zeggen!"
Digital Life
Wij gaan het Digital Life onderzoek jaarlijks herhalen, juist omdat we
er bovenop willen zitten wanneer er nieuwe activiteiten komen en wat
die met de behoeften van internetgebruikers gaan doen. Zo kunnen we
onze klanten helpen met hun aanwezigheid op internet en hoe die het
beste vorm te geven. Eind dit jaar kunnen jullie Digital Life 2
verwachten, we zullen de uitkomsten dan weer met jullie delen!
Alle genoemde aantallen en percentages zijn afkomstig uit ons Digital
Life onderzoek, meer informatie hierover vind je op
www.discoverdigitallife.com. Dit is deel 6 uit de serie Digital Life.
TNS NIPO