Veilig Verkeer Nederland

RoadSense maakt jongeren bewust van gevaar in het verkeer

donderdag, 10 maart 2011

Het interactieve verkeerseducatieprogramma voor scholieren van 14- 16 jaar, RoadSense, maakt vandaag haar entree in Nederland. Doel is het risico op ongevallen voor jongeren in het verkeer te verminderen. Scholieren mogen onder professioneel toezicht op een afgesloten oefenterrein een paar minuten achter het stuur van een auto plaatsnemen. Niet alleen als bestuurder, maar vooral als passagier belanden jongeren in typische conflictsituaties en leren zij daarmee om te gaan. RoadSense is een initiatief van Mercedes-Benz en wordt ondersteund door Veilig Verkeer Nederland.

Jongeren grootste risicogroep in verkeer

Jongeren krijgen nauwelijks verkeerseducatie in de jaren tussen groep 8 en het halen van hun rijbewijs, terwijl zij vaker en over langere afstanden aan het verkeer deelnemen. Statistieken tonen dat met name jongeren één van de meest kwetsbare groepen in het verkeer zijn, ook als passagier. Doodsoorzaak nummer één onder jongeren van 12-18 jaar is het verkeer. Leeftijdsspecifieke zaken spelen hierin de grootste rol: gebrekkige gevaarherkenning en zelfinzicht, `wilde haren' en groepsdruk. RoadSense laat jongeren kritisch stilstaan bij keuzes en beslissingen die anders zonder nadenken worden genomen. Het programma richt zich op vaardigheden die jongeren bewust maken van hun keuzes en gedrag en hen meer eigen verantwoordelijkheid geven.

Zelf achter het stuur

et programma is interactief, met praktijkoefeningen in de auto tot de groepsdiscussie en oefeningen van risicosituaties in het `veiligheidslaboratorium'. Er is bewust voor gekozen om de scholieren zelf, onder veilige omstandigheden onder toezicht van een geschoolde rij-instructeur, te laten rijden. Door zelf te ervaren wordt het leereffect vergroot. Ook worden zij bewust geconfronteerd met de op zich verboden situatie als bestuurder. Ook in de groepsdiscussie krijgt dit onderwerp een speciale rol.

Educatie volgens Zweeds model

RoadSense is een wetenschappelijk onderbouwd programma en is gebaseerd op aanbevelingen aan de Europese Commissie uit een serie verkeersveiligheidonderzoeken in Zweden, en een leermodel dat reeds bewezen heeft risico's in het verkeer te verminderen onder jonge, startende automoblisten (GDE-Matrix, Mika Hatakken, Finland). Martin Hegeman, Divisiedirecteur Mercedes-Benz Cars: "RoadSense richt zich daarom op de ontwikkeling van zelfinzicht en eigen verantwoordelijkheid, zodat jongeren hun verkeerveiligheidsbewustzijn kunnen vergroten. Het programma is gericht op de rol van passagier en voetganger en is direct toepasbaar in het dagelijks verkeerr."