RoadSense maakt jongeren bewust van gevaar in het verkeer
donderdag, 10 maart 2011
Het interactieve verkeerseducatieprogramma voor scholieren van 14- 16
jaar, RoadSense, maakt vandaag haar entree in Nederland. Doel is het
risico op ongevallen voor jongeren in het verkeer te verminderen.
Scholieren mogen onder professioneel toezicht op een afgesloten
oefenterrein een paar minuten achter het stuur van een auto
plaatsnemen. Niet alleen als bestuurder, maar vooral als passagier
belanden jongeren in typische conflictsituaties en leren zij daarmee om
te gaan. RoadSense is een initiatief van Mercedes-Benz en wordt
ondersteund door Veilig Verkeer Nederland.
Jongeren grootste risicogroep in verkeer
Jongeren krijgen nauwelijks verkeerseducatie in de jaren tussen groep 8
en het halen van hun rijbewijs, terwijl zij vaker en over langere
afstanden aan het verkeer deelnemen. Statistieken tonen dat met name
jongeren één van de meest kwetsbare groepen in het verkeer zijn, ook
als passagier. Doodsoorzaak nummer één onder jongeren van 12-18 jaar is
het verkeer. Leeftijdsspecifieke zaken spelen hierin de grootste rol:
gebrekkige gevaarherkenning en zelfinzicht, `wilde haren' en
groepsdruk. RoadSense laat jongeren kritisch stilstaan bij keuzes en
beslissingen die anders zonder nadenken worden genomen. Het programma
richt zich op vaardigheden die jongeren bewust maken van hun keuzes en
gedrag en hen meer eigen verantwoordelijkheid geven.
Zelf achter het stuur
et programma is interactief, met praktijkoefeningen in de auto tot de
groepsdiscussie en oefeningen van risicosituaties in het
`veiligheidslaboratorium'. Er is bewust voor gekozen om de scholieren
zelf, onder veilige omstandigheden onder toezicht van een geschoolde
rij-instructeur, te laten rijden. Door zelf te ervaren wordt het
leereffect vergroot. Ook worden zij bewust geconfronteerd met de op
zich verboden situatie als bestuurder. Ook in de groepsdiscussie krijgt
dit onderwerp een speciale rol.
Educatie volgens Zweeds model
RoadSense is een wetenschappelijk onderbouwd programma en is gebaseerd
op aanbevelingen aan de Europese Commissie uit een serie
verkeersveiligheidonderzoeken in Zweden, en een leermodel dat reeds
bewezen heeft risico's in het verkeer te verminderen onder jonge,
startende automoblisten (GDE-Matrix, Mika Hatakken, Finland). Martin
Hegeman, Divisiedirecteur Mercedes-Benz Cars: "RoadSense richt zich
daarom op de ontwikkeling van zelfinzicht en eigen
verantwoordelijkheid, zodat jongeren hun verkeerveiligheidsbewustzijn
kunnen vergroten. Het programma is gericht op de rol van passagier en
voetganger en is direct toepasbaar in het dagelijks verkeerr."
Veilig Verkeer Nederland