Enschede opent Servicehuis Parkeren
Persbericht van RDW
ENSCHEDE - Door zijn eigen auto digitaal te parkeren, heeft wethouder
Hans van Agteren van Verkeer te Enschede officieel het Servicehuis
Parkeren in gebruik genomen. Voor het eerst staat nu landelijk
geregistreerd hoe lang en op welke plaats een voertuig parkeert. Dat
brengt moderne parkeerdiensten als belparkeren en sms-parkeren voor
meer gemeenten - en dus ook parkeerders - dichterbij.
"Het Servicehuis brengt digitaal parkeren in zo'n stroomversnelling dat
het niet meer te stoppen is", zegt Hans van Santen, directeur
bedrijfsvoering van de RDW. "Een gezamenlijke infrastructuur en
landelijke registratie spaart kosten voor gemeenten en maakt het
makkelijker om moderne parkeerdiensten aan te bieden. Daar heeft de
parkeerder baat bij. Die kan dan zijn eigen betaalwijze kiezen.
Wethouder Hans van Agteren parkeerde zijn auto eerst op een
parkeerplaats aan het Van Heekplein in Enschede. Daarna meldde hij met
zijn telefoon zijn kenteken aan zijn parkeerprovider. Die legde in een
nieuw landelijk register op zijn kenteken een parkeerrecht vast. Met
een handheld stelde een parkeerwachter vast dat de auto inderdaad aan
het Van Heekplein mocht staan. Later krijgt hij van zijn
parkeerprovider een factuur.
Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten
Het Servicehuis Parkeren is een initiatief van een coöperatie van, voor
en door gemeenten. Die heeft een gemeenschappelijke infrastructuur
ingericht om digitaal parkeren en de handhaving daarop te
vergemakkelijken. Dit levert voor gemeenten een kostenbesparing op en
het maakt ook de introductie van nieuwe vormen van betalen en controle
gemakkelijker
In opdracht van de coöperatie heeft de RDW een landelijk register
ontwikkeld waarin parkeer- en verblijfsgegevens vastgelegd kunnen
worden. In dit nieuwe register staat op kenteken van wanneer tot
wanneer een auto in een bepaald parkeergebied mag staan. Ook bevat het
de kentekens van voertuigen die specifieke parkeerrechten hebben, zoals
hulpverlenervergunningen, vergunningen voor laad- en losplaatsen en
bewonersvergunningen. Registratie gebeurt nog niet voor alle deze
voertuigen, maar wel voor de voertuigen die via parkeerproviders als
YellowBrick, SMS Parking, Eurowallet, Rabobank/My Order en GreenWheels
digitaal een parkeerrecht hebben aangevraagd en betalen. Door een
rechtstreekse koppeling met de mobiele handhavingsapparatuur van Sigmax
kan de parkeercontroleur/BOA snel een eenvoudig kentekens controleren.
Voordeel voor gemeenten en parkeerders
Gemeenten kunnen zich op het Servicehuis aansluiten. Door de
gemeenschappelijke, landelijke infrastructuur besparen gemeenten ICT-
en organisatiekosten. Ook kunnen gemeenten snel en goedkoop moderne
manieren van betalen invoeren, zoals sms-parkeren, 'parkeer en bel' en
internetparkeren. Aanbieders van parkeerdiensten hoeven immers niet bij
431 gemeenten maar bij één loket aan te sluiten. Dat geeft gemeenten de
kans om gedifferentieerde parkeertarieven in te voeren, bijvoorbeeld
naar milieu- of andere kenmerken van het voertuig. En parkeercontroles
worden makkelijker doordat niet parkeerbonnetjes maar kentekens
gecontroleerd worden.
Ook voor de parkeerder maakt het Servicehuis parkeren makkelijker,
eerlijker en goedkoper. Hij kan zelf kiezen op welke manier hij
betaalt. Doet hij dat digitaal, dan betaalt hij alleen voor
daadwerkelijk geparkeerde tijd. En mensen met een parkeervergunning of
ander bijzonder parkeerrecht worden eenvoudig centraal geregistreerd.
*
Links:
http://www.shpv.nl
Razende Robot Reporter