Gemeente bouwt toch fiets- en voetgangersbrug Nieuwe Driemanspolder
ontwerp fiets- en voetgangersbrug Nieuwe Driemanspolder
De fiets- en voetgangersbrug Hobbema 2.0 is zo'n belangrijke schakel in
het lokale en regionale fietspadennetwerk dat het Zoetermeerse college
van burgemeester en wethouders deze brug per se wil bouwen. Ook nu er
onzekerheden zijn rondom de ontwikkeling van het recreatiepark Nieuwe
Driemanspolder.
Onlangs werd bekend dat de ontwikkeling van dit gebied onzeker is
geworden door bezuinigingen vanuit de rijksoverheid. Zekerheid hierover
kan pas over een paar maanden tot een half jaar worden verwacht.
De betekenis van de brug voor de regio wordt nog eens onderstreept door
het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincie
Zuid-Holland die subsidies van respectievelijk 2 miljoen en 3,5 miljoen
euro hebben toegekend voor de bouw hiervan. De Europese Unie en de
provincie stellen voor het geven van de subsidie bepaalde voorwaarden
aan de planning. Wachten op zekerheid over de Nieuwe Driemanspolder
betekent dat de gemeente deze belangrijke subsidies kwijtraakt en
daardoor de brug niet kan bouwen. Daarom heeft het college van
burgemeester en wethouders op 8 maart 2011 besloten de aanleg van de
brug door te zetten.
Belangrijke verbinding
De brug voor langzaam verkeer verbindt straks het Westerpark met de
Nieuwe Driemanspolder en het Buytenpark. Ook is de brug een schakel in
de verbindingen tussen de wijken Meerzicht, Buytenwegh, Rokkeveen,
Leidschenveen en Ypenburg. De fietsbrug ligt bovendien op een kruising
van twee regionale recreatieve routes die vier waardevolle Nederlandse
landschappen met elkaar verbinden: Westland, Midden Delfland, Groene
Hart en Duinlandschap.
De daadwerkelijke bouw van de fiets- en voetgangersbrug Hobbema 2.0
begint in september. In de zomer worden voorbereidende werkzaamheden
uitgevoerd.
Gemeente Zoetermeer